Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges Handelshøyskole - les mer.
Ambisjoner smitter i klasserommet: Elever fra elite-familier påvirker venner
I noen familier er det nærmest forventet: Du skal bli lege, advokat eller økonom. For disse ungdommene er toppstudier en selvfølge. Og det smitter.
I TV 2-serien Skolebytte følger vi elever fra Oslo vest og øst. En ny studie viser at hvilke klassekamerater du har kan ha dypere konsekvenser enn mange tror.(Foto: Espen Solli - TV 2 / NHH)
I TV 2-serien Skolebytte følger
vi elever fra Oslo vest og øst som bytter skole for å lære mer om hverandre –
og seg selv.
En ny studie fra Norges Handelshøyskole (NHH) viser at slike møter kan ha dypere
konsekvenser, langt ut over vennskap og nye perspektiver.
– Tilgang på et «innside»-nettverk er svært viktig, sier professor Kjell Gunnar Salvanes.
Salvanes er professor ved Institutt for samfunnsøkonomi og Senter for fremragende forskning FAIR.
Flere fra elitehjem søker prestisjestudier
Forskerne sin konklusjonen er tydelig.
– Vi ser at kamerateffekten er sterk. Møter mellom elever med ulik bakgrunn kan skape nye ambisjoner, sier professor Kjell Gunnar Salvanes.(Foto: Hallvard Lyssand)
Når ungdom fra hjem med hvor foreldrene har prestisjeutdanning
– som for eksempel leger, jurister og økonomer – går på samme videregående
skoler som elever fra familier med lavere utdanning, stiger ambisjonsnivået.
Elevene gjør det bedre på eksamen og flere søker seg til studier med høye
opptakskrav.
– Vi ser at kamerateffekten er sterk.
Møter mellom elever med ulik bakgrunn kan skape nye ambisjoner, sier Salvanes.
Det er skarpe skiller mellom skoler i byene
I dag er forskjellene mellom videregående
skoler store, særlig i byene. Elever fra familier med høy utdanning samles
gjerne på de samme skolene.
Elever fra lavere sosioøkonomisk bakgrunn går
på andre.
– Slik reproduseres forskjeller mellom
generasjoner, sier professoren.
Forskerne ønsket å finne ut av følgende:
Hva er sannsynligheten for å velge en
krevende utdanning hvis du går i et kull med barn av leger, jurister og
økonomer?
Og hvordan varierer effektene mellom ulike elevgrupper?
Studien bygger på norske registerdata for
nær 180.000 elever som begynte på videregående skole mellom 2002 og
2010.
Forskerne koblet elevdata med informasjon om foreldrenes utdanning og yrke. Slik identifiserte de barn med høyt utdannede foreldre.
Annonse
Elever fra elitehjem påvirker alle typer elever
Resultatene er altså entydige.
– Elever med foreldre med eliteutdanning
påvirker alle typer elever, sier Salvanes.
Elias, Kacper og Falak Noor fra Bjøråsen skole og Amanda, Victor, Anne fra Uranienborg skole er å se på serien Skolebytte på TV2.(Foto: Espen Solli / TV 2)
I tillegg til at det øker sannsynligheten
for bedre karakterer på eksamen, er det også større sjanse for at medelever velger
studier det er vanskelig å komme inn på.
Forskjellen slår ut uavhengig av hvor bra elevene har gjort det på skolen tidligere.
Både studievaner og sosiale nettverk påvirkes
Salvanes og forskerne peker på to
hovedmekanismer.
Den første handler om faglig standard. Det kan være studievaner, oppmøte og arbeidsdisiplin. Dette smitter mellom elever.
Den andre mekanismen, som ifølge forskerne er enda
viktigere, handler om sosiale nettverk.
– De påvirker medelevenes ambisjoner.
Flere får kunnskap om ulike utdanningsveier og karrieremuligheter. De tør å
sikte mot de mest ettertraktede utdanningene, sier Salvanes.
Praten hjemme kan åpne mange dører
Elever fra elitehjem bringer med seg
kunnskap og ambisjoner.
Annonse
– De besøker hverandre hjemme. Der snakker foreldre med høy utdanning om hvilke studier som gir muligheter, og hva
som skal til for å komme inn, sier Salvanes.
Det viktigste er nok at det legges opp til møter mellom ulike grupper av elever.
Dette er måter segregering kan brytes opp
på, mener forskerne.
Når elever møtes på tvers av bakgrunn, får flere tilgang
til informasjon, rollemodeller og nettverk – lenge før de skal velge utdanning.
Nettverk veier tungt
– Gitt dagens opptakssystem, er det
kanskje ikke håp om mer blandede elevkull på videregående?
– En mulighet er et hybridsystem, der noen
tas opp basert på geografisk nærhet til skolen, sier Salvanes.
Han tror derimot at mer rådgivning alene
ikke er nok.
– Nettverk veier tungt. Derfor må vi skape
rom for faktisk samhandling mellom ulike elevgrupper, sier professoren.
Prestisjeutdanning
I norsk sammenheng
omfatter eliteutdanning typisk fag som medisin, jus, økonomi ved NHH og enkelte
IT- og ingeniørfag.