Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.

KI ga student Anastasiia Kolesnikova en idé. Nå blir den til millionsatsing på sykkelveier i Bodø
Metoden kan også bli tatt i bruk andre steder i landet.
Det hele startet med et valg Anastasiia Kolesnikova måtte ta som student på tredje semester på masterstudiet Global Management ved Handelshøgskolen på Nord universitet.
I stedet for bare å lære fra bøker fikk studentene jobbe med virkelige prosjekter som skulle gjøre byer i nord bedre.
Disse mulighetene kom via prosjektet EduSmart.
Fikk jobbe med selvkjørende busser
Dette er et initiativ på Nordområdesenteret ved Nord universitet. Der utfordret de studentene til å tenke nytt rundt teknologiske løsninger for samfunn i nord.
For Kolesnikova betydde dette arbeid med noe banebrytende: verdens nordligste selvkjørende busser. Hun fikk praksis hos Nordland fylkeskommune.

– Det var utrolig spennende å jobbe med et prosjekt som har den mest innovative teknologien. Vi hadde to selvkjørende busser i Bodø. Det var den nordligste ruten i verden for selvkjørende busser.
Kolesnikova ble inspirert. Hun så hvordan de selvkjørende bussene brukte avansert teknologi for å kartlegge og forstå omgivelsene sine.
Dette ga henne en idé.
Kartla veisystemer fra sykkelen
Ved å bruke et GoPro-kamera utviklet hun en systematisk metode for å kartlegge veisystemer. Metoden er inspirert av måten selvkjørende kjøretøy samler og analyserer data om omgivelsene sine.
Metoden hennes er like enkel som den er effektiv:
- Med GoPro-kameraet festet på sykkelen, syklet hun gjennom Bodøs gater.
- Samtidig registrerte hun systematisk alt fra kvaliteten på veidekket til farlige kryss og systemskifter. Dette er steder hvor sykkelfeltet plutselig endrer karakter eller forsvinner helt.
– Jeg brukte samme tankegang som de selvkjørende bussene. De samler kontinuerlig data om omgivelsene sine for å navigere trygt. Jeg tenkte: Hvorfor ikke bruke samme systematiske tilnærming for å gjøre veiene tryggere for syklister?

All informasjonen ble så lagt inn i et geografisk informasjonssystem (GIS).
Dette ga en digital kartlegging. Den viste både hvor det trengs utbedringer og hvilke områder som fungerer bra.
– Det handler om å se mønstrene. Hvor er de kritiske punktene? Hvor oppstår det farlige situasjoner? Med denne metoden får vi et solid datagrunnlag for å ta bedre beslutninger.
Tiltak for gående og syklende
Metoden vakte interesse hos Statens vegvesen.
Funnene ble nemlig med som innspill i vurderingen av hvilke tiltak som kan gjennomføres for gående og syklende.
– Etter å ha presentert funnene for styret i Bypakke Bodø ble det satt av to millioner kroner til å gjennomføre tiltak, forteller studenten.

Hun ser en interesse for metoden også andre steder i landet:
– Jeg er i dialog med Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune. Der planlegger de å bruke metoden og har behov for veiledning.
– Et godt redskap
Ole Wiggo Nerva bekrefter interessen. Han er prosjekteringsleder hos Statens vegvesen, Bypakke Bodø.
– Metoden med filming og bilder gir et godt inntrykk av de enkelte punktene for å vurdere kompleksitet og mulighetene for utbedring, sier han.
Han forteller at en arbeidsgruppe fra Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen brukte dataene til å prioritere tiltak og vurdere kostnader.
– Dette er et godt redskap. Det gir oversikt over tiltak som kan iverksettes. Samme metode kan brukes i andre kommuner hvor man ønsker å tilrettelegge bedre for skoleveger, syklende og trafikksikkerhet.
Det som startet som et prosjekt inspirert av selvkjørende busser, kan altså nå bidra til å gjøre norske veier tryggere også andre steder i landet.

Etter å ha fullført mastergraden jobbet Kolesnikova en periode i Statens vegvesen. Nå er hun i Nordland fylkeskommune som trainee.
Les også disse sakene fra Nord universitet:
-
Butikker drevet av innvandrere tilbyr ikke bare etnisk mat
-
Er menn mer risikovillige i trafikken enn kvinner?
-
Sørsamisk i skulen: Korleis kan vi blåse liv i eit språk som mange har gløymt?
-
Regnskapsbransjen sliter med innovasjon
-
Nå skal forskerne finne ut hva hvalene snakker om
-
Disse algene har tilpasset seg i flere hundre millioner år