«Isak» soner en dom i Oslo Fengsel og jobber med å få fullført skolegangen sin. Gjennom oppveksten slet han med konsentrasjonsvansker, og til tross for iherdig innsats ble han etter hvert hengende etter i skolen. Han droppet til slutt ut av videregående.
I fengselet får han hjelp til å jobbe med konsentrasjonsvanskene og til å bedre lese- og skriveferdighetene sine.
Innsatte i norske fengsler har lik rett
til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang
og mange strever med å lese og skrive. «Isak», som vi har valgt å kalle ham, er
en av dem.
En vanskelig start
Isak kom til Norge fra Somalia da han var fem
år gammel. Det var en stor forandring i en liten gutts liv.
– Jeg måtte bli kjent med skolen
og med samfunnet. Det var veldig vanskelig i begynnelsen. Jeg forstod ikke
språket ordentlig før jeg gikk i tredje klasse. Da fikk jeg det egentlig
ganske bra på skolen, men lå litt etter de andre faglig.
Dette førte til at Isak av og til ble tatt
ut av klasserommet for å få ekstra hjelp. Det likte han ikke, så han forsøkte å
skjule det han ikke kunne.
– Jeg følte at jeg ble sett på
som dum hvis jeg ble tatt ut av klassen, så jeg gjorde det jeg kunne for å
unngå det.
Podcast: Utdanning og opplæring i fengsel
I denne episoden av podcasten Det virker! kan du høre mer om utdanning og opplæring i fengsel. Gjester i studio er professor Lise Øen Jones ved Universitetet i Bergen og Trude Alver Moen ved Grønland voksenopplæringssenter. Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Ifølge Lise Øen Jones er det mange med lese- og
skrivevansker i norske fengsler. Jones er professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.
– Både nasjonale og
internasjonale undersøkelser viser høye tall på ulike typer vansker
blant innsatte.
Trude Alver Moen jobber som
spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter. De har
ansvaret for all opplæring innenfor kriminalomsorgen i Oslo. Hun kjenner seg
igjen i det forskeren sier.
– Disse undersøkelsene stemmer
godt overens med det vi ser hos de innsatte i Oslo fengsel. Vi opplever at et
flertall av våre elever sliter med lesing og skriving, men egentlig alle
grunnleggende ferdigheter. Mange strever også med regning, og mange har svake
digitale ferdigheter. Det er også svært vanlig med konsentrasjonsproblemer og
ADHD, forteller hun.
Hun legger til at årsakene kan være mange og ofte danner de et komplisert bilde.
– Noen har en livshistorie, og
noen har medfødte diagnoser. De har for eksempel vært i uheldige miljøer eller
hatt problemer i oppveksten. Mange har mangelfull skolegang enten på grunn av
skulking eller at de rett og slett ikke har gått på skolen.
Opplevde kaos i timene
I løpet av de siste årene av barneskolen merket
Isak at han ble hengende lenger og lenger bak i undervisningen.
– Det var mye kaos i timene og
klovneri i klassen. Vi begynte også å bli eldre, og vi var lenger ute på
kveldene. Dette ble en trend som bare fortsatte, og det ble enda verre på
ungdomsskolen, forteller han.
Annonse
Ikke bestått på grann av mye fravær
På videregående fant Isak et fellesskap med
ungdom i samme situasjon.
– Det var mange med samme
problemer som meg. Det var mye kaos og lite fokus på skolearbeid. Jeg dro på
skolen mest for det sosiale. For å møte venner. Møte jenter. Det var da
kriminaliteten startet på ordentlig. Jeg hadde mye fritid og ble med på alt som
skjedde.
Da Isak var ferdig på videregående, hadde
han ikke bestått. Han hadde for mye fravær.
– Da tenkte jeg bare «fuck
skole». Jeg fikk ikke til å jobbe, og jeg dro ikke til NAV. Jeg gjorde det jeg
måtte gjøre.
Veien han valgte årene etter skolen, endte først
i varetekt og til slutt der han nå sitter i fengsel.
En typisk historie?
Trude Alver Moen jobber med opplæring og
utdanning av innsatte i fengselet der Isak sitter. Historien hans lyder kjent
på mange måter.
– For det første er han, som
mange av våre elever, relativt ung. Han sliter med konsentrasjon, og han har
fått mangelfull opplæring. Som flere av våre elever har han hatt lite
sammenheng i skolegangen sin. Han forteller også at han har forsøkt å skjule
det han ikke får til. Det ser vi at mange av våre elever har gjort, for
eksempel ved å lage bråk i klassen, sier Moen.
Skole på innsiden
I fengselet får Isak muligheten til å
fullføre videregående skole. Han forteller at det er små grupper, kanskje bare
tre eller fire i klassen. Undervisningen blir derfor litt annerledes enn i en vanlig
klasse. Av den grunn har lærerne også bedre muligheter for å følge opp hver enkelt.
Men det er vanskelig å få gjort skolearbeid utenom skoletiden.
Annonse
– Når du går fra skolen, så går
du til cella di, og så er du innelåst i cella di. Livssituasjonen er ikke så
bra. Du har ikke energien til å pushe deg så bra. Det funker virkelig ikke å
gjøre lekser inne i cella. Det går ikke, sier Isak.
Vil ikke tilbake
Hva Isak skal gjøre når han slipper ut,
vet han ikke.
– Jeg skal prøve å fikse livet
mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med
kriminalitet for å få et A4-liv. Det eneste jeg vet helt sikkert er at jeg ikke
skal komme tilbake hit, sier han.
Utdanning og tilbakefall
Hva sier egentlig forskningen? Har
utdanning og opplæring av innsatte noe å si for livene til de innsatte?
Ja,
mener professor Lise Øen Jones.
– Vi har ikke studert dette i
Norge, men vi har internasjonale studier. De viser at utdanning i fengsel har
en positiv påvirkning når det gjelder tilbakefall og tilbakeføring i samfunnet.
Det er færre nye arrestasjoner, færre nye dommer og færre fengselsopphold blant
de som tar utdanning, sammenliknet med de som ikke gjør det. I tillegg har det
også positive samfunnsøkonomiske konsekvenser, forteller hun.
Trude Alver Moen forteller at løslatelse
er en vanskelig tid for mange. Det tar ofte tid å komme seg på bena
igjen.
– Samtidig er det klart at å
slippe ut av fengsel med videregående kompetanse, enten det er et fagbrev eller
studiekompetanse, er noe som gjør at man kan komme videre i livet, sier hun.
Hør hele episoden om utdanning og opplæring i fengsel her:
Om episoden
Innsatte i norske fengsler har lik rett til
opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og
mange strever med å lese og skrive. En av dem er 24 år gamle «Isak» som jobber
med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel. En
forsker og en spesialpedagog gir svar på spørsmål om opplæring
i kriminalomsorgen.
Gjester i studio
Lise Øen Jones, professor ved
Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.
Trude Alver Moen, spesialpedagogisk
koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter.
Programleder og produsent
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i
SpedAims.