Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Forskerne var i klasserommene for å studere undervisningen. Så invaderte Russland Ukraina
Krigsutbruddet i Ukraina endret undervisningen i Norge.
‒ Det er sjelden at forskere får tilgang til undervisning i en så spesiell situasjon. Vi var ute i skolene og filmet rett etter at invasjonen startet. Dermed hadde vi en unik mulighet til å observere hvordan lærerne håndterte situasjonen, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.
Forskerne filmet undervisningen i engelsk og samfunnskunnskap ved to videregående skoler i Norge. Funnene viser at lærerne prioriterte invasjonen foran opprinnelige planer.
Det gjorde de for å kunne svare på elevenes spørsmål, og hjelpe dem med å forstå bakgrunnen for invasjonen. I dette arbeidet brukte lærerne flere digitale ressurser.
Dette var altså ikke undervisning som planlagt. Det var heller ikke ideell bruk av digitale ressurser, men aktiv bruk for å nå faglige mål i en veldig spesiell situasjon, forklarer forskeren.
‒ Den russiske invasjonen av Ukraina skapte stor usikkerhet i samfunnet. Vi så rask spredning av informasjon om propaganda, sier Mathé.
Lærerne brukte sin kompetanse til å snu seg rundt
‒ Det handler om at lærere kan bruke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse til å snu seg rundt. Slik kan de håndtere uforutsette hendelser på en måte som støtter oppunder elevenes læring.
Det sier professor Gudmundsdottir, som også deltok i studien. Lærernes digitale kompetanse er spesielt viktig, utdyper hun.
Lærerne brukte digitale verktøy på en måte som passet til faget og målet med undervisningen. De fulgte ikke bare en fast rutine eller underviste bare om hvordan vi bruker digitale verktøy, forteller Gudmundsdottir.
Brukte digital kompetanse aktivt
En lærer i samfunnskunnskap ga en gruppe på seks elever følgende oppgaver: De skulle lage en podkast om konflikten før invasjonen i 2022. Så skulle de presentere den for resten av klassen. Elevene hadde tidligere skrevet om Russland og Ukraina.
Et annet eksempel var en diskusjon mellom elevene og læreren. De drøftet om en kunne stole på norsk Wikipedia og andre kilder for å finne ut av størrelsen på militæret til de to landene.
– Denne måten å undervise på krever kunnskap om digitale ressurser, og hvordan de kan brukes og bidra til elevenes læring i en gitt situasjon, sier Gudmundsdottir.
Lærerne gjorde det mulig for elevene å vise sin digitale kompetanse og utvise digital dømmekraft. De brukte aktivt sin egen profesjonsfaglige digitale kompetanse for å undervise om konflikten.
‒ Vi så at elevenes digitale kompetanse var helt sentral i undervisningen om invasjonen, sier professor Brevik, en tredje deltaker i studien.
Viktig med lærere som er faglig trygge
Lærdommen fra disse klasserommene er klar.
‒ Vi ser verdien av lærere som er faglig trygge, og utviser høy profesjonsfaglig digital kompetanse. Dette er særlig viktig i situasjoner der det kan være behov for å endre på planene for undervisning, sier Mathè
‒ Lærere trenger fleksibilitet og autonomi til å ta slike beslutninger, sier Brevik.
Lærere fremhever betydningen av et sterkt profesjonsfellesskap på skolen for å utvikle og gjennomføre slik undervisning. Enten det er med eller uten digitale ressurser.
Referanse:
Nora Elise Hesby Mathé mfl.: These unscripted moments: Digital competence in the teaching of Russia's invasion of Ukraine. Teaching and Teacher Education, 2025. Doi.org/10.1016/j.tate.2025.105062
EDUCATE Rapport 4: Å gi rom for variasjon og valgfrihet, mens vi venter på digital dømmekraft.
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
-
– Dette er svært uheldig. Vi risikerer å få et utdanningssystem hvor vi bidrar til økt ulikhet allerede i barnehagen
-
Disse bakteriene sprer seg like raskt som pandemi-virus
-
Antidepressiva påverka hjerneutviklinga hos kyllingfoster
-
Studie: Nokre intravenøse legemiddel har for strenge retningslinjer
-
– Vi har gjort oss avhengige av et USA som ikke lenger er der for oss
-
Ørebetennelse: Nå kommer det kanskje en vaksine
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER