Denne hjelpen ga mye høyere risiko for å bli trygdet
Forskerne fant at det å bli plassert i en spesialklasse ikke hadde noen effekt i det hele tatt. Det å ha lærerassistent derimot, hadde en stor effekt. I negativ retning.
Assistent er et standardtiltak som tydeligvis treffer ganske dårlig for ganske mange, mener forskerne bak en ny studie.(Foto: Gorm Kallestad / NTB)
I over 20 år har en norsk forskergruppe fulgt 300 skoleelever fra de begynte på videregående skole på midten av 1990-tallet.
De ble tatt in på såkalt særskilte vilkår, som gir rett til spesiell tilrettelegging og støtte.
Mange av de 300 elevene i studien hadde lese- og
skrivevansker av ulike slag.
– Det er den store sekken, sier Finn Ove Båtevik,
professor ved Høgskulen i Volda.
Andre sleit med regning, oppmerksomhet, eller hadde psykiske
problemer. De med fysiske utfordringer var i mindretall, forteller Båtevik.
Noen av dem ble plassert i spesialklasser, andre fikk
lærerassistent.
Elevene utgjør det forskerne kaller et risikoutvalg. Ungdommer med risiko for å møte ekstra utfordringer i skolen og i samfunnet, som for eksempel risiko for å bli trygdet som voksen.
Båtevik og kollegaene hans har fulgt elevene helt frem til midten av 30-års alderen, for å finne ut av hvordan det gikk med dem.
I
en nylig publisert studie har de sett nærmere på hva slags hjelp disse
elevene fikk på videregående – for å se om det hadde noe å si for overgangen
til arbeidslivet. Gikk det bedre med de som fikk spesialpedagogisk
tilrettelegging?
Resultatet av analysene overrasker.
Forskerne fant at det å bli plassert i en spesialklasse ikke
hadde noen effekt i det hele tatt.
Det å ha lærerassistent derimot, hadde en stor effekt. I
negativ retning.
Gutter som hadde assistent hadde 7,6 ganger høyere risiko
for å bli trygdet som voksne, enn de som ikke hadde hatt assistent.
Jenter med assistent hadde 3,5 ganger høyere såkalt
trygderisiko.
Sett sammen så hadde elevene som fikk oppfølging med
assistent fem ganger høyere risiko for å bli trygdet seinere i livet.
Det de fanger opp her kan være elever med ulike forutsetninger, heller enn effekten av assistenten.
Professor Astrid Marie Jorde Sandsør
Kan ikke si noe om hvorfor
– Vi tenkte jo at det var litt merkelig ja, det er
klart, sier Båtevik.
Annonse
De forsøkte å finne svar på hvorfor i dataene de hadde
tilgjengelig, og kontrollerte særlig for funksjonsnivå, forteller han. De så
altså på om resultatet kan forklares ut ifra at de som hadde assistenter hadde
så store problemer at de ville blitt trygdet uansett.
– Men selv når vi kontrollerer for de som har de
største vanskene, så er det å ha assistent eller ikke assistent viktig, sier Båtevik.
Studien kan ikke forklare hvorfor det er slik. Men forskerne
finner mulige svar i andre studier.
– Å få ekstra assistanse kan i verste fall virker forsterkende, sier Finn Ove Båtevik, professor ved Høgskulen i Volda.(Foto: Privat)
Er det stigmatiseringen?
Om studien:
Forskerne har data om elever som fikk spesialtilrettelegging
på videregående i 1994 og 1995 fra seks fylker. Utvalget er gjort sånn at det representerer
hele landet.
Ut ifra et utgangspunkt på over 1800 elever, fikk de så mer
data om 760 av dem.
Disse ble kontaktet for intervjuer da de var:
23-24 år gamle
28-29 år gamle
33-37 år gamle
I løpet av årene har flere falt fra. I noen tilfeller ønsket
ikke skoler å gi ut adresser til alle elevene, noen har dødd, og en god del
svarer ikke.
For denne nye analysen har forskerne brukt data for 300 av
elevene. Det er et stort frafall – men forskerne påpeker at dette likevel er et
stort utvalg når de sammenligner med lignende studier.
– Det kan være knyttet til at man får mindre
kontakt med de kvalifiserte lærerne, som igjen kan påvirke det faglige
utbyttet, sier Båtevik.
De fleste av elevene hadde valgt yrkesfaglig retning.
– Her skal man kvalifisere seg inn mot fag som
krever særkompetanse, så det å erstatte fagkompetanse med assistent kan svekke
grunnlaget for å komme i en posisjon der man får seg jobb, sier forskeren.
Det kan også handle om stigmatisering, tror forskerne. Å bli
fulgt opp av assistent kan oppleves som en merkelapp det ikke er så lett å bli
kvitt, og kan også føre til at lærere og foreldre får lave forventninger. Det
igjen kan påvirke selvoppfatningen til disse elevene.
– Flere av disse elevene kan allerede være utsatt
for stigmatisering når de kommer til videregående, påpeker Båtevik.
– Å få ekstra assistanse kan i verste fall virker
forsterkende.
Må tettere på
For å virkelig forstå hvorfor det å ha assistent kan gi
negativt utslag må man inn i skolen og studere hjelpetiltakene på en annen
måte, ifølge Båtevik. Man må følge ulike grupper tett, over tid, for å se hvem
det hjelper, og hvem det ikke hjelper.
Annonse
– Vår studie er en oversiktsstudie som gir det
store bildet, og som gjør at vi kan stille flere spørsmål, sier han.
– Det er lett å tenke at nå kutter vi assistenter,
for det virker ikke. Det er et standardtiltak som tydeligvis treffer ganske
dårlig for ganske mange. Men noen har nytte av det, så jeg vil ikke avskrive
det. Vi må tettere på for å forstå mekanismene.
– Studien gir ingen klare svar
– Studien er ikke egnet til å kunne si oss noe om
årsakssammenhenger – altså om assistenten er grunnen til at det går dårligere
senere i livet, sier Astrid Marie Jorde Sandsør.
Professor Astrid Marie Jorde Sandsør mener studien ikke er relevant for dagens skole. Mye har endret seg i spesialundervisningen siden 1990-tallet, påpeker hun.(Foto: UiO)
Hun er professor ved CREATE - Senter for forskning på likhet
i utdanning og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Sandsør synes funnet for så vidt er interessant.
– Det vekker noen tanker om hvordan best vi kan gi et tilbud om spesialundervisning. Men måten studien er gjennomført gir oss ikke noen klare svar, mener hun.
Sandsør mener måten forskerne har kontrollert for
funksjonsnedsettelse og andre bakgrunnsvariabler kunne vært gjort på bedre
måter.
– Det er grunn til å tro at det de fanger opp her kan
være elever med ulike forutsetninger, heller enn effekten av assistenten, sier
hun.
Mye vi ikke vet om virker
Men forskerne har helt rett i at vi vet lite om effekten av
spesialundervisning, bekrefter Sandsør.
– Vi gjør veldig mye dyrt i Norge som vi ikke vet
effekten av. Vi tror kanskje at vi vet det, men vi legger ikke ned innsatsen
for å vite det, sier hun.
Annonse
Det er dessuten ikke alltid så lett å finne ut av hvordan
man skal finne ut av dette, påpeker professoren.
– Enten må vi ha veldig gode data, så vi kan
«kontrollere» for alt. Eller så må vi gjøre eksperimenter der noen får et
tiltak, også sammenlignes det med andre som ikke får tiltaket.
Dessuten mener Sandsør at en god del har forandret seg siden
1990-tallet når det gjelder spesialundervisning.
– Så vi kan ikke nødvendigvis trekke slutninger om
dagens kontekst basert på denne studien.
Og selv om det er mye vi fremdeles ikke vet, så har en
dansk studie vist effekt av å ha ekstra assistent i klasserommet, forteller
Sandsør. Assistenten har da ikke vært knyttet spesifikt til en elev, men til
klassen.
Norske studier har også vist at flere lærere som brukes til
å gi undervisning i mindre grupper gir positiv effekt. Sandsør viser blant
annet til prosjektet
Two teachers og 1+1
prosjektet.
– Assistenter kan være nyttige hvis de brukes på
riktig måte, det vet vi, sier Sandsør.
– Det betyr ikke at enhver assistent i enhver
setting gir positiv effekt. Men for å si noe om det trenger vi grundigere
studier.