Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
Færre strøk i matte når studenter var veiledere
Studenter fikk ansvaret for å undervise ingeniørstudenter i matematikk. Strykprosenten gikk kraftig ned.
Hvert år holder Universitetet i Agder et seks ukers sommerkurs i matematikk for ingeniørstudenter.
Det er et innføringskurs for studenter som har studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk fra videregående.
I 2024 ble kursopplegget endret.
Dosent Morten Brekke overlot store deler av ansvaret til tre håndplukkede studentassistenter: Emma Nesdal Slinning, Luis Fernando Jack og Julian Gjestvang.
Som dosent jobber han med å heve kvaliteten på undervisningen. Her altså gjennom utprøving av ulike undervisningsmetoder.
Endringene gav gode resultater sammenlignet med 2023:
Strykprosenten på matematikk for ingeniører ble nær halvert da studentene tok sin endelige eksamen i desember 2024. Den gikk ned fra 21 til 11 prosent.
Assistentene Slinning og Jack har skrevet en artikkel sammen med Brekke om omleggingen av kurset. Den skal presenteres på en konferanse om matematikk for ingeniører i Tyskland.
Mer frihet og større ansvar
Det nye opplegget gir studentene mer frihet. Før hadde de tre timer forelesning og tre timer med øving hver dag. Nå kan de se videoer når det passer for dem.
Brekke har spilt inn videoer der han går gjennom alle kapitlene i læreboken.
De tre læringsassistentene er til stede hver dag fra klokken 8 til 16 for å hjelpe studentene med spørsmål.
Underveis tar studentene tre digitale prøver. De kan bruke alle hjelpemidler. Hver prøve kan tas fire ganger, og studentene må ha 60 prosent riktig for å bestå.
– Studentene må ta ansvar selv. De bestemmer hva de trenger hjelp med. Det gir også trening i å planlegge egen hverdag, sier Brekke.
Studentene kan også be om å få ekstra forelesninger hvis de trenger det.
Studenter hjelper studenter
Emma Nesdal Slinning var en av læringsassistentene. Hun mener studenter som veiledere var viktig for at kurset ble så vellykket.
– Vi har vært gjennom dette selv. Vi vet hvor vanskelig det kan være. Dessuten er det lettere for mange å spørre oss om råd enn en professor, sier hun.
Fornøyde studenter
Evalueringen viser at studentene likte det nye opplegget. På en skala fra 1 til 5 får kurset gode skår:
- Arbeidsmetodene gir god forståelse: 4,18
- Kurset er relevant: 4,23
- Undervisningen gir faglig utvikling: 4,25
- Digitale verktøy hjelper læringen: 4,29
Obligatorisk for ingeniørstudenter
Sommerkurset i matematikk er obligatorisk for ingeniørstudenter som mangler fordypning i matematikk fra videregående skole.
Kurset må bestås i juli. Da kan studentene starte på bacheloren i august og ta eksamen i desember.
Kurset tilbys både på campus og digitalt. Rundt 50 studenter møtte opp fysisk. Omkring 100 fulgte det på nett.
Den nye modellen skal også brukes under sommerens kurs. Og Emma Nesdal Slinning og Luis Fernando Jack blir igjen med som læringsassistenter.
Referanse:
Morten Brekke, Luis Fernando Jack og Emma Nesdal Slinning: Peer learning: Professor and Students unite in a flexible bridging mathematics course. Paper til konferansen «22nd SEFI SIG in Mathematics seminar», Ostfalia University of Applied Sciences, Tyskland, 2025. (Lenke kommer)
Les også disse artiklene fra Universitetet i Agder:
-
Det finnes mange tilfeller av far og sønn på elitenivå i fotball. Hvorfor det?
-
Slik brukte vi planter til å beskytte oss mot det onde
-
Her ble norske kvinner brent på bålet
-
– Tiltak mot utenforskap kan forsterke problemet
-
Slik hjelper fisk havet med å lagre karbon
-
Når disse forskerne snakker om grunnstoffer, lytter titusenvis