Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Innlandet - les mer.

Kan et dataspill gjøre ansatte på sykehjem flinkere til å oppdage underernæring?

Ny forskning viser hvordan spill kan bidra til bedre opplæring av helsepersonell.

Portrett forsker
Forsker ved Spillskolen Håvard Vibeto.
Publisert

Kan et dataspill gjøre ansatte på sykehjem flinkere til å oppdage underernæring? En ny studie tyder på nettopp det.

Forsker Håvard Vibeto ved Spillskolen på Universitetet i Innlandet (INN) har studert hvordan spillteknologi kan brukes i opplæringen av helsepersonell.

Studien bygger på prosjektet Kamferhjemmet. Det er et såkalt seriøst spill. 

Spillet lærer helsearbeidere å bruke verktøyet MUST (Malnutrition Universal Screening Tool) på en effektiv og engasjerende måte. Det er for å avdekke mulig underernæring hos pasientene.

Screenshot
Screenshot av spillet Kamferhjemmet.

 Spill som redder liv

Underernæring er et alvorlig problem. Spesielt blant eldre pasienter. Det kan svekke både fysisk og kognitiv funksjon. I verste fall kan det føre til for tidlig død. 

God kartlegging og oppfølging er derfor avgjørende. Her kan spillteknologi gjøre en forskjell. 

Kamferhjemmet lar helsepersonell trene på å avdekke tegn på underernæring i en trygg, virtuell setting. Resultatene er lovende. 

Vibeto forteller at 75 prosent av deltakerne i prosjektet rapporterte at de lærte noe nytt gjennom spillet. 

– Spillet kan ikke alene stå for opplæringen av helsepersonell. Slik studien viser, kan det likevel være et nyttig tilleggsverktøy for både helsepersonell og studenter innfor sektoren, sier han. 

Tverrfaglig samarbeid bak suksessen

Prosjektet fremhever hvor viktig digital innovasjon er i helsesektoren. 

Samarbeidet mellom universitets- og høyskolesektoren, offentlig sektor og næringslivet trekkes frem som en nøkkelfaktor for suksessen.

Screenshot
Brukerne av spillet Kamferhjemmet får umiddelbar tilbakemelding på sine valg.

Ifølge Vibeto viser Kamferhjemmet hvordan spillutvikling kan brukes på nye felt, langt utenfor tradisjonell underholdning. 

Spillteknologi kan både engasjere og effektivisere opplæringen i kritiske ferdigheter – med mulig livsviktige konsekvenser.

– Dessuten er vi på et tidlig stadium av slike samarbeid. Spillene som kan brukes til disse formålene, kan ha stor nytte av våre studenters kunnskap om utvikling, både av spillenes innhold og visuelle utforming, sier Vibeto. 

Om spillet

Spillet er utviklet av Kapoow AS i samarbeid med Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold og Telemark (USHT-V), med støtte fra Forregion 1-programmet.

Samarbeidspartnere er Henriette Ruud (USHT) og Geir Bergersen (KAPOOW)

 Referanse:

Håvard Vibeto og Markus Sebastian Bakken Storeide: Improving Health Care Training: A Serious Game Approach to Malnutrition Screening. Games for health journal, 2025. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS