Digitale verktøy kan gi barn nye muligheter for
kreativitet, språk og utforsking.
Robot-enheter og VR brukes i naturfag. Digitale bildebøker kan støtte flerspråklig utvikling.
Teknologien kan begrense barns frie lek - hvis den ikke brukes med omtanke, mener forskere.
Ansatte trenger kompetanse
Omsorg krever både kunnskap og kompetanse. Ikke alle ansatte i barnehagen opplever å ha det. Kunnskap er innsikt i fakta og teori. Kompetanse er evnen til å bruke denne kunnskapen i praksis.
Forskere på Kunnskapssenter for utdanning ved Universitetet i Stavanger gått igjennom forskningen på feltet.
Dette er et funn i oversikten av kunnskap: Digitalisering har størst verdi når den brukes i aktiviteter der barna får utforske og leke på egne premisser.
Mange ansatte opplever imidlertid at de ikke har god nok kompetanse om digital teknologi.
Teknologi brukes bare sporadisk
– Bruken blir gjerne tilfeldig fordi det mangler tydelige lokale planer og strategier, sier forsker Astrid Guldbrandsen.
– Det er behov for mer kunnskap om hvordan digital teknologi faktisk påvirker barns utvikling over tid, sier forsker Astrid Guldbrandsen.(Foto: Elisabeth Tønnessen / Universitetet i Stavanger)
Kunnskapsoversikten viser en jevn økning i
forskning på digitalisering i barnehagen.
Samtidig er det mangel på kunnskap og tydelig strategi for bruk av nettbrett, kunstig
intelligens og apper.
Rapporten gir
et omfattende bilde av utviklingen innen digitalisering i barnehagesektoren i
Skandinavia fra 2006 til 2025.
Trenger
mer kunnskap om langsiktige effekter
Det finnes mest kunnskap om hvordan lærerne bruker digitale hjelpemidler i det pedagogiske
arbeidet med barn fra tre til fem år.
Temaer
som etikk, ledelse og de yngste barna er mindre utforsket.
– Det
er behov for mer kunnskap om hvordan digital teknologi faktisk påvirker barns
utvikling over tid, sier Guldbrandsen.
Hun har ledet arbeidet med rapporten.
Annonse
Forskere etterlyser tydeligere ledelse
Rapporten
etterlyser bedre støtte og mer struktur fra ledelsen. De må følge opp behovet for mer kompetanse.
– Uten
systematisk arbeid og klare planer blir teknologien ofte noe som brukes
sporadisk, ikke som en integrert del av barnehagens kvalitetsutvikling, sier forsker Morten Njå.
Barnehagene
har generelt fått bedre tilgang til teknologi, men organisering og
støtteapparat synes å henge etter.
– Uten systematisk arbeid og klare planer blir teknologien ofte noe som brukes sporadisk, sier forsker Morten Njå.(Foto: Elisabeth Tønnessen / Universitetet i Stavanger)
Digitalisering
reiser også etiske spørsmål: Hvordan ivaretas barns personvern, og hvordan sikre like muligheter for deltakelse?
Rapporten
peker på behovet for mer forskning på disse temaene. Dette er særlig aktuelt på grunn av økt bruk
av digitale kommunikasjon mellom hjem og barnehage.
Etterlyser
større mangfold i metoder
Forskerne etterlyser også bruk av flere ulike metoder i forskning på barnehager.
De fleste
studiene handler om å observere og beskrive hva folk gjør i enkeltsituasjoner
eller caser. Dette kalles kvalitative studier.
Forskerne mener at disse
studiene gir verdifulle innblikk i praksis. De kan derimot ikke si så mye om
hvordan digitale tiltak virker generelt, eller hvilke konkrete effekter de har
over tid.
Det finnes svært få studier bygd på spørreundersøkelser eller eksperimenter, med resultater som kan generaliseres
til å gjelde flere.
Mangler langvarige studier
Annonse
Forskerne sier det er nødvendig med flere store og langvarige studier, basert på blant annet spørreundersøkelser. Slik kan vi lære mer om hvordan digitalisering påvirker barnehagen over tid.
De etterlyser forskning på effekter, etiske spørsmål,
ledelse og de yngste barna.