Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Mikrobloggtjeneste kan hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler
PODCAST: Gratistjenesten Samtavla hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.
Hvilken rolle spiller samtalen i dagens klasserom?
Språket er vårt viktigste verktøy for å lære. Samtalen er både et middel til å dele og utvikle kunnskap og forståelse i klasserommet.
Elevene deler og lærer gjennom å delta i samtaler. I tillegg er samtalen et mål i seg selv, det å delta i fellesskapet i klassen.
Finnes på norsk og engelsk
Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Den finnes på både norsk og engelsk.
– Tanken bak verktøyet er å gi elevene utvidede muligheter til å uttrykke tanker og argumenter, forklarer oppfinneren av Samtavla, professor Ingvill Rasmussen ved Universitetet i Oslo (UiO).
Læreren får unike muligheter til å påvirke samtalens dynamikk.
Samtaler er flyktige. Når du skal lære noe nytt som er komplisert, så tar det tid å forstå det. Professoren sier at det er her teknologien kan bistå.

I denne episoden av podcast-serien Læring møter du professor Ingvill Rasmussen ved Institutt for pedagogikk på UiO og lærer Kjerstin Søreide Kvaavik ved Hovedgården ungdomsskole i Asker.
Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Roshenek Bagharzadeh og Elise Koppang Frøjd.
Her hele episoden her:
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
-
Hjerneforsker advarer mot ukritisk bruk av smertestillende opioider
-
Kvinner isoleres oftere enn menn under fengsling i Norge
-
Forskning møter barrierer: – Jeg er ganske bekymret over utviklingen
-
Slik kan sensorer fra smarttelefoner brukes til å ta bilde av antimaterie
-
Jordskjelv, snøskred og glass som knuser, har noe til felles
-
Digitale verktøy kan gi lærerstudenter bedre veiledning