Hva unge
mennesker tenker om arbeid i tenårene, har overraskende stor betydning for
livene deres som voksne. Det viser den omfattende norske studien, Ung i Norge, hvor
forskere har fulgt over 2000 deltakere over en periode på 28 år.
– Våre funn understreker behovet for tidlig karriereveiledning i skolen, sier forsker Michal Kozák.(Foto: Oslo)
– Dette er den første studien i internasjonal sammenheng som viser at arbeidsverdier i stor grad former unges beslutninger innen alle viktige livsområder, ikke kun i arbeid eller utdanning, forteller OsloMet-forsker Michal Kozák.
– Frem til nå har det heller ikke vært kjent at hva ungdom tenker om arbeid, henger sammen med planene deres om å forlate foreldrehjemmet eller sannsynligheten for å ende opp på sosialhjelp, sier han.
Sammen med forsker Tilmann von Soest, ved Universitetet i Oslo og OsloMet, har Kozák forsket på temaet.
De har undersøkt sammenhengen mellom fire ulike jobbverdier hos ungdom, og hvordan disse henger sammen med viktige sider ved voksenlivet som inntekt, utdanning, samliv og det å få barn.
De fire jobbverdiene er: Indre motivasjon, ytre motivasjon, altruistiske verdier og utfordringsvegring.
Altruistisk betyr å sette andres behov foran sine egne uten å forvente noe tilbake.
Fire jobbverdier og deres voksenliv
– Unge
som verdsatte mening, kreativitet og selvutvikling i arbeid, flyttet tidligere
hjemmefra, men hadde lavere inntekt i voksen alder, forteller Kozák.
De som i
ungdomsalder satte pris en jobb hvor man kunne hjelpe andre, var mer
tilbøyelige til å gifte seg og få barn. De med ytre motivasjon – som høy lønn
og status – tjente mest i voksen alder.
Den
minst heldige gruppen var de som foretrakk arbeid med lite krav og mye fritid.
Disse oppnådde både lavere utdanning og svakere tilknytning til arbeidslivet.
– Våre
beregninger viser at en høy score på utfordringsvegring i tenårene dobler
sjansen for å motta velferdsytelser som voksen, sier von Soest.
Han sier at en slik vegring samtidig reduserer sjansene for å oppnå en universitetsgrad og er knyttet til nesten 50.000 kroner lavere årlig inntekt.
Fire kategorier jobbverdier blant ungdom
1. Indre verdier
🧠Handler om mening og selvutvikling. Unge med indre jobbverdier ønsker arbeid som gir personlig utvikling,
kreativitet og føles meningsfylt – mer enn høy lønn eller status.
2. Ytre verdier
💼 Handler om penger, status og
prestisje. De som har ytre motivasjon, verdsetter høy lønn, trygg jobb og sosial status.
De vil «klatre» og tjene godt.
3. Altruistiske verdier
❤️ Handler om å hjelpe andre. Unge med disse verdiene ønsker å bidra til samfunnet og jobbe med og for andre
mennesker – for eksempel i helse, omsorg eller undervisning.
4. Utfordringsvegring
😌 Handler om å unngå stress og krevende jobb. Disse ungdommene ønsker minst mulig stress, korte dager og mye fritid. De
velger gjerne bort jobber som krever mye innsats og læring.
Ungdommer i Norge verdsetter indre liv høyest
Studien
viser tydelig et mønster i hva de unge setter mest pris på i arbeidslivet.
På
toppen av verdihierarkiet finner vi «indre verdier» – det vil si glede,
personlig utvikling og meningsfulle relasjoner på jobb.
Deretter følger
«altruisme», som altså handler om å hjelpe andre og bidra til fellesskapet gjennom
arbeidet.
«Ytre verdier» som lønn, status og materielle goder dukker først på
tredjeplass.
Annonse
Til slutt finner vi «utfordringsvegring» – en slags motvilje mot
risiko og forandring i arbeid.
Selv om ungdom vanligvis rangerer
ikke-materielle aspekter ved jobber høyere enn materielle aspekter over hele
verden, viste unge nordmenn i studien overraskende lave nivåer av ambisjon
sammenlignet med ungdom i amerikanske studier.
Kozák mener det er sannsynlig at de lave
ambisjonene henge sammen med Norges egalitære samfunnsmodell.
– Her er likhet og
fellesskap grunnleggende verdier, og det å stå fram med uvanlig høye mål kan
oppfattes som det motsatte av å være inkluderende. Når alle oppfordres til å
bidra på sin måte, blir det mindre søkelys på individuell makt og status, sier han.
Tidlig karriereveiledning viktig
– Våre
funn understreker behovet for tidlig og god karriereveiledning i skolen, mener
Kozák.
En positiv innflytelse fra foreldre også er viktig,
siden jobbverdier overføres fra foreldre til barn. Foreldrenes innflytelse
gjennom eksempler, meninger, aktiviteter og veiledning knyttet til arbeid er sannsynligvis av enda større betydning når det gjelder dannelse av karriereambisjoner, viser studien.
Studien er publisert i Journal of Education and Work. Den viser tydelig at
verdiene ungdom tar med seg inn i voksenlivet er mer enn bare idealer – de
former faktisk livsbanen deres.
Faktorer i voksenlivet, som å ha jobb, egen bolig og familie, er i stor grad påvirket av
holdninger formet allerede i videregående skole.
Ung i
Norge-studien har pågått siden 1992. Forskere har siden den gang fulgt flere
tusen personer, som var i tenårene på begynnelsen av 1990-tallet, fram til i
dag. De har koblet ungdommenes holdninger til jobb med hvordan livene deres
faktisk utviklet seg – innen utdanning, inntekt, familie og bolig.