Da forskeren intervjuet en grupppe elever, sier en av de dette:
– Hvis
læreren ikke liker meg, kommer jeg ikke på skolen mer!
Elevene i gruppa er helt enige. Hvis elevene opplever at læreren ikke liker dem, så er det ikke noe poeng i å gå på skolen.
Vis at du er glad i elevene dine
En
lærer kan påvirke læringsmiljøet i klassen på to måter: Ved å skape et godt klassemiljø, og gjennom
prinsippet om anerkjennelse.
Det
mener universitetslektor Øystein Nybøe ved Universitet i Stavanger.
I arbeidet med sin doktorgrad undersøkte Nybøe hvordan lærere og elever samhandlet i to femteklasser i løpet av to måneder.
–
Mye av lærerens arbeid handler nettopp om å etablere og utvikle gode relasjoner
med elevene sine. Men hvordan dette gjøres i praksis sier forskning og teori
mindre om, forteller Nybøe.
Øystein Nybøe har undersøkt hva som skal til for å skape trygghet og god læring.(Foto: Line Hausken, UiS)
Universitetslektoren
har et viktig råd til lærere på barnetrinnet:
–
Dersom en lærer virkelig viser omsorg og viser at han eller hun er glad i
elevene sine, så vil elevene bli glade i læreren. Det vil føre til trygge
elever som lærer mer.
Anerkjennelse
Ifølge den tyske forskeren Alex Honneth kan anerkjennelse i skolen forstås gjennom tre prinsipper.
1)
Når eleven opplever at læreren liker ham/henne som den han/hun er, kan eleven
bli glad i og trygg i seg selv og dermed tørre å tre inn i klassens fellesskap.
2)
Ved å vektlegge at alle elever er likeverdige, kan læreren bidra til elevenes
deltakelse i fellesskapet.
3)
Gjennom solidarisk støtte og verdsetting av alle elevers ulike bidrag kan
elevene oppleve at de betyr noe for fellesskapet.
I sitt arbeid med doktorgraden analyserer UiS-forskeren samhandlingene mellom læreren og
elevene.
Filmet lærere i to femteklasser
Samhandlingene er det som foregår her og nå, ansikt til ansikt gjennom
ord og handlinger.
Annonse
Over tid blir det klart at måten læreren og elevene samhandler på, er det som bygger relasjonen deres.
Gjennom
åtte uker observerte og filmet universitetslektor Øystein Nybøe to lærere og deres
undervisning og samhandling med elever i to femteklasser. I tillegg intervjuet
Nybøe både elever og lærere underveis og i etterkant.
Han brukte så teorien om anerkjennelse for å forstå hva lærere og elever synes er viktig i skolen og i klasserommet i dag.
Samhandling mellom lærer og elever er en viktig faktor for et godt læringsmiljø.(Foto: Øystein Nybøe)
Omsorg
og trygghet
Nybøe har funnet ut at både lærere og elever setter pris på visse egenskaper ved måten de samarbeider på, fordi det hjelper dem å lære og ha det bra på skolen.
Disse
egenskapene blir synlige gjennom ulike aktiviteter som læreren gjør sammen med
elevene. De to første egenskapene er omsorg og trygghet.
–
Elevene sier at de vet at læreren bryr seg om dem, og derfor opplever de seg
trygge i klassen, forklarer Nybøe.
Det
to neste egenskapene er tillit og respekt.
–
Elevene sier at siden læreren lytter til dem og tar dem på alvor, så opplever
de at læreren respekterer dem, og da stoler på læreren sin, påpeker Nybøe.
De to siste er støtte og solidaritet.
–
Elevene sier at når noe er vanskelig eller de er i konflikt, så hjelper læreren
dem ved å lytte og samarbeide med dem for å løse problemene, og da opplever de
at læreren støtter dem på en god måte, forklarer universitetslektoren.
Klem i skolegården
Annonse
En
av de første dagene Nybøe skulle observere samspill mellom lærer og elever på skolen, opplevde han
noe som overrasket ham.
Elevene var på vei ut for å ha en time
med fysisk aktivitet. Da læreren kom
ut, ropte en elev: Gruppeklem! Så sprang alle elevene i full fart mot læreren sin og kastet seg rundt ham i en
stor og tett gruppeklem mens de lo og tøysa.
Læreren
sto helt i ro. Sånn stod de en liten stund helt til læreren sa: «OK». Elevene trakk seg rolig tilbake før gymtimen startet like etterpå.
Nybøe
lurte på hvorfor elevene ga gruppeklem til læreren sin.
Glade
i læreren sin
To uker senere, da Nybøe intervjuet elevene, svarte de ivrig at de ga læreren en gruppeklem fordi de er glade i ham og ville vise det.
Nybøe
intervjuet også læreren. Læreren svarte at han vet at elevene er glade i han, og at han også er glad i elevene. Gruppeklem er bare en av flere aktiviteter som de
gjør sammen for at både han og klassen skal oppleve at de er et godt
fellesskap.
–
Denne formen for interaksjon er en slags kjærlighet. Kjærlighet er viktig i
teorien om anerkjennelse, forklarer Nybøe.
Når barnet opplever seg likt og
akseptert sånn som det er, da setter det barnet i stand til å tre ut i verden
og si: «Hei, her er jeg!» Det setter også barnet i stand til å tre inn i nye
relasjoner og fellesskap med andre og si: «Hei, der er du også!», forklarer forskeren.
Resultatene kan hjelpe skolen
Nybøe
mener kunnskap om anerkjennelse kan hjelpe skolen til å lykkes med sine
oppdrag.
Nybøe har resultater fra studien sin som han mener kan bidra til å lage
gode læringsmiljøer.
Annonse
–
Når elevene opplever at faget de holder på med er vanskelig, så kan læreren
gripe inn og hjelpe eleven ved å gjøre oppgaven mer spennende, eller gjøre
oppgaven om til en lek, slik at læringen blir gøy. Dette gir bedre læring, men
kanskje enda viktigere er det at eleven opplever at læreren virkelig er
støttende, forklarer Nybøe.
Dersom
noen elever krangler seg imellom, kan læreren tre inn og hjelpe til med å fikse
problemet der og da.
Resultatet av at
læreren hjelper elevene aktivt på denne måten, er at elevene respekterer
læreren fordi han ser dem, lytter til dem og tar dem på alvor. Han anerkjenner
dem.
Gjensidig anerkjennelse
Nybøe
mener at dersom læreren klarer å skape gjensidig anerkjennelse mellom elever og
lærere, så har læreren gjort mye riktig.
Når
elevene opplever seg anerkjent av læreren, så vil også læreren oppleve at
elevene anerkjenner læreren. Det er en dobbel positiv virkning, utdyper han.
– Jeg mener dette er
viktig kunnskap som kan ha betydning for om en skole vil lykkes med sitt
oppdrag om å la alle barn få utvikle seg selv og sine evner – og bygge
tilhørighet til et fellesskap.
VitenTv
Se også disse videoene på VitenTv der Nybøe forteller om hvordan læreren skal gå fram for å skape trygghet og god læring i klasserommet.
Øystein Nybøe: Analysing teacher-student interactions in primary education - A case study. Doktorgrad (under arbeid), Universitetet i Stavanger, 2025. Nettside ved UiS om forskeren.
Honneth, A. (1995). The struggle for recognition: The moral grammar of social conflicts. Polity Press.