Annonse

Slik viser økofascistene seg fram i sosiale medier

Bildene fremstår verken aggressive eller voldelige, men heller fredelige og nasjonalromantiske. – Da senkes terskelen for unge mennesker til å engasjere seg, sier forsker.

Ulike poster fra Telegram-grupper for økofascister. Postene viser unge europeiske menn i europeiske skoglandskap.
Vakre naturbilder på sosiale medier kan bidra til snikradikalisering, ifølge ny svensk studie. Bildene er hentet fra studien.
Publisert

Vakre bilder av snødekte fjell og trolske skoger. En ensom sovepose ved et brennende bål ute i det fri.

De er som tatt ut av en Facebook-feed eller Instagram-profil til naturglade nordmenn.

Men dette handler ikke om norgesferie på tvers, eller familiemedlemmer som skryter av villmarksopplevelsene sine.

Dette er bilder med en dyp, politisk betydning.

– Det handler om grupper eller enkeltpersoner som kombinerer naturvern med ekskluderende, nasjonalistisk ideologi, sier professor Katrine Fangen til forskning.no.

Det høres kanskje ut som en rar kombinasjon – fascisme og miljøengasjement. Men økofascismen blander altså relativt nye ideer om naturvern og bærekraft med tradisjonelle nazistiske syn på rase, kjønn og innvandring.

Denne kombinasjonen kan bidra til å rekruttere folk til høyreekstreme organisasjoner, ifølge forskere.

Ikke nødvendigvis voldelige

Maria Darwish er forsker ved Stockholm universitet. Hun har gått gjennom og analysert bilder som er knyttet til såkalt «nordiskhet» og økofascisme på den sosiale medieplattformen Telegram.

De skiller seg ut fra mer vanlige bilder med høyreekstreme eller fascistiske undertoner.

Mennene på bildene er verken åpenbart hatefulle, hyller vold eller fremstår som bevæpnet, slik som vi kanskje assosierer med fascisme.

– Økofascistene bruker positive følelsesmessige uttrykk for å vise frem et nasjonalistisk syn på natur og maskulinitet, sier Darwish i en pressemelding.

Hun beskriver bildene som tankefulle og spirituelle.

Symboler som odalrunen

I bildene som Maria Darwish analyserte, er ikke det høyreradikale budskapet spesielt åpenbart. Det til tross for at mange av dem har fascistiske symboler, som for eksempel odalrunen.

I stedet for å uttrykke aggresjon eller vold, fremstilles mennene som rolige og en del av en mytisk nordisk historie.

Og det er nettopp denne typen bilder som kan tiltrekke unge menn til den ytre høyresiden, ifølge Darwish.

– Det handler ikke bare om ideologi eller vold, men også om fellesskap, varme og trygghet. På denne måten kan et mykere bilde av økofascisme bidra til snikende radikalisering, sier hun i pressemeldingen.

Maria Darwish har forsket på bilder knyttet til økofascisme på den sosiale medieplattformen Telegram.

Den nordiske motstandsbevegelsen

Det meste av forskningen på økofascisme i Norge er basert på studier av Den nordiske motstandsbevegelsen, forteller Katrine Fangen, professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo.

Det er en nazistisk organisasjon som først oppsto i Sverige og er den største og best organiserte høyreekstreme organisasjonen i Norden, ifølge en artikkel på NRK.

I fjor ble tre ledere i organisasjonen satt på terrorlisten til USA.

– Den nynazistiske nordiske motstandsbevegelsen hevder å være Nordens nye grønne parti. Miljøkrisen vi er på vei inn i, bør åpne øynene våre for øko-autoritære utfordrere til demokratiet, skriver Darwish i en artikkel i Morgenbladet.

Det er ikke uten grunn av Darwish og andre forskere er bekymret for utviklingen.

Våren 2019 drepte Brenton Tarrant 51 mennesker på New Zealand. Han kaller seg økofascist. Den amerikanske Patrick Crusius ble inspirert av Tarrant og drepte 23 mennesker i Texas samme året.

Katrine Fangen er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo.

Ytre høyre provoserer oftere på gata enn før

– Også de tyske nasjonalsosialistene på 1930- og 40-tallet brukte romantiske naturbilder i sin propaganda, forteller Katrine Fangen.

I dag er de største truslene mot natur og miljø – ifølge økofascistene – minoriteter, innvandrere og urbane folk.

– Disse truer både «den opprinnelige» nasjonens identitet og miljøet rundt oss, sier Katrine Fangen.

– Tanken er at disse gruppene ikke respekterer «vår» natur eller «vår» måte å leve bærekraftig på, og at de derfor må ekskluderes, sier hun.

Sosiale medier og snikradikalisering

Fangen forteller, i likhet med de svenske forskerne, at bildene på sosiale medier kan bidra til radikalisering.

Fangen er redaktør for tidsskriftet den nye studien er publisert i og har derfor allerede lest den. Hun er enig i forskernes konklusjoner.

– Når budskapet i bildene ikke fremstår aggressivt eller voldelig, men heller varmt og identitetsskapende, senkes terskelen for unge mennesker til å engasjere seg, sier hun.

– Det kan være en inngangsport til mer ekstreme syn.

Hvordan stoppe det?

Fangen mener det er viktig å være oppmerksom på hvordan ytre høyre bruker temaer som natur og klima strategisk.

– Dette er ikke bare en politisk sak, men også et spørsmål om følelsesmessig tilhørighet og kulturelle forestillinger om hva som er ekte og hva som er naturlig.

– Vi trenger mer forskning på hvordan slike budskap sprer seg – og på hva slags motnarrativer som faktisk virker, sier hun.

Referanse:

Maria Darwish og Lucas Gottzén: The contemplative man: ‘positive’ affect and masculinity in ecofascist visual communication. Journal of Gender Studies. 2025.

Opptatt av hva som
skjer i samfunnet?

Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS