40 prosent av førsteklassingene går imidlertid i klasser som
er større enn de gamle reglene, som tillot 18 barn per klasse på dette trinnet.
Uansett bør ikke størrelsen på klassen føre til
bekymring, ifølge skoleforskere.
– Det er ingen grunn til å bli stresset hvis ungen
din går i en klasse med mange elever, sier Astrid Marie Jorde Sandsør,
professor ved CREATE og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i
Oslo.
Sandsør er samfunnsøkonom og forsker særlig på hvordan
tiltak i skolen påvirker elevene.
I hvert fall når det gjelder læring, så har norske forskere
stort sett ikke funnet noen effekt av klassestørrelse, forteller hun.
Før 2003 måtte en klasse deles i to dersom den overgikk de
fastsatte grensene. Det ga forskerne mulighet til å studere effekten av å
redusere klassestørrelse.
– Når vi snakker om klassestørrelse innenfor det
som er vanlig i Norge, altså mellom 15 og 30 elever, så kan vi si ganske sikkert
at det ikke har noe særlig å si for læring, sier Sandsør.
Ingen har egentlig funnet ut hvordan vi skal gjøre 1. klasse på en god måte, mener Sandsør. – Nå flekser vi over til lek, men om noen år finner vi kanskje ut at de ikke har lært nok. Vi må slutte å romstere uten å vite og uten å dokumentere effekt.(Foto: UiO)
Viktigere med god lærer
Barna lærer altså like mye, eller lite, uavhengig av
klassestørrelse.
Men kan det hende barna trives bedre i en mindre klasse?
Kanskje særlig i starten?
Det vet ikke forskerne like mye om.
– Trivsel er kanskje det de fleste foreldre er
mest opptatt av når barna skal begynne på skolen. Men det er ekstremt
vanskelig å måle trivsel i 1. klasse, sier Sandsør.
Annonse
– I tillegg er det mye motstand mot at vi skal
måle ting i skolen. Man vil gjerne ha resultater på noe vi ikke får lov til å
måle.
Er skoleklassene for små, kan det dessuten være vanskeligere
å finne venner. Og å dele opp i mindre klasser kan få konsekvenser for
lærerkvaliteten, ifølge professoren.
– Vi har et begrenset antall lærere å ta av. Så du
kan få mindre klasser, men risikere lavere lærerkvalitet. Og det er mye
viktigere for barna å ha en god lærer enn å gå i en mindre klasse.
Så mange barn er det i norske klasser
Vi vet lite om klassestørrelse i Norge, fordi dette ikke er
del av den offisielle rapporteringen til skolene. Men NIFU har beregnet tall i en rapport fra 2023.
Median betyr at halvparten av klassene har færre enn dette
antallet, den andre halvparten har flere.
1.-4. klasse – stort sett mellom 12 og 22 elever (median er 17 i
1. klasse, 18 for resten)
5.-7. klasse – stort sett mellom 13 og 24 elever (median 19)
8.-10. trinn – stort sett mellom 18 og 27 elever (median 24)
Få skoler har mer enn 28 elever i klassen på barneskolen eller 30 elever på ungdomsskolen.
Norge fjernet altså reglene om klassestørrelse og konsentrerte seg heller om flere lærere.
Det å være to lærere gir masse muligheter, understreker Solheim. Klassen kan for eksempel deles i to, eller deles inn i grupper. Undervisningen kan bli mer variert og tilpasset. Men det skjer ikke automatisk.(Foto: UiS)
– Det er en utbredt oppfatning både blant lærere,
foreldre og politikere om at små klasser og flere lærere er det beste for
læring. Dette har vært i debatten hele tiden, sier Oddny Judith Solheim.
Hun er professor ved Universitetet i Stavanger og leder for
Kunnskapssenter for utdanning. Hun var også prosjektleder for Two Teachers, et
digert forskningsprosjekt som skulle undersøke effekten av å ha to lærere i
klassen.
