Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Hva tenåringer tenker om arbeid har overraskende stor betydning når de blir voksne
Det kan prege dem resten av livet – fra utdanningsvalg og inntekt til familie og bolig.
Hva unge mennesker tenker om arbeid i tenårene, har overraskende stor betydning for livene deres som voksne. Det viser den omfattende norske studien, Ung i Norge, hvor forskere har fulgt over 2000 deltakere over en periode på 28 år.
– Dette er den første studien i internasjonal sammenheng som viser at arbeidsverdier i stor grad former unges beslutninger innen alle viktige livsområder, ikke kun i arbeid eller utdanning, forteller OsloMet-forsker Michal Kozák.
– Frem til nå har det heller ikke vært kjent at hva ungdom tenker om arbeid, henger sammen med planene deres om å forlate foreldrehjemmet eller sannsynligheten for å ende opp på sosialhjelp, sier han.
Sammen med forsker Tilmann von Soest, ved Universitetet i Oslo og OsloMet, har Kozák forsket på temaet.
De har undersøkt sammenhengen mellom fire ulike jobbverdier hos ungdom, og hvordan disse henger sammen med viktige sider ved voksenlivet som inntekt, utdanning, samliv og det å få barn.
De fire jobbverdiene er: Indre motivasjon, ytre motivasjon, altruistiske verdier og utfordringsvegring.
Altruistisk betyr å sette andres behov foran sine egne uten å forvente noe tilbake.
Fire jobbverdier og deres voksenliv
– Unge som verdsatte mening, kreativitet og selvutvikling i arbeid, flyttet tidligere hjemmefra, men hadde lavere inntekt i voksen alder, forteller Kozák.
De som i ungdomsalder satte pris en jobb hvor man kunne hjelpe andre, var mer tilbøyelige til å gifte seg og få barn. De med ytre motivasjon – som høy lønn og status – tjente mest i voksen alder.
Den minst heldige gruppen var de som foretrakk arbeid med lite krav og mye fritid. Disse oppnådde både lavere utdanning og svakere tilknytning til arbeidslivet.
– Våre beregninger viser at en høy score på utfordringsvegring i tenårene dobler sjansen for å motta velferdsytelser som voksen, sier von Soest.
Han sier at en slik vegring samtidig reduserer sjansene for å oppnå en universitetsgrad og er knyttet til nesten 50.000 kroner lavere årlig inntekt.
Ungdommer i Norge verdsetter indre liv høyest
Studien viser tydelig et mønster i hva de unge setter mest pris på i arbeidslivet.
På toppen av verdihierarkiet finner vi «indre verdier» – det vil si glede, personlig utvikling og meningsfulle relasjoner på jobb.
Deretter følger «altruisme», som altså handler om å hjelpe andre og bidra til fellesskapet gjennom arbeidet.
«Ytre verdier» som lønn, status og materielle goder dukker først på tredjeplass.
Til slutt finner vi «utfordringsvegring» – en slags motvilje mot risiko og forandring i arbeid.
Selv om ungdom vanligvis rangerer ikke-materielle aspekter ved jobber høyere enn materielle aspekter over hele verden, viste unge nordmenn i studien overraskende lave nivåer av ambisjon sammenlignet med ungdom i amerikanske studier.
Kozák mener det er sannsynlig at de lave ambisjonene henge sammen med Norges egalitære samfunnsmodell.
– Her er likhet og fellesskap grunnleggende verdier, og det å stå fram med uvanlig høye mål kan oppfattes som det motsatte av å være inkluderende. Når alle oppfordres til å bidra på sin måte, blir det mindre søkelys på individuell makt og status, sier han.
Tidlig karriereveiledning viktig
– Våre funn understreker behovet for tidlig og god karriereveiledning i skolen, mener Kozák.
En positiv innflytelse fra foreldre også er viktig, siden jobbverdier overføres fra foreldre til barn. Foreldrenes innflytelse gjennom eksempler, meninger, aktiviteter og veiledning knyttet til arbeid er sannsynligvis av enda større betydning når det gjelder dannelse av karriereambisjoner, viser studien.
Studien er publisert i Journal of Education and Work. Den viser tydelig at verdiene ungdom tar med seg inn i voksenlivet er mer enn bare idealer – de former faktisk livsbanen deres.
Faktorer i voksenlivet, som å ha jobb, egen bolig og familie, er i stor grad påvirket av holdninger formet allerede i videregående skole.
Referanse:
Michal Kozák og Tilmann von Soest: Adolescent work values and adult attainment in key social domains two decades later: evidence from a population-based longitudinal study of Norwegian men and women. Journal of Education and Work, 2025. Doi.org/10.1080/13639080.2025.2456838
Les også disse sakene fra OsloMet:
-
Møtet mellom gründere og store bedrifter: – Norge har mye å lære av Sverige
-
Språkvansker gjør det vanskelig å søke på nett. – Et demokratisk problem
-
Hva skjer med kontorpulten når den kastes?
-
Ingeniører: Norske arbeidsgivere bryr seg lite om arbeidserfaring fra utlandet
-
Black Week: Slik unngår du å bli lurt
-
Forsker fra Gaza: – For studentene er utdanning ein måte å overleve og slåst på og vise at dei ikkje gir opp