Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.

Gaming i jula: – Barna elsker når foreldrene spiller med dem 

Julefeiring i dataspill er viktig for mange barn og unge, men foreldrene henger ikke alltid med.

Mange barn ønsker seg virtuelle gaver i stedet for gaver i det virkelige liv.
Publisert
– Det er en myte at barn møter mange fremmede i dataspill, sier Kamilla Knutsen Steinnes.

Julepynt, nisseluer, juletilbud i butikken og et dryss av snø. I desember er julestemningen på topp i dataspillene.

– Julen ser egentlig ikke så annerledes ut i spill enn i den fysiske verden, sier OsloMet-forsker Kamilla Knutsen Steinnes.

Sammen med kollega Clara Julia Reich forsker hun på dataspill. De ser at spillingen er en viktig sosial arena for mange barn og unge. 

Ikke minst i høytider som jula.

Folk pynter og gir gaver i spillet

– Gaming kan være en fin måte å kose seg og ha det gøy på i jula, kanskje sammen med venner eller familie, sier Reich.

I spillet kan de være sammen selv om de feirer jul på forskjellige steder.

Mange pynter og tar på seg juleantrekk i spillene, det er egne julearrangementer og flere av de mest populærere streamerne donerer penger til gode formål.

Det er en kultur for å gi gaver, og barna liker godt å bytte, låne og gi hverandre ting inne i spillet.

Du kan få gaver i spillene

– Det er en kultur for å gi gaver i dataspill, og barna liker godt å bytte, låne og gi hverandre ting, forteller OsloMet-forsker Clara Julia Reich.

– Erfarne spillere gir ofte gaver, spesielt til de som er nye, eller spillere som ikke er så veldig gode. Det er fordi de vet hvordan det føles å være ny i spill og bare ha gratis skins, sier Steinnes.

Skins gjør det mulig å endre utseendet til spillkarakteren, i form av klær, utseende, utstyr eller våpen.

– Hvis du bare bruker gratistingene, sender det et signal om at du har ikke penger eller ikke har brukt mye tid, og dermed ikke er så god i spillet, sier forskeren.

Mange barn vil heller ha skins enn ekte klær

– Vi ser at norske barn og unge ofte setter opp ønskelister i spill, og flere ønsker seg heller skins i spillet enn klær til seg selv. Det viser hvor viktig spillkarakteren er for barn, sier Steinnes.

Noen voksne er skeptiske til å gi barna spillgaver, og tenker det er penger ut av vinduet.

– Men for barn oppleves gaver i spill som noe veldig sosialt og verdifullt. Det er det samme som å få en fotball til jul, sier hun.

Barna elsker å spille med foreldrene

Ifølge tall fra Medietilsynet spiller så mange som 86 prosent av alle 9-18 åringer, halvparten av dem daglig. Dermed er dataspill en av de viktigste fritidsaktivitetene for barn og unge.

Forskerne tror ikke den bevisstheten har sunket helt inn hos alle foreldre. De råder dem til å prøve å forstå hvorfor dette er så viktig for barna.

– Noe barna elsker, er hvis foreldrene tar seg tid til å spille litt med dem. Det er det beste de vet, sier Reich.

For noen kan jul med familien også være komplisert og vanskelig.

– Da kan dataspill være en fin mulighet til å få en pause. Det kan være en trygg arena hvor man føler på mestring og glede, sier forskeren.

Møter venner, ikke skumle fremmede

Men hva med farene som kan lure i dataspill?

– Det har vært en myte om at barn møter mange fremmede i dataspill, men det er veldig sjeldent. De aller fleste spiller med vennene sine, sier Steinnes.

– Det å spille med fremmede er ikke like gøy og sosialt. Barna liker å være sammen med vennene sine og fortsetter ofte samtalene fra skolen eller fritida når de gamer, sier hun.

Reich sier at mange barn er oppmerksomme på farene og er ganske forsiktige. Det er vanlig å ha lukkede spillkontoer, og mange spiller også på egne servere der bare vennene har tilgang. 

Likevel mener hun det fortsatt er viktig at vi snakker om det og at det er bevissthet rundt problemet.

Vanskelig å rive seg løs, også for voksne

Noe som kan bryte juleidyllen er når poden ikke klarer å rive seg løs fra spillet i tide til å rekke juleselskap med familien.

– Spillene er designet for å holde deg der så lenge som mulig, for da tjener de penger, sier Reich.

Slik manipulerende design gjør det vanskelig for de som spiller å avslutte. For barn kan det være en ekstra utfordring.

Forskerne oppfordrer foreldrene til å snakke med barna om hvordan dette virker, og være åpne om at det kan være vanskelig å rive seg løs, også for voksne.

Barna har god forbrukerkompetanse

Samme mekanisme finnes i spillbutikkene, der det ofte er tidsbegrensede tilbud med nedtelling. Det kan skape stress og en redsel for å gå glipp av noe, mener forskeren.

– Vi har sett nedtellingsmekanismer på så lite som 60 sekunder. Da kan barna lett ta lite overveide valg, og bare trykke på kjøp, sier Reich.

Forskerne ser at det kommersielle presset mot barn er stort, og at det øker rundt høytidene.

– Den gode nyheten er at det har noen barn også lagt merke til. De er veldig kritiske og har god forbrukerkompetanse. Det er nok fordi de møter på så mye av det, sier forskeren.

Referanser:

Kamilla Knutsen Steinnes: Architecting virtual storefronts: how in-game shops are designed to encourage consumptionConsumption Markets & Culture, 2024. https://doi.org/10.1080/10253866.2024.2385562

Clara Julia reich og Kamilla Knutsen Steinnes: Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play», 2023. 

 

Powered by Labrador CMS