– Da vi startet prosjektet, var det masse oppslag
og kronikker i avisene. Det var litt sånn «i alle dager, hvorfor skal vi bruke
så mange millioner på noe som er opplagt og selvfølgelig. Flere lærere må jo
føre til mer læring», forteller Solheim.
Men det gjorde altså ikke det.
– Å få inn en ekstra lærer eller endre litt i
organiseringen, er i seg selv ikke nok. Det fører ikke automatisk til bedre
læring eller mer trivsel, sier Solheim.
Det er først når skolene klarer å bruke de ekstra lærerne på
en målrettet og gjennomtenkt måte at det får en effekt.
Undervisning i mindre grupper
Annonse
For det er ikke sånn at det ikke kan være nyttig med flere
lærere i skolen.
De må bare brukes på riktig måte.
For eksempel til å gi undervisning i små grupper på rundt fem elever.
At dette er et tiltak som gir effekt, er funn fra de store
forskningsprosjektene Two Teachers og 1+1.
I noen av klassene i Two Teachers tok den ekstra læreren ut
grupper av elever og jobbet med dem. De som ble plukket ut, som særlig var
gutter med svake skoleferdigheter, fikk god effekt av tiltaket.
I 1+1-prosjektet var det nettopp undervisning i små grupper
som skulle undersøkes. Gruppene skulle være på mellom fire og seks elever, og de skulle
deles inn etter nivået på elevenes ferdigheter.
I 1+1 fikk alle i klassen slik undervisning i matematikk.
Effekten var litt mindre enn i Two Teachers, fordi tiltaket var rettet mot
alle, ikke bare dem som hadde ekstra behov.
– Hovedpoenget er at vi ser en effekt på de
elevene som får en ekstra lærerdose på en god og gjennomtenkt måte, sier
Solheim.
– Man kan ikke bare gjøre mer av det samme, i en mindre gruppe. Man må bruke muligheten til å tilpasse og variere undervisningen, understreker hun.
Kanskje var det også derfor klassedelingen etter de gamle reglene ikke ga noen effekt, spekulerer Solheim. Klassene ble mindre, men undervisningen ble ikke endret så den passet til en mindre elevgruppe.
Skolene trenger hjelp
Ifølge
tall fra NIFU er det vanligste likevel at skolene setter inn en
ekstralærer eller assistent i en hel klasse. Undervisning i små grupper er
mindre vanlig.
Annonse
– Skolesektoren er ikke lagt opp til å ta inn over
seg kunnskapen, mener Sandsør.
– Vi vet at smågruppeundervisning har god effekt,
også på lavere trinn. Men det er ikke sånn at skolene plutselig tar det til
seg. Mitt inntrykk er at mange skoleledere gjerne skulle hatt litt hjelp til å
gjøre disse valgene.
Noen studier har funnet at skolene sliter med å få til
smågruppeundervisning fordi de ikke har fysisk plass til det.
Lærernormen fra 2018 legger føringer på hvor mange elever man kan ha i en klasse. På barnetrinnet, fra 1.-4. klasse, skal det være maks 15 elever per lærer. Uten normen vil «flere
elever presses inn i klasserommene», mener Utdanningsforbundet.
Men forskningen på to lærere i klasserommet fant altså ingen effekt, og det finner heller ikke evalueringen av lærernormen. Det har blitt flere lærere, men foreløpig ikke mer læring eller trivsel, forteller Solheim.
– Læring og undervisning er komplekst, sier
professoren.
– Det er ikke grunnlag i forskningen for å
anbefale en bestemt klassestørrelse eller lærertetthet.
– Vi må slutte å tenke så mye på antall og mer på
hvordan og når vi bruker lærerne, oppfordrer Sandsør.
For foreldre er det lett å telle antall elever og lærere,
men kanskje vanskeligere å vite nok om det andre som foregår på skolen. Her kan
skolene bli flinkere til å informere om hvordan de har lagt opp
undervisningen, kanskje særlig i 1. klasse, mener Sandsør.
Solheim er enig i at innholdet er viktigere enn tallene.
– Jeg ville vært mer opptatt av innholdet i
undervisningen enn klassestørrelse. Og om det deles inn i små grupper.