Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Må vi velge mellom klima og urfolks rettigheter?
Grønn utbygging kan kollidere med samiske interesser. Mange konflikter kan unngås med tidligere og bedre planlegging.
Fire år etter Høyesterettsdommen i Fosen-saken er oppryddingen fortsatt krevende. På bildet demonstrerer aksjonist Mihkkal Hætta utenfor Statkraft i anledning to-årsmarkeringen for dommen.(Foto: Cornelius Poppe / NTB)
Helene LindqvistHeleneLindqvistHelene LindqvistKommunikasjonsrådgiver
Universitetet i OsloUniversitetet iOslo
Publisert
Norge
har satt en rekke ambisiøse klimamål som vi har ansvar for å etterleve. Men for
å lykkes med det grønne skiftet, trengs det mye plass.
Etableringen av vindparker, kraftlinjer og mineralutvinning kommer tidvis i konflikt med samiske interesser og rettigheter.
Må vi prioritere noe ned?
– Nei. Løsningen er verken å svekke urfolks rettigheter eller å senke klimamålene, sier forsker Katrine Broch Hauge ved Det juridiske fakultet på Universitetet i Oslo.
Det er alltid
mulighet for konflikt
Når det bygges ut i samiske områder er
muligheten for konflikt alltid til stede, forklarer Hauge.
Hun har i en
årrekke forsket på spørsmål i skjæringsfeltet energi, klima og miljø.
Urfolk
har særlige rettigheter til sine tradisjonelle områder. Dette fordi deres
kultur, språk og næringer er tett knyttet til landskapene de har brukt gjennom
generasjoner.
For samene er dette slått fast både i norsk lovgivning og via
internasjonale avtaler, som ILO-konvensjon nr. 169 og FNs menneskerettigheter.
Både grønne tiltak og samiske næringer trenger mye plass
Regelverket
krever at staten ikke gjør inngrep som truer grunnlaget for samisk kultur og
tradisjonell bruk av naturen. Det viser seg tidvis vrient.
–
Mye av det som må til for det grønne skiftet, som utbygging av fornybar energi,
er arealkrevende, sier forskeren.
Dette
har de grønne tiltakene til felles med tradisjonelle samiske næringer. Reindriften
er eksempelvis avhengig av store beiteområder.
De behøver også en viss
fleksibilitet, fordi vær og andre naturforhold kan påvirke bruken fra år til år.
Utbygginger og klimaendringer gjør det hele mer sårbart.
I
kystsamiske områder ser man tilsvarende utfordringer, blant annet når havbruk
kolliderer med lokale fisketradisjoner.
Å se på urfolk som den store bremsen for grønn omstilling, blir helt feil, understreker Katrine Broch Hauge.(Foto: UiO)
Snarveier
tar lengst tid
Høyesterettsdommen
i Fosen-saken avklarte at det går en juridisk grense for hvor alvorlige inngrep
som er akseptable der urfolks rettigheter står på spill.
Fosen-dommen
gjaldt to store vindkraftanlegg som ble bygget på Fosen i Trøndelag, som del av
en større utbygging.
Annonse
I 2021 slo Høyesterett fast at utbyggingen brøt med
sørsamiske reindriftsutøveres rett til å utøve sin kultur etter FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter.
–
Dommen viser at det er krevende å gjøre gode nok vurderinger av den samlede
belastningen av et utbyggingstiltak i et område med samiske interesser, sier Hauge.
Dessuten var den en viktig påminner om at man i slike saker må være særlig nøye
i utformingen av såkalte avbøtende tiltak, forklarer forskeren.
Dette er tiltak som
skal redusere ulempen ved et prosjekt.
Et bevis for at rettsystemet fungerer?
I
motsetning til det mange oppfattet, betydde dommen ikke at turbinene automatisk
måtte rives. Fire år senere er oppryddingen fortsatt krevende.
–
Forslaget om å flytte reindriften til Nord-Østerdal har ført til bekymringer
for dem som i dag har bruks- og eiendomsrettigheter i området, sier Hauge.
Lærdommen
er at å gå for fort fram, kan gi både politisk og rettslig risiko. I tillegg
kan det føre til forsinkede prosjekter og svekket tillit.
At Fosen-saken havnet
i Høyesterett, behøver likevel ikke bety at urfolks rettigheter ikke
respekteres av myndighetene. Man kan også se det som et tegn på at
rettssystemet fungerer.
–
Både dommen og aktivismen som fulgte har skapt en enorm læring i forvaltningen
og hos andre aktører, slår forskeren fast.
Dårlig
planlegging er det største problemet
Å
se på urfolk som den store bremsen for grønn omstilling, blir helt feil,
understreker Hauge.
Annonse
For Norge sliter med rask
kraftutbygging også utenfor områder med samiske interesser.
En
annen utfordring er mer påtrengende, slik forskeren ser det: Nemlig fravær av
fungerende, overordnet planlegging. Hun har noen råd:
–
Løft de store avveiningene ut av enkeltsakene. Det kan være for sent å begynne
å tenke helhet når det kommer en søknad om et konkret vindkraftverk, poengterer
hun.
Myndighetene
forventer i dag at overordnede planer prioriterer fornybar energi foran andre
utbygginger. På samme måte blir kommunene oppfordret til å sette av arealer til
fornybar energi.
I praksis er det likevel ikke lagt til rette for å lykkes her,
erfarer Hauge.
–
Hva hjelper det å prioritere fornybar energi, om arealet allerede er brukt til
andre utbyggingsformål? For å dra linjen tilbake til Fosen-dommen, så viser den
oss at tålegrensen for hva slags bruk som kan tillates, får en mer absolutt
virkning i områder med samiske interesser, sier forskeren.
Dette
kan være løsningen
Situasjonen er ikke unik for Norge. I mange
land, fra Norden til Canada og Sør-Amerika, ligger for eksempel rike
mineralressurser i urfolks tradisjonelle områder.
For å få til det grønne skiftet er det
viktig å ha alle berørte, som for eksempel samiske interesser, med på laget i
utbyggingene som gjøres.
Hvis ikke vil det fort bety konflikt og dermed også
forsinkelser, påpeker forskeren.
Et konkret tiltak hun har tro på, er såkalt
urfolksvederlag.
Ideen bygger på ILO-konvensjon nr. 169.
Annonse
Dette er en konvensjon
som sier at urfolk skal tas med i beslutninger og få del i fordelene når staten
bruker naturressurser i deres områder.
I Norge er urfolksvederlag brukt som
virkemiddel i arbeidet med ny minerallov.