20 år etter at første bok i Twilightsagaen ble publisert, besøker fans fortsatt stedene som
beskrives i bøkene og filmene.
Hva er det som gjør at disse stedene fortsatt er populære?
– Nøkkelen til å holde populære kulturdestinasjoner relevante er å koble sammen
medieprodukter, mennesker og gjenstander på en meningsfull måte. Disse
elementene påvirker hverandre i en kontinuerlig utvikling.
Det sier professor Christine Lundberg ved Universitetet i Stavanger (UiS). Hun har ledet forskningen hvor de har sett på nettopp Twilightsagaen og undersøkt hva som holder liv i Twilight-feberen.
– Funnene våre kan hjelpe turistmål over hele verden med å bruke populærkultur for å tiltrekke seg besøkende over lang tid, sier Christine Lundberg.(Foto: UiS)
Hun forklarer at disse koblingene gir stedene en unik evne til å forbli relevante og tiltrekke seg
besøkende lenge etter den opprinnelige «hypen».
Twilight-serien
Twilight er en bokserie skrevet av den amerikanske forfatteren Stephenie Meyer. Serien består av fire bøker + en utgitt i tidsrommet 2005–2008.
Serien skildrer kjærlighetsforholdet mellom tenåringsjenta Bella Swan og vampyren Edward Cullen.
Bøkene er filmatisert i fem deler med første film i 2008 og siste i 2012. Hovedrollene ble spilt av Kristen Stewart (som Bella Swan) og Robert Pattison (som Edward Cullen).
Twilight-sagaen er kategorisert som en «tenåring–unge voksne»-serie i den litterære verden.
Tre steder og tre suksesshistorier
I studien undersøkte forskerne tre Twilight-steder: Forks i Washington i USA, Volterra og
Montepulciano, begge i Italia.
De gjennomførte intervjuer ved alle tre stedene. Dette gjorde de nå
nylig og for over ti år siden. Dette inkluderte ulike representanter ved handelskamre, turistbyråer, borgermestere, medieansvarlige, turistguider, fans og folk innen offentlig forvaltning.
– På alle stedene opplevde økt de engasjement fra publikum gjennom utgivelse og
gjenutgivelse av bøker og filmer. Såkalt kjendisengasjement, samt engasjement fra
ansatte og fans, var tydelig på alle stedene, forteller Lundberg.
Kjendisengasjement innebærer for eksempel at en eller flere skuespillere har besøkt stedene for å møte fans på ulike typer arrangementer. Noen har også bidratt ved å spre informasjon om stedene på sosiale medier i andre typer medier.
Typiske attraksjoner som skapte blest, inkluderte utstillinger, arrangementer,
tematiserte overnattingssteder, merchandise og guidede turer.
– Forskningen gir en dypere forståelse av hvordan disse elementene kan interagere
for å skape varige populærkulturelle destinasjoner, forteller Lundberg.
«Settings» og «location»
Hun forklarer at i film- og litteratur-turisme deler man opp reisemål i to kategorier: «settings» og «locations».
Settings er steder som fremstilles i en historie, mens en location er stedet hvor en film faktisk spilles inn. Det er sjelden at en setting brukes som filmlocation. For eksempel er settingen til serien Friends New York, men hele serien ble spilt inn i California.
I tilfellet Twilight-sagaen er det primært ett sted hvor historien foregår. Det er Forks i Washington, USA. Film location for størstedelen av filmserien er likevel i Vancouver, Canada.
I Forks arrangeres det for eksempel et årlig event for Twilight-turister i september. Det finnes også en permanent utstilling med rekvisitter og kostymer fra filmene.
Handlingen i den andre boken i serien skjer i Volterra i Italia, mens innspillingssted er nabobyen Montepulciano.
Annonse
På alle disse stedene arrangeres det guidede turer og tematiserte overnattingssteder.
Funn kan styrke turistmål
Studien gir verdifull innsikt for steder som ønsker å forbli relevante og tiltrekke
seg besøkende lenge etter deres opprinnelige popularitet.
– Funnene våre kan hjelpe turistmål over hele verden med å bruke populærkultur
for å tiltrekke seg besøkende over lang tid, sier Lundberg og legger til:
– Videre forskning vil se på hvordan vi kan bruke disse funnene i praksis.