Mange unge klarer fint å håndtere
egen økonomi, og veldig få i denne aldersgruppen har gjeld, viser en ny
undersøkelse fra SIFO, OsloMet.
Det er de ressurssterke familiene som snakker mest med barna om privatøkonomi. Dette kan føre til at økonomiske problemer går i arv, mener forsker Krisztina Gyüre ved SIFO.(Foto: Sonja Balci / OsloMet)
Den nye studien bygger på en studie fra i fjor, som viste at unge lærer mest privatøkonomi hjemme, eller fra egen prøving og feiling.
Det er de ressurssterke familiene som snakker mest med barna om privatøkonomi. Jo bedre familieøkonomien er, jo mer snakker foreldre med barna om økonomi.
– Dette kan føre til at økonomiske problemer går i arv, siden ungdommene lærer lite om privatøkonomi på skolen, sier forsker Krisztina Gyüre ved SIFO.
Sårbare ungdommer faller utenfor
Et av de mest alvorlige funnene i årets
undersøkelse er at ungdom som ikke har fullført videregående skole kommer
betydelig dårligere ut enn de som fullfører: De har lavere kunnskap, svakere
økonomisk dugelighet og mer gjeld.
Forskerne anbefaler å styrke oppfølgingen av
de sårbare gruppene, sier Gyüre.
– Dette er en gruppe som ofte har sosiale
og helsemessige utfordringer, og som i mindre grad får økonomisk opplæring
hjemme eller fra andre kilder.
Selv om bare seks prosent av ungdommene i
utvalget ikke har fullført videregående opplæring, er dette en gruppe med høy
risiko for å havne i vedvarende utenforskap, utdyper hun.
Eget fag i skolen?
Ungdommer som fullfører videregående
skole, får bedre økonomisk kompetanse enn de som faller fra. Det viser at
skolen kan spille en viktig rolle i å gi unge kunnskap om egen økonomi.
Men til
tross for at emnet har vært en del av læreplanen og det tverrfaglige temaet
Folkehelse og livsmestring siden 2020, oppgir mange elever at de ikke har fått
undervisning i emnet.
Forskerne anbefaler at temaet styrkes i
skolen, men bør privatøkonomi bli et eget fag?
Ikke nødvendigvis. Det er nemlig mye som
kan gjøres innenfor dagens læreplan. Vi trenger dessuten mer kunnskap om hva
som faktisk virker, mener forskerne.
Privatøkonomi blir nedprioritert i skolen
Undervisningen i privatøkonomi på
videregående skole preges av uklare rammer, viser en spørreundersøkelse blant
lærere.
Kompetansemålene er vage, det finnes ikke
pensum, og det er ikke fastsatt hvor mange timer som skal brukes.
Resultatet er
at undervisningen varierer sterkt mellom skoler, og ofte nedprioriteres til
fordel for andre temaer.
Annonse
Lærerne oppgir selv at fysisk og psykisk helse er det viktigste
temaet i folkehelse og livsmestring.
Forskernes anbefalinger
– Lærerne gjør sitt beste, men de har lite
tid til overs i et allerede presset årshjul, sier Gyüre.
Privatøkonomi er heller ikke en del av
lærerutdanningen, og det finnes ingen evaluering av hvordan undervisningen
faktisk fungerer.
Forskerne anbefaler å:
Tydeliggjøre kompetansemålene i læreplanene og utvikle pensum.
Gi privatøkonomi en tydeligere plass i lærerutdanningen.
Evaluere dagens undervisningspraksis i privatøkonomi.
Styrke oppfølgingen av ungdom som ikke fullfører videregående skole.