Denne artikkelen er produsert og finansiert av NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.

Lovende ny metode for å bekjempe antibiotikaresistente bakterier

Forskere ved NMBU har utviklet en metode som effektivt bekjemper infeksjoner forårsaket av den antibiotikaresistente bakterien MRSA.

MRSA er en bakterie som kan forårsake alvorlige infeksjoner i blant annet hud, sår, bein og ledd. Bakterien er motstandsdyktig mot mange typer antibiotika. Derfor er denne typen infeksjoner spesielt vanskelig å behandle.

Smitteutbrudd er først og fremst et problem ved sykehus, men antall MRSA-tilfeller utenfor sykehusmiljøer har økt. Samtidig har det kommet svært få nye antibiotika de siste tiårene.

Nå har forskere ved NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, utviklet en ny og effektiv behandling av hudinfeksjoner som er forårsaket av MRSA.

Bekjemper bakteriene uten å skape resistens

Den nye behandlingen inneholder to bakteriedrepende peptider, kalt bakteriosiner. Dette er antimikrobielle stoffer som produseres av enkelte bakterier.

Peptider er molekyler som består av en kjede aminosyrer som er byggemateriale i alle levende celler.

Forskerne har funnet ut at disse bakteriosinene i fellesskap dreper MRSA og andre multiresistente bakterier, uten at det utvikles motstandsdyktige bakteriekolonier.

Effekten av dette har vist seg å være bedre enn ved andre kommersielle kremer som i dag er på markedet for behandling av hudinfeksjoner forårsaket av MRSA.

Arbeidet ledes av professor Dzung B. Diep ved NMBUs fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap.

– Selv om MRSA kan føre til alvorlige infeksjoner og mange dødsfall på verdensbasis, spesielt hos personer med nedsatt immunforsvar, finnes det fortsatt noen antibiotika som virker. Dette endrer seg fort og allerede i dag dør anslagsvis 750 000 personer hvert år som følge av ulike antibiotikaresistente sykdomsfremkallende bakterier.

– Med dagens utvikling er det forventet at opp mot 10 millioner kan dø årlig hvis ikke utviklingen stopper. Vi er helt avhengig av å ha strategier som stopper resistensutviklingen, men vi må også utvikle nye typer antibiotika som er effektive, sier han.

Han forteller videre at studien tyder på at de kan angripe de resistente bakteriene fra flere kanter ved å kombinere flere av de nye antimikrobielle stoffene de har funnet.

– Dette gir god effekt i våre musemodeller og reduserer problemet med utvikling av resistens. Vi håper dette om få år kan bli en behandling som kan tas i bruk ved sykehusene, forteller Diep.

Den nye formuleringen med bakteriosiner (til venstre) er mer effektiv mot MRSA enn kommersiell Fucidin-krem (til høyre), og fører ikke til utvikling av resistente kolonier.

Skal gjøres bredt tilgjengelig

Fagmiljøet arbeider nå med å gjøre behandlingen tilgjengelig for bredere bruk gjennom et kommersialiseringsprosjekt som ledes av Tage Thorstensen ved Ard Innovation på Ås. Prosjektet har fått støtte fra Norges forskningsråd.

– Vi har foreløpig bekreftet at behandlingen virker på hudinfeksjoner hos mus, men vi planlegger nå å teste på større dyr med mer kompliserte infeksjoner.

– Vi jobber også med å utvikle en krem som gjør at formuleringen får optimal effekt og stabilitet. Håpet er at vi kan få behandlingen godkjent og at vi kan selge dette på apoteket om noen år, når vi har fått bekreftet sikkerhet og effekt gjennom flere dyreforsøk og kliniske studier, sier Diep.

Om MRSA

• MRSA er forkortelse for methicillinresistente Staphylococcus aureus, det vil si gule stafylokokker som er motstandsdyktige mot et antibiotikum som kalles methicillin og en lang rekke andre antibiotika.
  • Bakterien gir de samme infeksjonstypene som vanlige gule stafylokokker, det vil si hud- og sårinfeksjoner, infeksjoner i bein og ledd, lungebetennelse, sepsis (blodforgiftning) og av og til andre alvorlige infeksjoner. Slike infeksjoner er vanskeligere å behandle enn infeksjoner med bakterier som ikke er motstandsdyktige.

Kilde: SNL om MRSA

Kirill V. Ovchinnikov mfl.: Successful development of bacteriocins into therapeutic formulation for treatment of MRSA-skin infection in a murine model. American Society for Microbiology, 2020. Sammendrag. DOI: 10.1128/AAC.00829-20

Om forskningen

NMBU-forskerne som står bak den nye metoden er tilknyttet forskningsgruppen Laboratorium for mikrobiell genteknologi (LMG) ved NMBUs fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap.