Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
VR-teknologi gjør at flere kan delta på konsert
Er hybride konsertopplevelser fremtiden? I september kan du se gratiskonserten Noisy Nodes enten ved scenen eller fra din egen stue.
VR-utstyr gjør at du føler at du er til stede, som om du er på selve konserten – selv om du i virkeligheten er hjemme i din egen stue.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
I Japan har publikum i årevis fylt konsertlokaler for å se
artister som ikke er levende mennesker, men dataskapte hologrammer. Den
virtuelle popstjernen Hatsune
Miku debuterte i 2007 og har siden turnert verden rundt som et virtuelt idol.
I tillegg har millioner logget seg inn i dataspill som Fortnite
eller Minecraft for å delta på konserter der artistene er avatarer, eller karakterer, i et virtuelt univers.
Har du VR-utstyr, blir opplevelsen enda bedre: Sensorene og
VR-brillene gjør at du føler at du er til stede, som om du er på selve
konserten – selv om du i virkeligheten er hjemme i din egen stue.
Ivar Kjellmo er 3D-ekspert og forsker ved Høyskolen Kristiania.(Foto: Høyskolen Kristiania)
VR-konsert i Vesterålen
Den 11. september skjer noe lignende i Nyksund i Vesterålen: Da arrangerer Ivar Kjellmo, Marie Dahlén og resten av forskergruppen deres en hybridkonsert
i et nedlagt fiskefryseri.
Konserten er en del av det pågående forskningsprosjektet Nyksund Reloaded, som utforsker hva som
skal til for å bygge bærekraftige småsamfunn og hvordan vi kan inspirere unge
til å bli en del av det.
På konserten i september skal artister spille i det gamle
fryseriet, men publikum kan velge om de skal delta der eller via VR-utstyr et
helt annet sted.
Konserten en miks av en virkelig og en dataskapt verden
– Vi har allerede laget en VR-verden av dette
lokalet. Under konserten skal vi projisere VR-verdenen ut i lokalet. Det
blir altså en miks av den virkelige verdenen og en dataskapt verden, sier
Kjellmo.
Han er 3D-ekspert og forsker ved Westerdals institutt for film og
medier ved Høyskolen Kristiania.
Målet deres er å lage en konsertopplevelse som vekker
følelser og engasjement både for de som fysisk er til stede og for de som
deltar gjennom VR-utstyr.
På konserten i Nyksund i Vesterålenpublikum kan publikum velge om de skal delta fysisk eller via VR-utstyr fra et annet sted.(Grafikk: Collaborative media arts lab)
Er dette fremtiden for musikkopplevelser? At du kan velge om
du skal reise til et konsertlokale eller delta via teknologi?
En studie
fra Universitetet i Ghent undersøkte opplevelsene til 74 deltakere på VR-konserter. Noe
av det de ville finne ut av, var om publikummere kan oppleve VR-konserter som
mer tilgjengelige. Og gir de en god nok opplevelse av å være til stede på konserten?
Hvis ja, kan slike hybridkonserter bli et varig supplement som gjør at flere kan få
med seg konserter.
Mange av deltakerne sa at de opplevde det som at de faktisk var
på stedet. Følelsen var langt sterkere hos de som brukte VR-briller enn hos de
som fulgte konserten på en skjerm.
Med VR-briller kan du se artistene på nært
hold, bevege deg rundt, snu på hodet og se andre publikummere.
Annonse
Ikke alle kan dra på konsert
Flere pekte på at VR gjør det mulig for mennesker med for
eksempel funksjonsnedsettelser eller sosial angst å delta på arrangementer de
ellers aldri kunne fått oppleve.
I fjor ble vi kjent med dødssyke Mats Steen – den unge gutten bak avataren Ibelin i dataspillet World of Warcraft. Dette var mulig gjennom dokumentarfilmen The remarkable life of Ibelin. Mens Mats i det virkelige livet ble sykere og sykere, levde han et rikt liv med venner i spillverdenen.
– Konseptet er ikke nytt. Det finnes allerede et miljø med
tusenvis av brukere som kan delta på fest eller konsert uten å dra noe sted. Og
mange utforsker hvordan VR kan brukes for å møte folk virtuelt, sier Kjellmo.
Han trekker frem at Rikshospitalet
har tilbudt VR-opplevelser for barn som må være isolert på grunn av svekket
immunforsvar.
Om det er sykdom, lommeboka, reisevei eller andre årsaker
setter grenser, så kan denne typen hybridkonserter gjøre musikkopplevelser
tilgjengelig for flere.
En ny måte å skape fellesskap på
I forkant av konserten i Nyksund skal Kjellmo og Dahlén
kjøre en workshop for elever i videregående skoler på Sortland.
– Ungdommene skal få lage sine egne avatarer. Den kan de
bruke i dataverdenen. Det blir artig å se om de deltar på konserten med
avataren sin mens de egentlig sitter hjemme i kjellerstua hos foreldrene,
smiler Kjellmo.
Ungdommene får altså lære det rent tekniske som skal til for
å lage en avatar, og også oppleve hvordan deres egne digitale figurer kan være
en del av en konsert.
– En stor del av det vi gjør i forskningsprosjektet Nyksund
Reloaded handler om å utforske nye måter å skape fellesskap på. Denne konserten
er en videreføring av det, sier Kjellmo.
En god løsning for artister,
arrangører og publikum
Annonse
For arrangører kan hybride konserter bety større rekkevidde,
nye måter å skaffe inntekter på og et globalt publikum på konserter. Artister kan også bygge
fellesskap på nye premisser.
For publikum gir det valgfrihet: Du kan kjøpe billett til
lokalet eller til den digitale opplevelsen. Noen konserter er også gratis, som
den i Nyksund.
Mange av de som har deltatt på begge typer konsert – både
fysisk i et konsertlokale og gjennom VR – sier at du med VR mister noe av den
kroppslige intensiteten fra fysiske konserter: Bassen som dunker gjennom
brystet, stemningen når publikum synger sammen, nærheten til og energien fra
andre fans.
Men VR-opplevelser behøver ikke å være en erstatning – de
kan være et supplement.
– Det morsomme med denne konserten, er at den eksisterer to
steder samtidig – foran scenen i bygda Nyksund og i VR. Den dobbeltheten gjør
dette unikt, avslutter Kjellmo.