Den kinesiske forskeren He Jiankui er tilbake etter skandalen med de genredigerte tvillingene i 2018. Her snakker han på en pressekonferanse i Bejing i februar i år der han fortalte om den nye forskningen sin på arvelige sykdommer.

Skandaleforskeren som skapte de første genredigerte menneskene, er tilbake i jobb

Etter tre år i fengsel, fortsetter han forskningen på genredigering. Denne gangen skal han følge reglene, ifølge han selv.

I november 2018 kom nyheten om de genredigerte tvillingene.

Den kinesiske forskeren He Jiankui hadde redigert arvestoffet til to tvillingjenter før de ble født.

Målet var å gjøre dem resistente mot hiv-viruset.

Og det skal ha fungert, ifølge Jiankui selv. Nå er jentene rundt fem år gamle.

Dermed ble de to jentene de første menneskene vi vet om som er blitt født etter å ha fått genmaterialet sitt endret.

Brukte CRISPR-teknologi

Hva er CRISPR?

En genteknologisk metode der man gjør målrettede endringer i DNA i celler og organismer – såkalt genredigering. Teknikken innebærer å klippe ut spesifikke gener for å deaktivere funksjonen deres eller sette inn gener for å skape nye funksjoner.

Forskningen begynte så smått i 1980-årene, med flere gjennombrudd i 2010-årene.

CRISPR kan gi mer presise modifikasjoner enn andre genteknologiske metoder. Den er også enklere og billigere.

Brukes i forskning, medisin, matproduksjon, industriell bioteknologi og naturbevaring.

Her kan du lese mer: Et tiår med gensaksen CRISPR. – Det har vært en kjempeutvikling

Eksperimentet ble gjort på syv kinesiske foreldrepar som fikk hjelp til assistert befruktning.

I løpet av prosessen ble embryoene genredigert med CRISPR-teknologi: Forskerne fjernet et gen som gjør det mulig for barn å bli smittet med hiv.

Det var bare ett av de syv parene som ble gravide etter den assisterte befruktningen, ifølge denne saken på forskning.no.

Det er dette paret som ble foreldre til tvillingene Lulu og Nana i 2018.

Ingen vitenskapelig publisering

Forskeren publiserte aldri resultatene fra eksperimentet i et vanlig vitenskapelig tidsskrift.

Jiankui la i stedet ut fem videoer på YouTube. Der forteller han hva han og kollegaene har gjort og hvorfor de gjorde det.

– Ingen andre gener enn det som skal forhindre hiv-smitte, ble endret. Jentene er like trygge og sunne som andre babyer, sier Jiankui i en av videoene.

Sterke reaksjoner

Forskere over hele verden reagerte på Jiankuis eksperiment.

– Vi kan bare bruke ordet galskap for å beskrive dette eksperimentet som er utført på mennesker, skriver mer enn 120 kinesiske forskere i et åpent brev som ble lagt ut på den kinesiske sosiale medier-tjenesten Weibo. Brevet ble oversatt av nettavisen Quartz.

Mangelen på åpenhet om forskningen er også blitt sterkt kritisert. Og ikke minst risikoen for de to tvillingene. For hvordan kan forskeren med sikkerhet vite at tvillingene er uskadet?

En studie med de første resultatene fra eksperimentet viser at genredigeringen kan ha gitt tvillingene høyere risiko for å dø av andre ting.

Dømt til fengsel

I Kina er det bare lov å forske på befruktede egg inntil 14 dager etter befruktning, og ikke på befruktede egg som skal bæres frem – i likhet med i mange andre land, inkludert Norge.

Derfor beordret Det kinesiske vitenskapsdepartementet stans i det kontroversielle eksperimentet i 2018.

Og He Jiankui ble året etter dømt til tre års fengsel og en bot på tre millioner yuan, som er omtrent fire millioner kroner.

Tilbake på laboratoriet

Tidligere denne uken publiserte den japanske avisen The Mainichi et intervju med skandaleforskeren – ett år etter at han ble løslatt.

Der forteller Jiankui at han har som mål å behandle sjeldne genetiske sykdommer som Duchennes muskeldystrofi og arvelig Alzheimers sykdom ved å bruke genredigering i menneskelige embryoer.

Etter løslatelsen i 2022 skal han ha etablert tre laboratorier i Kina, deriblant i Beijing og Wuhan, og gjenopptatt forskningen.

– Vi vil bruke forkastede menneskelige embryoer og overholde både nasjonale og internasjonale regler, forklarer han til avisen Mainichi.

Han benekter enhver intensjon om å produsere flere genomredigerte babyer.

----

Rettelse 9.4.2024 kl. 09.20: Feil i årstall for når nyheten om tvillingene kom, ble endret fra 2008 og 2018.

Forbud mot genredigering i 106 land

Forskere har undersøkt hva lovene i 106 land sier om å gjøre arvelige genetiske endringer i mennesker. Oversikten er fra 2020:

• 96 av 106 land har regler om arvelige genetiske endringer i embryo eller kjønnsceller
  • 11 land tillater genetiske endringer I kjønnsceller, men ikke for reproduksjon. Blant disse er Norge og Kina.
  • 75 land har eksplisitt forbud mot å lage barn etter genredigering i embryo. 5 av disse har unntak fra forbudet.
  • Ingen land tillater eksplisitt å lage barn etter arvelige genetiske endringer.
  • 23 land forbyr arvelige endringer i embryo i forskning.

Kilde: Francois Baylis m.fl: The CRISPR Journal, 2020 og Bioteknologirådet.