Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
Dette gjør at du tror på en historie
Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?
– Jeg skal fylle det tomme rommet med en ny verden, forteller regissør Audny Chris Holsen. Her er hun i en black box, en studioscene der hun starter oppgaven med å skape en virkelighet på scenen.(Bilde fra video: Høyskolen Kristiania)
På denne teaterscenen er vegger, tak og gulv svarte. Ingen kulisser, ingen skuespillere, ingen lyskastere, ingen lyd.
Her starter regissøren, i en såkalt blackbox.
Nå skal hun fylle dette rommet på en slik måte at vi
kan leve oss inn i det som skjer på scenen. Hvordan gjør hun det?
Og hvorfor er det relevant for konfliktene som utspiller seg i verden akkurat nå? Det kommer vi tilbake til.
Vi treffer Audny Chris Holsen i en blackbox.
– Dette rommet er laboratoriet mitt, sier hun.
Hun vil gi liv til forførende mennesker
Holsen er førstelektor ved Institutt for scenekunst på Høyskolen Kristiania. Hun er også regissør og har satt opp et femtitalls forestillinger ved norske teatre, som Ibsen-forestillinger, stykkene om Kim Friele, Quislings spindoktor og Hitlers filmskaper Leni Riefenstahl.
Hun er spesielt opptatt av nyskrevet materiale, og det å se gjennom dagens øyne.
– Vi må våge å stille spørsmål, og ikke ha svarene. Ikke være redde for å gi liv til forførende mennesker som Leni Riefenstahl, og se på deres maktbruk og metoder. Leni fremstilte seg selv som dokumentarfilmskaper, men både i samtiden og senere har hennes filmer blitt sett som propaganda, sier hun.
Vi må
tro på det vi ser
Holsens mål er alltid å fylle rommet med såkalt scenisk sannhet.
– I alle
settinger der noe fremføres, må en «kontrakt» inngås og holdes. For
scenekunsten handler det om å inngå en kontrakt om hva hvis det er slik. Det
er en historiefortelling som følger scenens regler, og hvor ordene kun er én av
mange bestanddeler for å skape en sannhet folk går med på, sier hun.
For vi
snakker ikke om en objektiv sannhet, men om opplevelsen publikum får. Det at vi
lar oss bevege. At vi tror på den virkeligheten som utspiller seg foran øynene
på oss, lar oss rive med og lever oss inn i det.
Hvordan får de oss til å tro på noe vi vet er fiksjon?
Hvordan
greier regissøren og ensemblet hennes å få oss til å tro på en historie vi på
forhånd vet er fiksjon?
– Det
handler om en dyp forståelse av hvordan mennesker reagerer. Jeg vil snakke til
hele mennesket i deg – både følelsene og intellektet, sier hun.
En del er
rent tekniske grep, forklarer hun. Hvem ser på hvem? Hvor faller lyset, hva
ligger i mørket? Skuespillernes kroppsspråk, blikk og stemmebruk. Hvordan de
beveger seg i forhold til hverandre, hvem som står foran og hvem som står bak. Hvordan
bruker hun musikk? Og stillhet? Kostymene spiller også en rolle.
Når alle
disse grepene samspiller, vekkes fantasien, vi blir berørt. Historien er sann
innenfor sitt eget univers – vi tror på den.
Annonse
– Både valgene
vi tar og hva som velges bort, spiller inn, sier hun.
Når estetikk
og makt smelter sammen
Like
etter at Russland invaderte Ukraina i 2022, satte Holsen opp forestillingen Lenis
blikk på Den Nationale Scene i Bergen. Der var det plass til 82
publikummere.
Leni
Riefenstahl var en tysk fotograf og filmskaper som var en av de mest
banebrytende visuelle kunstnerne i sin tid. Allikevel er hun altså mest kjent
for sitt arbeid som propagandaregissør for Nazi-Tyskland.
Filmkarrieren til Leni Riefenstahl i etterkrigstiden ble ødelagt av tilknytningen til naziregimet. Bildet er fra 1935.(Foto: Wikimedia commons. Lisens: Falt i det fri)
Holsen
vet at kampen om virkelighetsforståelsen ikke bare utkjempes med våpen – men
også med ord, bilder og fortellinger.
Forestillingen hennes ble et kunstnerisk
laboratorium der hun sammen med manusforfatter og resten av ensemblet
undersøkte hvordan fortellinger brukes for å fremme politiske mål.
Putin
og Zelenskyj bygger troverdighet gjennom stil
Hun
trekker paralleller til samtidens iscenesettelser, for eksempel hvordan
Ukrainas president Zelenskyj aktivt formet sin offentlige rolle gjennom stil, språk
og klær. Som kjent sender han gjerne mobiltaler fra felt, med Ukrainas flagg i
bakgrunnen, og han snakker direkte, følelsesladd og uten manus.
–
Umiddelbart etter invasjonen begynte han å fortelle en historie. Han
valgte et kostyme som sier «Jeg er i krig. Jeg er en uavhengighetsforkjemper», sier Holsen.
Samtidig kjører
Putin en stil med seiersparader, gullbelagt interiør og stive pressemøter for å
iscenesette autoritet, kontroll, hierarki og distanse.
Mens Zelenskyj bygger
sin troverdighet gjennom nærhet, bygger Putin sin gjennom frykt og
uovervinnelighet. Begge vet at folks oppfatning av virkeligheten påvirkes av
det de ser.
– Vi må
ha en bevissthet rundt hvordan estetikk former historiefortellingen som blir
framført av noen på det aktuelle tidspunktet. Hvordan former det hva vi kan tåle? spør Holsen.
Annonse
Forestillingen
Lenis blikk ble ikke bare en fortelling på Den Nationale Scene mens krigen
raste i Ukraina. Den ble en kunstnerisk utforsking av fortidens og nåtidens
propagandaformer.
– Jeg
vil ikke manipulere
Holsen
understreker at det er en grense for hva slags virkemidler folk kan bruke før
det bryter tilliten mellom forteller og publikum.
Som
regissør vet hun at hvis formen og metoden gjør at stykket føles for regissert
eller styrende, kan det føre til avstand i stedet for innlevelse.
– Det er
en kontrakt. Vi må kunne stole på hverandre. Jeg vet
hvordan jeg skal bevege publikum, men jeg ønsker ikke å manipulere. Jeg vil at
reisen skal være sannferdig innenfor denne historien. Det handler om resonans.
Noe må treffe. Noe må bevege, sier Holsen.
Publikum
merker det dersom noe ikke stemmer. Alt kan falle fra hverandre når noe er
falskt – da forsvinner den sceniske sannheten.
De sterkeste historiene er ikke alltid de sanne
Men folk er
ulike. De liker forskjellige karakterer. Identifiserer seg mer med den ene
eller den andre karakteren, forklarer regissøren.
– Reisen
skjer i den enkelte. Der ligger kompleksiteten. Jeg har ingen garanti for at
alle forstår eller reagerer likt – men det er heller ikke poenget. Målet er å
bevege. Skape noe som flytter mennesker inn i et annet refleksjonsrom, slik at
de endrer seg. At de får et nytt perspektiv, sier hun.
I en tid preget
av polarisering og påvirkning, blir det å forstå at historiefortellingens
mekanismer er et demokratisk anliggende.
Audny Chris Holsen viser at scenekunsten
ikke bare underholder – den avdekker. Det kan være en påminnelse om at de
sterkeste historiene ikke alltid er de sanne.