Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
En ny oppfinnelse kan revolusjonere utviklingen av førerløse kjøretøy
Den gjør GPS mer presis, slik at du alltid vet nøyaktig hvor du er.
Det er ikke alltid satelittsystemet GPS viser riktig posisjon.
Hvis vi er i en fremmed by og bruker kart-appen på mobilen for å finne veien tilbake til hotellet, vil det fort kunne se ut som om vi hopper litt rundt fra det ene punktet til det andre mens vi går. Selv om vi faktisk spaserer helt normalt på det samme fortauet hele tiden.
– Byer er brutale for satellittnavigasjon, sier Ardeshir Mohamadi.
Han er doktorgradsstudent ved NTNU, og forsker på hvordan man kan gjøre de rimelige GPS-mottagerne, som den du har i mobiltelefonen, eller i treningsklokka di, mye mer nøyaktige. Uten å måtte benytte kostbare ekstra-tjenester.
Å ha nøyaktig GPS-posisjon er ekstra viktig for biler som skal kjøre rundt uten sjåfør, såkalt autonome eller førerløse kjøretøy.
Nesten som å befinnes seg nede i en dyp kløft
Nå har Mohamadi og kollegaene på NTNU utviklet et nytt system som skal hjelpe førerløse biler å navigere trygt inne i byen.
– I byer vil glass og betong gjøre at signalene fra satellittene spretter frem og tilbake. Høye bygninger blokkerer sikten, og det som fungerer perfekt ute på en åpen motorvei bryter sammen når man kommer inn i sentrum, sier Mohamadi.
Problemet er at signalet reflekteres mellom bygninger. Da bruker det lengre tid på å rekke fram til mottakeren. Dermed blir ikke beregningen av avstanden til satellittene riktig, og posisjonen blir unøyaktig.
Slike vanskelige bymiljøer kalles gjerne urban canyons. Det er som om man befinner seg nede i en dyp kløft.
De GPS-signalene som når ned til deg, eller til den førerløse bilen, kan ha blitt reflektert mange ganger på vei ned i kløften.
Ny maskin forhindrer nølende, upålitelig kjøring
– For førerløse biler utgjør dette forskjellen mellom selvsikker, trygg atferd og nølende, upålitelig kjøring. Derfor har vi utviklet SmartNav, en posisjoneringsmaskin designet for slike urban canyons, sier Mohamadi.
Ikke nok med at satellittsignalene blir forstyrret der nede mellom høyhusene. De signalene som er korrekte, har likevel ikke god nok presisjon.
For å løse dette problemet har forskerne kombinert flere ulike teknologier for å korrigere signalet.
Slik har de laget et dataprogram som kan legges inn i navigasjonssystemet til for eksempel førerløse biler.
Til dette fikk de blant annet hjelp av en ny Google-tjeneste.
Kan radiobølger brukes?
Det er denne koden som ofte blir feil når signalet reflekteres mellom bygninger inne i byen.
Den første løsningen forskerne studerte var derfor å se bort fra hele koden. I stedet bruker de informasjon om selve radiobølgen.
Er bølgen på veg opp eller ned når den treffer mottageren? Dette kalles bølgens bærefase.
– Å bruke kun bærefasen kan gi veldig høy nøyaktighet, men det krever tid. Det er ikke særlig praktisk når mottageren skal bevege seg, sier Mohamadi.
Problemet er at folk, eller biler, må holde seg i ro inntil beregningen blir god nok. Ikke bare i et mikrosekund, men i flere minutter.
Forskerne testet flere metoder
Men det finnes andre måter å forbedre GPS-signalet på. Brukeren kan benytte en tjeneste som korrigerer signalet ved hjelp av basestasjoner, kalt RTK.
RTK fungerer fint så lenge brukeren befinner seg i nærheten av slike stasjoner. Men det er en kostbar løsning, ment for profesjonelle brukere.
En alternativ tilnærming er PPP-RTK, som kombinerer presise korreksjoner med satellitt-signaler. Det europeiske Galileo-systemet støtter nå dette ved å kringkaste sine korreksjoner gratis.
Men det er enda mer hjelp å få.
Google og feil-side-av-gata-problemet
Samtidig som forskerne i Trondheim jobbet med å finne bedre løsninger, lanserte Google en ny tjeneste for sine Android-kunder.
Tenk deg at du planlegger en ferietur til London. På nettbrettet ditt åpner du Google Maps. Du taster inn adressen til hotellet, og straks kan du zoome inn på gatemiljøet, studere fasaden på hotellet og høyden på bygningene rundt.
Google har nå slike 3D-modeller av bygninger i nær 4000 byer verden rundt.
Selskapet bruker disse modellene til å forutse hvordan satellittsignalene vil bli reflektert mellom byggene.
Slik vil de løse problemet med at det ser ut som om du går på feil side av gata når du bruker kart-appen, til for eksempel å finne tilbake til hotellet.
– De kombinerer data fra sensorer, Wi-Fi, mobilnett og 3D-bygningsmodeller for å produsere jevne posisjonsestimater, som tåler feil på grunn av refleksjoner, sier Mohamadi.
Presisjon vi kan stole på
Nå kunne forskerne kombinere alle disse ulike korreksjonssystemene med egenutviklede algoritmer. Da de testet det i Trondheims gater, oppnådde de nøyaktighet bedre enn ti centimeter, 90 prosent av tiden.
Dette gir presisjon man kan stole på i byer, mener forskerne.
Bruk av PPP-RTK vil dessuten gjøre teknologien tilgjengelig for folk flest, siden det er en rimelig tjeneste.
– PPP-RTK reduserer behovet for tette nettverk av lokale basestasjoner og dyre abonnementer, og muliggjør billig, stor-skala utrulling på mottakere for massemarkedet, sier Mohamadi.
Referanser:
Ardeshir Mohamadi mfl.: Phase-Only positioning in urban environments: assessing its potential for mass-market GNSS receivers. Journal of Spatial Science, 2025. Doi.org/10.1080/14498596.2025.2536567
Kommer snart: FLP-Aided GNSS RTK Positioning: A Means of Supporting Smartphone High-Precision Positioning in Dynamic Urban Environments. Journal of the Institute of Navigation.
Fikk du med deg disse sakene fra NTNU?
-
Ny studie: Kan bli mulig å rengjøre båten uten gift
-
Mer bruk av sosiale medier henger sammen med mer nettmobbing – men ikke slik vi trodde
-
Fotball: Går norsk selvfølelse i taket nå? Og er det bra for oss?
-
– Dette kan tyde på et kulturproblem i håndballen
-
Kvinnegrav fra vikingtiden begeistrer arkeologene
-
Over 120.000 nordmenn kan slite med angst på grunn av jobben