DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV VID vitenskapelige høgskole - LES MER.
Hvordan gikk diakon fra mannsyrke til kvinneyrke?
I nesten 80 år var diakonutdanningen kun for menn. I dag er de fleste diakonstudenter kvinner. Hva skjedde på veien?
Da dette bildet ble tatt i 1895, var alle diakonstudenter fremdeles menn. Studentene har korte frakker. Til venstre for dem står reservelegen og overdiakonen.(Foto: Misjons- og diakoniarkivet)
VID vitenskapelige høgskole Byline last nameVID vitenskapelige høgskole
Publisert
I 1890 ble Diakonhjemmet etablert for å utdanne
mannlige diakoner. Diakonene skulle bidra med omsorgsarbeid i blant annet
kirken, på sykehus og i psykiatriske institusjoner.
– Målet var at de mannlige diakonene med sin fysiske styrke og maskuline karaktertrekk skulle utfylle kvinnelige diakonisser og menighetssøstre.
Det forteller Kristin Husby Dyrstad ved VID vitenskapelige høgskole.
Utdanningen var femårig og omfattet både sykepleie og diakoni. Studentene bodde på studiestedet og delte måltider og dagligliv. Fram til 1970 var det et krav om at de var ugifte.
– Mellom 1965 og 1985 gjennomgikk diakonutdanningen store forandringer, sier Husby Dyrstad.
De unge mennene ble oppfordret til å «aldri kopiere sin kvinnelige kollega». Kvinnene ble ansett for å «la seg lede av sine følelser», forteller forsker Kristin Husby Dyrstad.(Foto: Susanne Ward Ådlandsvik)
Hun har forsket på denne overgangen.
Åpnet utdanningen for kvinner
De største endringene kom i 1968. Da åpnet
utdanningen for kvinner.
– I tekster om undervisningen som ble brukt fram til
begynnelsen av 1960-tallet, ble det lagt vekt på å forme en mannlig diakonrolle,
forteller Dyrstad.
De unge mennene ble oppfordret til å «aldri
kopiere sin kvinnelige kollega». Kvinnene ble ansett for å «la seg lede av sine
følelser». Diakonene skulle snarere bruke sitt mannlige initiativ, handlekraft,
refleksjonsevne og logiske sans.
Men samfunnet var i endring. Utdanningen måtte derfor tilpasse seg for å overleve. Flere kvinner tok høyere utdanning. Utviklingen
av velferdssamfunnet ga dessuten økt behov for arbeidstakere med utdanning innen
sosialfag.
– I 1968 ble sosionomutdanning en del av
diakonutdanningen. Det var på lik linje med sykepleie. For å få statlig godkjenning ble det uttrykt tydelige forventninger om at utdanningen åpnet for kvinner,
forteller hun.
Ønsket om endring kom utenfra
Husby Dyrstad påpeker at endringene ved
diakonutdanningen først og fremst kom som et påtrykk utenfra.
– De var et resultat av dialog mellom
Diakonhjemmets styre og norske utdanningsmyndigheter. Utdanningen måtte fornye
seg for å tiltrekke seg studenter og sikre skolens fremtid som en del av det
offentlige utdanningssystemet, sier hun.
Protestene internt var likevel forholdsvis få.
– Enkelte eldre diakoner i fagforeningen
protesterte i starten. De mente at å åpne utdanningen for kvinner undergravde
den mannlige identiteten som diakon og diakonenes brorskap, sier hun.
Rundt 1970 var flertallet av diakonstudentene fremdeles menn. Men nederst til høyre i bildet skimtes håret til en kvinne.(Foto: Misjons- og diakoniarkivet)
Gikk sammen mot forbud om ekteskap
Annonse
Referater fra studentrådene viser at de mannlige
og kvinnelige diakonstudentene raskt gikk sammen for å bekjempe flere
tradisjonelle regler.
En av dem var forbudet mot å gifte seg under
studiene.
I 1970 ble forbudet avskaffet. Betingelsen var at
studentene skaffet seg egen bolig.
– Samtidig hadde antall studenter mangedoblet seg.
Resultatet var at bare et mindretall av studentene nå bodde på studiestedet,
forteller hun.
I samme periode ble også betydningen av personlig kall tonet ned.
– Fram til slutten av 1960-tallet hadde det vært
et krav om at diakonstudentene måtte føle seg kalt til tjeneste «i Kristi
kjærlighets ånd», forklarer hun.
Samtidig ble selve diakonyrket nærmere knyttet til
kirken. Årsaken var nye retningslinjer
fra Den norske kirke. De sa at diakoner bare kunne vigsles til kirkelige
stillinger.
– Diakonyrket er i dag sterkt forbundet med å være
ansatt i menigheter i Den norske kirke. På 1960-tallet var diakoner oftere
ansatt som blant annet bedriftsdiakoner, sykehusdiakoner og fengselsdiakoner,
forteller hun.
Mannlige studenter i mindretall
En formulering i Diakonhjemmets vedtekter var at hovedmålet var å utdanne «troende unge menn». Dette sto helt til 1981. Først da ble menn og kvinner på papiret likestilt.
– Gradvis forsvant bruken av de kvinnelige titlene diakonisse og menighetssøster. Tittelen diakon ble kjønnsnøytral,
forteller Husby Dyrstad.
I dag er diakon i stor grad et kvinneyrke: Rundt
85 prosent av dem som starter på diakonutdanningen er kvinner.