Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Mange barn med ADHD trives ikke på skolen
En ny studie viser at bare rundt halvparten av barn med ADHD trives på skolen. Trivselen er lavest hos de som får undervisning utenfor klassen store deler av dagen.
Tidligere forskning fra Norge og andre land har dokumentert at elever med ADHD presterer dårligere på skolen enn andre barn.(Foto: Annie Spratt / Unsplash)
Hvorfor trives så mange barn med ADHD
dårlig på skolen? Dette er et av spørsmålene forskere Jon Erik Finnvold og
Therese Dokken har stilt foreldre til barn med ADHD.
– Mens 80 til 85 prosent av barn i grunnskolen oppgir at de trives, er denne andelen bare omkring 50 prosent for barn med ADHD, sier Jon Erik Finnvold.(Foto: StudioVest)
– Tidligere forskning fra Norge og andre
land har dokumentert at elever med ADHD presterer dårligere på skolen enn andre
barn. Vi vet også at barn som trives på skolen gjør det bedre faglig, fortelle
Finnvold
Forskerne har undersøkt hvordan foreldrene opplever barnas skoletrivsel, og om
trivselen henger sammen med hvordan barnets skoletilbud er organisert.
– Mens 80 til 85 prosent av barn i
grunnskolen oppgir at de trives, er denne andelen bare omkring 50 prosent for
barn med ADHD, sier Finnvold.
En gruppe peker seg ut
En gruppe skiller seg særlig ut: Barn som
går på nærskolen, men som tilbringer mer enn halve skoledagen utenfor
klassefellesskapet – alene eller i en liten gruppe.
Disse barna rapporterer klart lavere
trivsel. Tidligere forskning fra NOVA viser også at både foreldre og barn i
slike ordninger har lavere forventninger til skoleprestasjoner.
Barna har færre
venner, mindre sosial kontakt, er mindre sammen med andre i friminuttene og
deltar sjeldnere i organiserte fritidsaktiviteter.
Har barn som får spesialpedagogisk
bistand bedre skoletrivsel?
Over halvparten av barna hadde vedtak om
at de skulle får spesialpedagogisk hjelp, men bare cirka én av tre fikk oppfølging
av spesialpedagog. Foreldrene til disse barna opplevde at barna trivdes litt
bedre på skolen.
Mange får altså ikke den
hjelpen de har krav på. Foreldre peker på manglende kapasitet og oppfølging fra
skolen som årsak.
Blant barna som ikke fikk spesialpedagogisk hjelp, var det flere med lav skoletilfredshet.
Mange foreldre gav også uttrykk for negative
erfaringer med det spesialpedagogiske tilbudet.
– Dette viser at det er et stort gap
mellom rettigheter og praksis, og det er et alvorlig problem at så mange barn
med rett på spesialpedagogisk hjelp ikke får det.
Medisin – men lite annet
Forskerne har også sett på oppfølging fra
helsetjenesten. Helsedirektoratet sier at medisiner skal være andrevalget som
behandling.
Likevel hadde nesten alle barna (98 prosent) i undersøkelsen fått tilbud
om reseptbelagt medisin.
For over halvparten stopper oppfølgingen der, uten at
familiene eller barnet har fått tilbud om kurs, ikke-medikamentell behandling
eller kontakt med psykolog.
Annonse
Foreldre flytter for å få hjelp
Én av ti foreldre har flyttet til en annen
kommune eller bydel på grunn av barnets situasjon, oftest på grunn av skolen.
Mange klager også til kommunen og Statsforvalteren over det de mener er
manglende pedagogisk tilrettelegging.
– Foreldre med høyere utdanning klager
oftere – og får oftere medhold, legger Finnvold til.
Anbefalingene
Rapporten peker på behovet for bedre
koordinering mellom skole og helsetjenester. Forskerne etterlyser også mer
rettferdig fordeling av tiltak.
– Vi må sikre at alle barn med ADHD får
det de har rett på – uavhengig av hvor de bor, eller hvor ressurssterke
foreldre de har. Barn som får et spesialpedagogisk tilbud trives bedre, men å
gi dette tilbudet utenfor klassefellesskapet er ingen god ide, sier Finnvold.
Hva er ADHD?
ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, og er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse.
Vanlige symptomer: Konsentrasjonsvansker, uro og impulsivitet.
Tre hovedtyper: Uoppmerksomhet, Hyperaktivitet/impulsivitet, Kombinert form.
Diagnosen må stilles av lege eller spesialist (for eksempel BUP) for å gi rett til støtteordninger fra NAV.
Behandling: Reseptbelagt medisin er vanlig, men skal alltid kombineres med veiledning og psykososiale tiltak, ifølge Helsedirektoratet.
Forskningsarbeidet er utført av Jon Erik
Finnvold og Therese Dokken ved NOVA/OsloMet.
Studien er basert på svar fra 3132
foreldre til barn med ADHD.
Studien som denne artikkelen bygger på, er en del
av forskningsprosjektet «Tilgang til og bruk av stønader og tjenester (UPTAKE)», som undersøker hvordan familier med funksjonshemmede barn får
tilgang til og bruker velferdstjenester.
Prosjektet er finansiert av Norges
forskningsråd. Her kan du lese mer om UPTAKE.