Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Lesing er en portvokter inn i voksenlivet
PODCAST: – Lesing og skriving er noen av de aller viktigste kompetansene å tilegne seg, både for tida i skolen og for å kunne delta i samfunnet som voksne, sier forsker Tove Stjern Frønes.
Grunnleggende lese- og skriveferdigheter kan ses på som portvoktere for muligheter i livet.
– Leseferdighetene vil begrense mulighetene for mange av de svakeste leserne og stå i veien for at de skal kunne gjøre det de aller helst vil som voksne, sier forsker Tove Stjern Frønes.
Store forskjeller
Når så mange som halvparten av 15-åringene oppgir at de ikke leser bøker på fritida, så betyr jo dette at skolen blir en enda viktigere arena for å omgås mange forskjellige typer tekster, forteller forskeren.
– Vi ser med bekymring på at forskjellene mellom elever med ulik hjemmebakgrunn fortsatt er stor, og det må vurderes enda flere tiltak for å gi barn fra forskjellige hjem lik tilgang til lesestoff og leseopplevelser som kan berike dem, fremhever Frønes.

Råd om lesing
Hva viser resultatene fra PISA-prøvene om hvordan det står til med leseferdighetene blant barn og unge? Hva kan foreldre gjøre? Og hvorfor er det viktig å lese?
I denne podcast-episoden snakker eksperter om leselyst og hvordan fremme lesing utenfor skolen.
Gjester er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo, Tove Stjern Frønes og Silje Tretvoll, daglig leder av Foreningen!les, en forening som jobber for å fremme lesing blant barn og unge.
Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Magnus Heie og Elise Koppang Frøjd.
Hør hele episoden her:
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
-
Hjerneforsker advarer mot ukritisk bruk av smertestillende opioider
-
Kvinner isoleres oftere enn menn under fengsling i Norge
-
Forskning møter barrierer: – Jeg er ganske bekymret over utviklingen
-
Slik kan sensorer fra smarttelefoner brukes til å ta bilde av antimaterie
-
Jordskjelv, snøskred og glass som knuser, har noe til felles
-
Digitale verktøy kan gi lærerstudenter bedre veiledning