DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV VID vitenskapelige høgskole - LES MER.
Trodde du Jesus ble født i en stall? Det står ikke i Bibelen
Julefortellingen slik du har lært den, er ikke den som står i Bibelen.
– Egentlig står det veldig lite i Bibelen om hendelsene rundt Jesu fødsel., sier Anna Rebecca Solevåg ved VID vitenskapelige høgskole.(Maleri: Bartolomé Esteban Murillo, i Prado-museets samling)
VID vitenskapelige høgskole Byline last nameVID vitenskapelige høgskole
Publisert
– De fleste kjenner ikke fortellingen om
Jesu fødsel fordi de har lest Bibelen, men fordi de har sett julespill eller
lært om det på skolen, sier forsker Anna Rebecca Solevåg ved VID vitenskapelige
høgskole.
Hun er ekspert på Det nye testamentet. Det er der vi finner fortellingene om Jesu fødsel.
– Egentlig står det veldig lite i Bibelen om hendelsene rundt Jesu fødsel. Det er langt flere fortellinger om Jesus som voksen, sier hun.
Verken stallen, herberget eller de tre vise mennene Kaspar, Melkior og Baltasar nevnes i Bibelen.
Juleevangeliet er en blanding av to historier
Men hva med Juleevangeliet? Finnes ikke
fortellingen om herberget som var fullt og barnet i krybben som fikk gaver av
de tre vise menn der?
Anna Rebecca Solevåg er ekspert på Det nye testamentet. Det er der vi finner fortellingene om Jesu fødsel.(Foto: Geir Johannessen)
– Det vi kjenner som julefortellingen er
egentlig en blanding av to historier, forteller Solevåg.
Jesu fødsel omtales nemlig to steder i
Bibelen: I evangeliet etter Lukas og evangeliet etter Matteus. Fortellingen vi
kaller Juleevangeliet er hentet fra Lukas.
– Historiene i Matteus og Lukas er veldig
ulike. Det eneste de har til felles er at Jesus blir født i Betlehem, og at
Josef og Maria er til stede, forteller hun.
Gjennom århundrene har de to fortellingene
blitt vevd sammen til én. I tillegg har nye elementer blitt lagt til – som ikke
finnes i noen av dem.
Verken stall eller herberge nevnes i fortellingene
For å ta stallen først: Verken Lukas eller
Matteus nevner noen stall.
– Lukas skriver at Maria svøpte Jesus og
la ham i en krybbe. Derfor har folk sett for seg at dette foregikk i en stall,
sier Solevåg.
Hun har en annen forklaring på hvor
jesusbarnet ble født.
– I tidligere norske bibeloversettelser
stod det at «det var ikke plass til dem i herberget». Mange har sett for seg et
slags fullbooket pensjonat, sier hun.
I den nyeste oversettelsen er ordet
«herberge» utelatt. I stedet sier teksten at «det var ikke husrom for dem». Det
stemmer bedre overens med originalteksten.
Jesus blir sannsynligvis født i et privat hjem
Solevåg mener Jesus mest sannsynlig ble
født i et privat hjem.
Annonse
– I Palestina på Jesu tid var husene
gjerne enkle bygg med ett rom for familien og ett rom for dyrene. Hvis folk hadde gjester, måtte de bruke også det rommet som dyrene var i, sier
hun.
Det var i et slikt rom hun mener Jesus ble
født. Krybben ble da en naturlig babyseng. Om det også var dyr til stede, vites ikke.
At Maria kom ridende på et esel og de tre
vise menn på kameler, er heller ikke noe bibeltekstene beskriver.
Hvem besøkte jesusbarnet?
Matteus forteller hvordan vismenn fra
Østen kommer for å tilbe jesusbarnet. Men han skriver ingenting om hvor mange
de var eller hva de het.
– Han skrev at det kom «noen vismenn». Det
eneste vi vet er altså at de var mer enn én, sier hun.
Det han imidlertid beskriver, er de tre
gavene gull, røkelse og myrra. Da er det ikke unaturlig å se for seg at tre
personer kom med en gave hver.
Gjeterne så ingen stjerne
I Matteusevangeliet er det stjernen som
leder de vise menn til Jesus. I Lukas og Juleevangeliet nevnes ingen stjerne.
Derimot forteller englene til noen gjetere på marken at en frelser er
født.
I denne historien er det bare gjeterne, og
ingen vise menn, som besøker jesusbarnet.
Solevåg har forsket på disse
gjeterne.
– I kunsten fremstilles gjeterne vanligvis
som voksne menn. Men hvem var gjetere på Jesu tid? Det var barn. Og gjeterne
kunne være både gutter og jenter, sier hun.
Annonse
Som bibelforsker er Solevåg mest opptatt
av hva de to forfatterne Lukas og Matteus ønsker å formidle med sine
tekster.
Hva ville Lukas og Matteus formidle?
– Hos Lukas er det gjeterne som først får
budskapet om Jesu fødsel. Hans poeng er at Jesus er kommet til verden for å
sette de undertrykte fri. Da gir det mening at det er noen langt nede på
rangstigen som blir de første til å få møte jesusbarnet, sier hun.
Matteus er mer opptatt av det storslagne
ved begivenheten.
– Han legger vekt på vise menn, kostbare
gaver og Jesus som jødenes konge. Han er opptatt av at dette er en kosmisk
hendelse. De vise menn kan tyde ut av stjernene at Jesus er født, sier
hun.
Hva som faktisk skjedde, får vi trolig
aldri vite.
– Vi vet at det fantes en person som het
Jesus. Det finnes det både kristne og ikke-kristne kilder på. Men det er få
kilder rundt selve fødselen. Det finnes faktisk bare disse to, som begge har et
mytisk preg, sier hun.
Referanse:
Rystad,
Linn Sæbø mfl.: Kapittel: «Å være hyrde er å være mor» – muligheter og fallgruver
for kvinner i pastorroller." I: Synlig og usynlig: Kvinner i pastorroller,
redigert av Linn Sæbø Rystad og Hilde Marie Øgreid. Oslo: Verbum Akademist, 2025.