Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges Handelshøyskole - les mer.

Menn åpner seg – til en chatbot

 Mange menn er åpne om psykisk helse, men de snakker ikke nødvendigvis om dette med andre mennesker.

Forskning viser at menn i større grad enn kvinner betror seg til kunstig intelligens-chatboter om psykisk helse.
Publisert

– Mange antar at menn ikke snakker om hvordan de har det. Vi ser noe annet: De snakker, men ikke nødvendigvis med andre mennesker, sier Catalina Franco, forsker ved NHH.

I en ny studie, har hun og resten av forskerteamet undersøkt hvordan menn og kvinner gjenkjenner symptomer på depresjon og hvilke former for støtte de foretrekker.

De fant følgende:

Menn er mer tilbøyelige enn kvinner til å betro seg til KI-chatboter om psykisk helse.

En samtalepartner som senker terskelen

I studien vurderte deltakerne beskrivelser av depressive symptomer og svarte på om de ville gjenkjenne dem, hvor alvorlige de virket, og om de selv ville søke hjelp.

– En chatbot dømmer ikke, avbryter ikke og krever ikke at du skal formulere deg perfekt, sier forsker Catalina Franco.

– Menn var mindre villige til å oppsøke profesjonell hjelp, slik vi kjenner fra tidligere studier. Det i seg selv er alvorlig, spesielt fordi vi fant at menn i langt mindre grad gjenkjenner depressive symptomer hos seg selv – særlig ved mildere nivåer, forklarer Franco.

– Men det som virkelig overrasket oss, var at menn var klart mer positive til å bruke KI-chatboter som støtte.

KI dømmer ikke

Stadig flere av oss bruker kunstig intelligens for støtte til psykisk helse. 

En amerikansk undersøkelse viser at hele 24 prosent av KI-brukere allerede bruker KI-chatboter til psykisk helsehjelp.

– En chatbot dømmer ikke, avbryter ikke og krever ikke at du skal formulere deg perfekt. For mange senker det terskelen for å snakke om det som er vanskelig, sier forskeren.

Ikke en erstatning for terapi

Forskerne mener at teknologien derfor kan fungere som et første steg, ikke en erstatning for terapi.

– Hvis KI gjør det lettere å sette ord på hvordan du har det, kan det gjøre det enklere å ta kontakt med helsetjenesten senere, sier Franco.

Samtidig advarer Franco mot å overlate for mye til KI.

– Teknologien skal ikke ta rollen til fagfolk. Den kan gi støtte, men kan også gi feil eller mangelfulle råd, og kommersielle løsninger varierer i hvor godt de oppdager alvorlige psykiske kriser, sier forskeren.

Kan være inngangen til en samtale de ellers ikke ville tatt

– Når tragiske enkeltsaker får all oppmerksomheten, risikerer vi å overse at mange faktisk kan ha nytte av slike verktøy. For noen er KI den eneste formen for støtte de føler seg trygge nok til å bruke, sier hun.

Vi må ikke la enkelthendelser overskygge helheten, mener Franco.

– Hvis menn faktisk åpner seg i møte med KI, bør vi ikke avvise det som en «feil måte» å søke hjelp på. For noen kan dette være inngangen til en samtale de ellers ikke ville tatt, sier hun.

Referanse:

Catalina Franco mfl.: Gender Differences in Recognizing Depression and Seeking Help. FAIR, NHH, 2025.

 

Powered by Labrador CMS