For første gang har
forskere studert hvordan vanlige lærere møter engstelige elever. Studien viser
at tilrettelegging er svært utbredt. Men dette kan gjøre vondt verre, advarer
forskere.
Tilrettelegging kan være at lærere lar elever slippe muntlige oppgaver, eller gir dem fritak fra gym.
Noen elever får sitte i egne rom når de blir engstelige, eller får gå ut fra klasserommet når de kjenner seg urolige. Noen får ha foreldre med i klasserommet.
– Lærerne gjør det i beste mening, men det hjelper ikke elevene på sikt, sier Åshild Tellefsen Håland.
Hun er psykologspesialist og forsker ved avdeling for barn og unges psykiske helse på Sørlandet sykehus, og professor på Universitetet i Agder (UiA).
Skolene har ikke oversikt over alle unntakene
Bare rundt en tredjedel av lærerne oppgir at de ofte lager en plan for at elevene skal mestre det som de frykter. Det synes forskerne er bekymringsfullt.
Professor Åshild Tellefsen Håland forklarer at når elever får unngå ubehagelige situasjoner, blir angsten større.(Foto: UiA)
– Vi opplever at skolene heller ikke har oversikt over hvor mange elever som har avtaler om å slippe og gjøre ting de frykter, sier Thomas B. Bertelsen.
Han er forsker og psykolog ved avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandets sykehus.
243 lærere fra grunnskolen i Kristiansand kommune deltok i studien. Alle svarte at de legger til rette for engstelige elever. 71 prosent svarte at de bruker slike metoder ofte.
Motsatt av det som virker
Problemet er at skolenes
tiltak strider mot all forskning på angst. Det beste tiltaket er nemlig å møte det du er redd
for, gradvis og med støtte underveis.
– Det å utsette seg for det
du er redd for er kjernen i kognitiv atferdsterapi. Disse prinsippene kan
brukes i en vanlig skolehverdag også, sier Håland.
Når elever får unngå
ubehagelige situasjoner, blir angsten større. En elev kan gå gjennom hele
grunnskolen og slippe å holde muntlige presentasjoner, uten at det blir lagt
noen plan for hvordan eleven skal lære seg å mestre dette.
– I praksis fratar vi
elevene muligheten til å lære seg disse ferdighetene. Om de hadde fått støtte
til å utfordre frykten sin, ville de som oftest ha klart det, sier Bertelsen.
– Økt kompetanse på håndtering av engstelse reduserer uhensiktsmessig tilrettelegging, sier Thomas Bertelsen, forsker og psykolog ved Sørlandets sykehus.(Foto: UiA)
Alvorlige følger for fremtiden
Forskerne peker på at
tilretteleggingen kan få følger senere i livet. Engstelige elever som får mye lagt
til rette for seg går glipp av mange muligheter til å mestre vanskelige
situasjoner. De kan få dårligere karakterer, vil lett isolere seg, og de har
også økt sannsynlighet for å droppe ut av skolen og senere arbeidsliv.
– Engstelsen kan virke
uskyldig i starten, men konsekvensene kan bli alvorlige om en ikke setter i
gang forebyggende tiltak tidlig nok. Om elever som har begynnende angst får
unngå ting de er engstelige for, kan det føre til at angsten får utvikle seg
videre og bli mer alvorlig, sier Bertelsen.
Annonse
Forskning viser at unge
voksne med ubehandlet angst oftere opplever utenforskap, rusmisbruk og kan
utvikle mer alvorlige psykiske problemer.
Ikke lærernes skyld
Forskerne understreker at
lærerne gjør det beste de kan i en vanskelig situasjon.
65 prosent av lærerne sier
de mangler tid og ressurser til å følge opp elevene på en ordentlig måte. 40
prosent av lærerne bruker fritiden sin på å hjelpe engstelige elever, som for eksempel å svare på mail fra foreldre.
– Ofte snakker vi om at
skolen eller lærerne burde løse slike problemer, men det ligger på oss alle.
Ingen har prøvd å gjøre noe dumt med vilje her, tvert imot er det et
samfunnsansvar som vi ikke har fulgt opp godt nok, sier Håland.
Løsningen finnes – forskerne har laget et kurs
Problemet til nå er at
effektiv hjelp for engstelige elever ikke er lett tilgjengelig for de som
trenger det. Den gode nyheten er at verktøyene for å forebygge og behandle
angst finnes.
Forskerne har utviklet et
lavterskel mestringskurs som heter Mini-risk. Gruppetilbudet, som ledes av en
sosiallærer og en helsesykepleier, tilbys på alle skoler på mellom- og ungdomstrinnet
i Kristiansand.
– Når skolene får økt
kompetanse på håndtering av engstelse, er vår erfaring at lærere generelt reduserer
uhensiktsmessig tilrettelegging, sier Bertelsen.
Sosiallærere og
helsesykepleiere får opplæring i håndtering av engstelse gjennom en etter-og
videreutdanning på UiA. En nylig gjennomført pilotstudie på effekten av
Mini-RISK viser at de kan hjelpe like godt som trente angstterapeuter i
spesialisthelsetjenesten.
– Vi har en stor mulighet
til å gjøre noe bra her, både når det gjelder å endre tilretteleggelseskulturen
i skolen og tilby litt mer spisset hjelp til de som måtte trenge det, sier
Håland.
Måler effekt i seks år
Annonse
Forskerne har nylig fått 36 millioner kroner fra Sørlandet
kompetansefond, Aust-Agder kompetanse- og utviklingsfond og
Sparebankstiftelsen. Med disse midlene skal Mini-RISK bli et tilbud på alle
skoler i ti Agder-kommuner (se faktaboks).
Forskerne vil følge
utviklingen i disse kommunene i seks år framover, for å se hvilke effekter et
lavterskeltilbud som Mini-RISK har.
Målet er å vise at det går
an å endre kulturen rundt tilrettelegging på norske skoler. Uhensiktsmessige tiltak
skal erstattes med metoder som faktisk hjelper.
– Mange av elevene som har
kommet seg videre, sier at de egentlig trengte noen som sa: Kom igjen, dette
klarer du! sier Håland.
Foreldre,
kontaktlærer, sosiallærer og helsehelsesykepleier deltar i Mini-RISK. De øver
sammen med barna på gradvis å tørre mer.
Kristiansand
kommune er første kommune i landet som har tatt i bruk et lavterskeltilbud for
engstelige elever på alle sine skoler. Tilbudet er også i ferd med å spre seg
til andre kommuner i Norge, som Færder og Kongsvinger.
Med
36 millioner kroner fra Sørlandet kompetansefond, Aust-Agder kompetanse- og
utviklingsfond og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, skal Mini-Risk bli et
tilbud på alle skolene i Arendal: I Grimstad, Lindesnes, Evje og Hornnes,
Froland, Lillesand, Vegårshei, Bygland, Vennesla og Farsund.
Forskerne
har også laget nettsiden E-risk. Det er et nettbasert mestringskurs for unge
mellom 12 og 18 som sliter med angst. Nettsiden inneholder også råd og veiledning for
foreldre og lærere.