– Jeg ble
overrasket over funnene, sier stipendiat Lucy Zhou Korvald ved USN
Handelshøyskolen på Universitetet i Sørøst-Norge.
Korvald sier at det for tiden er mye oppmerksomhet rundt virkemidler og kampanjer for å få folk til å kildesortere mer.
– Men vi glemmer ofte de psykologiske faktorene, sier hun.
Hun nevner reklamen «Ta rei sammen a» for Grønt Punkt med Atle Antonsen som et eksempel.
Trenger informasjon om hvordan det faktisk skal gjøres
Stipendiat Lucy Zhou Korvald ved USN Handelshøyskolen på Universitetet i Sørøst-Norge.(Foto: Privat)
– Der hevdes det at kildesortering er latterlig enkelt, men det sies lite om hvordan det skal gjøres. Mange kampanjer handler om teknologi og politiske grep. Forskernes funn tyder på at det kanskje ikke er tilstrekkelig.
Den ferske studien avslører nemlig at også de mest miljøbevisste ofte sorterer avfallet feil – men de vet det ikke selv.
Korvald er førsteforfatter på den nye, vitenskapelige artikkelen. Den bygger på tre nettbaserte spørreundersøkelser med 552 forbrukere i Norge, USA og De forente arabiske emirater.
Forskerne fant at de som mener kildesortering og resirkulering er viktig, har også høy tillit til sin egen kunnskap.
Det gjør dem imidlertid ikke mer treffsikre i sorteringen. De sorterer nemlig like mye feil som de andre.
Når gode intensjoner fører til
dårlige resultater
Man skulle
jo tro at de som er positive til kildesortering og resirkulering også kunne
mest, og derfor var bedre på sortering. Så hvorfor er det ikke sånn?
– En mulig
årsak er at de har for stor tro på egne evner, sier Lucy Zhou Korvald.
Når det gjelder
kildesortering, fører ikke alltid en positiv holdning til at vi har lyst til å lære mer.
Forskerne skriver at de som ser på seg selv som
miljøvennlige, kan være mer tilbøyelige til å ha høye tanker om seg selv.
Det å tro på at resirkulering er viktig for et
bærekraftig miljø, gir dem en følelse av mestring og at de allerede har nok kunnskap om retningslinjer for resirkulering.
– Kildesortering er ikke like rett frem som andre
miljøvennlige handlinger, som å ta kortere dusjer, spis mindre kjøtt eller velge
el-bil fremfor diesel. Folk trenger faktisk kunnskap eller informasjon for å
sortere riktig, sier Korvald.
Hvorfor er dette et problem?
Annonse
En
potetgullpose i feil avfallsdunk er ikke en stor sak, tenker du kanskje. Men
mange poser i feil beholder blir fort til flere kilo.
I Norge
produserer hver av oss rundt 400 kilo avfall i året. Hele 60 prosent av
restavfallet vårt er feilsortert.
En vanlig feil er å sortere plast som
restavfall, og omvendt, viser tidligere kartlegginger. I USA er 25 prosent av resirkulerbart
materiale forurenset.
Slik
feilsortering fører til:
økte kostnader for renovasjonsselskapene
branner i avfallsanlegg
lavere gjenvinningsgrad
økt miljøbelastning
Kampanjer virker ikke på de som tror de vet best
Mange
informasjonskampanjer handler om å «øke bevisstheten».
Men ifølge forskerne ved
USN Handelshøyskolen har dette liten effekt på de som allerede har høy
miljøbevissthet – fordi de tar ikke til seg ny kunnskap.
– De tror
de gjør det riktig, og derfor leser de ikke instruksjonene, sier Korvald.
Hva kan vi gjøre?
Forskerne
foreslår at vi slutter å legge alt ansvar på forbrukeren.
I stedet
bør vi:
Annonse
forenkle systemene for avfallssortering
bruke teknologi som gir direkte tilbakemelding
utvikle emballasje som er lettere å sortere riktig
Et eksempel på at det er mulig, er den norske
panteordningen for plastflasker, mener forskerne.
Nordmenn resirkulerer over 90 prosent av pantbare
plastflasker.
Blant de dårligste i Europa
På annen plast klarer vi derimot bare rundt 28 prosent og er blant de
dårligste i hele Europa.
Bedrifter som produserer og selger
husholdningsprodukter kan gjøre en enorm forskjell, ved å utvikle emballasje som er lettere å sortere og resirkulere, skriver forskerne.
– Sammensatt emballasje slik som potetgullposer, som inneholder et lag med aluminium, og engangskopper, som har et indre belegg av
plast, blir svært ofte feilsortert som henholdsvis plast og papir. De skal plasseres i restavfall.
Ved å minimere engangsemballasje og sammensatt emballasje som består av flere forskjellige lag, kan
bedrifter forenkle prosessen for forbrukerne og bidra til en mer
bærekraftig verden, avslutter forskerne.
Så neste gang du står med en potetgullpose i
hånden..
Den skal
i restavfallet, ikke i plast. Og kanskje er det på tide å dobbeltsjekke
hvor mye du egentlig kan om kildesortering?
Den delen av studien som har foregått i EmiraSStene har vært finansiert gjennom EUs Eurostar-ordning.
Referanse:
Annonse
Lucy Zhou Korvald mfl.: Medaljens
bakside: Forholdet mellom forbrukeres holdninger til resirkulering og evne til
korrekt sortering av avfall. Magma, 2025. (Sammendrag) Doi.org/10.23865/magma.v28.1481