Britiske forbrukere valgte færre kjøttmåltider når de var merket med klimaadvarsel. Bildet er manipulert.

Er det en god idé å spise mindre kjøtt for å redde klimaet?

Nå blir kjøttet billigere. Samtidig utgjør kjøttproduksjonen en stor andel av klimautslippene. Men er forbrukerne villige til å endre på kostholdet sitt?

Mange er bekymret for klima. Vil det hjelpe å spise mindre kjøtt? Er vi villige til å spise flere grønne måltider eller bli vegetarianere?

Flere nye studier belyser disse spørsmålene. 

Australske forskere har undersøkt om folk mener at mindre kjøttspising vil ha en positiv effekt på klima.

De rekrutterte 740 personer i alderen 18 til 84 år gjennom Facebook. 

Mange av dem er bekymret for klimaendringer, viser studien. De er også klar over at kjøttproduksjon bidrar betydelig til utslipp av klimagasser. 

Likevel svarer de nei på spørsmålet om det er et effektivt klimatiltak å kutte ned på kjøttspisingen. 

Deltakerne i studien mener at transport, resirkulering og fornybar energi er viktigere tiltak.

Heller ikke svensker er villige til å gi opp kjøttet av hensyn til klimaet. 

Prisen avgjør

Forskere fra Göteborgs universitet undersøkte hva som skal til for at kjøttetere velger grønnsaksburgere framfor kjøttburgere. 

Resultatene viste at prisen måtte være mye lavere. 

Hver tredje deltaker ville først gå for den grønne burgeren når den kostet 50 kroner mindre enn kjøttburgeren. 

Her var det likevel stor forskjell mellom deltakerne. De som ikke hadde smakt vegetarburgere før, var mindre villig til å bytte ut kjøttet. Menn over 30 uten høyere utdanning og eldre personer var mest skeptiske. Yngre folk og kvinner som hadde oftere spist grønne alternativer før, valgte oftest bort kjøttet. 

Må ha stort utvalg

En britisk studie fra 2021 bekrefter at det må mye til for at folk endrer sine matvalg når de spiser ute. 

De fant ut at kjøttetere bestilte vegetarmat først når menyen var 75 prosent vegetariansk. Når bare halvparten av måltidene på menyen var vegetarianske, valgte de kjøtt. 

Resultatet viser at matbransjen kan gjøre mye for å få ned kjøttforbruket. De må rett og slett tilby flere plantebaserte varer, ifølge forskerne. 

En annen britisk studie viser hvordan merking av kjøtt kan fungere på forbrukerne.

Advarsler på kjøttvarene

I Storbritannia har regjeringen fått råd av en klimakomité om å redusere kjøtt- og melkeforbruket med 20 prosent i løpet av de neste syv årene.

Forskere fra Durham University lagde merkelapper med advarsler som de testet på 1.000 kjøttetere. 

De ble vist bilder av kantinemat, som enten var merket med advarsel om kjøtt og klimautslipp, om helsefaren ved rødt kjøtt eller ikke merket i det hele tatt. 

Resultatene viser at folk oftere valgte bort kjøttmåltider når de var merket. Valget av kjøttmat falt med ti prosent når det ble advart mot klimautslipp. 

– Advarsler på sigarettpakker reduserer røyking i befolkningen. Derfor kan en advarsel på kjøttprodukter bidra til å redusere kjøttinntaket, sier Jack Hughes, en av forskerne bak studien.

Norsk tro på grønnere mat

I Norge kan det se ut som mange er villige til å kutte ned på kjøttet av hensyn til klima. 

20 prosent av befolkningen sier at de vil spise mindre kjøtt for å redusere eget klimaavtrykk, ifølge en rapport fra Orkla, gjengitt i Nationen. Blant de under 29 år er det flere – i alt 35 prosent. 

Det er også stadig flere som går over til plantebasert kost her i landet. I fjor oppga 11 prosent at de er vegetarianere og veganere. Det er en økning på fire prosent fra året før, ifølge Orkla-rapporten. 

I tillegg kommer pescetarianerne som ikke spiser kjøtt, men fisk, og fleksitarianerne som spiser hovedsakelig plantebasert, men noe kjøtt innimellom. 

Til sammen er det nå 27 prosent av befolkningen som helt eller delvis velger bort kjøttmat. 

Referanser:

Ashley Rattenbury og Matthew Ruby: Perceptions of the Benefits and Barriers to Vegetarian Diets and the Environmental Impact of Meat-Eating. Sustainability, november 2023

Fredrik Carlsson mfl.: How much does it take? Willingness to switch to meat substitutes. Ecological Economics, mars 2022

B.L. Parkin og S. Atwood:  Menu design approaches to promote sustainable vegetarian food choices when dining out. Journal of Environmental Psychology, februar 2022.

Jack P. Hughes mfl.:  Impact of pictorial warning labels on meat meal selection: A randomised experimental study with UK meat consumers. Appetite, november 2023

LES OGSÅ:

Få med deg ny forskning:

Powered by Labrador CMS