podcast

Vegard Vinje har forsket på væskestrøminger i og rundt hjernen.

Kan du bruke pusten til å rense hjernen?

PODCAST: – Pusten bidrar vel så mye som hjerteslagene når det kommer til spinalvæskeflyt, sier forsker Vegard Vinje.

Vegard Vinje har en doktorgrad i anvendt matematikk og fluidmekanikk fra Universitetet i Oslo og han har forsket på væskestrømninger i og rundt hjernen.

Spinalvæskens funksjon er blant annet å skylle bort avfallsstoffer i hjernen og hvor godt denne væsken flyter, kan ha betydning for sykdommer som Alzheimers.

– Teorien er nå at spinalvæsken kan trenge inn i selve hjernen. Det er ganske ny viten at det er en kontinuerlig utskilling av væsken i hjernen og spinalvæsken rundt. Når denne spinalvæsken trenger inn i hjernen, kan den ta med avfallsstoffer på vei ut. Det er sånn vi ser for oss at avfallssystemet fungerer.

– I doktorgraden din har du sett på hvordan pust påvirker spinalvæskeflyt. Hva var konklusjonen?

– Konklusjonen var at pusten bidrar vel så mye som hjerteslagene når det kommer til spinalvæskeflyt i pasienter som pustet vanlig, som ikke fikk beskjed om å puste spesielt, men som bare fikk beskjed om å ligge og slappe av.

– Men kan det være en fordel med lange dype pust?

– Det undersøkte vi ikke direkte, men våre modeller forutså at lange dype pust ville føre til mer spinalvæskeflyt, noe som senere ble bekreftet eksperimentelt av en annen gruppe, sier Vinje i podcastepisoden.

Om Dekodet:

Dekodet er en podcast der Kristian Hope inviterer eksperter og fagfolk inn i studio for å «dekode» hvordan ting henger sammen og fungerer. Temaer strekker seg fra verdensrommet til ernæring & trening, og alt i mellom. Nye episoder publiseres ukentlig, og podden ligger også gratis tilgjengelig på SpotifyApple Podcasts og andre plattformer. Podcasten er produsert av Kristian Hope og distribueres gjennom Podplay.