En stor flokk kan være en fordel for fuglers intelligens.

Denne fuglen kan bli gatesmart

Det ser ikke ut som at det er genene som avgjør hvilke fugler som er best til å løse oppgaver.

Skjærer er smarte fugler.

De har blant annet vist at de kan bruke verktøy og samarbeide på snedige måter.

Men noen individer er bedre enn andre på å løse oppgaver. Hvorfor?

Levde i grupper med ulik størrelse

I en studie på australske plystreskjærer skulle fuglene prøve og feile i jakten på belønning. Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Royal Society Publishing. Forskerne jobber ved University of West Australia.

Forskerne lagde en test der fuglene skulle finne godbiter under lokk med forskjellige farger. Det var unge fugler og mødrene deres som ble testet. De unge hadde nylig begynt å fly.

Til sammen undersøkte forskerne 18 grupper med plystreskjærer, til sammen omtrent 100 fugler.

Det var stor forskjell på gruppene. Noen bestod av bare tre voksne skjærer. Den største gruppen var på 12.

Spilte ikke så stor rolle hvor flink moren var

For hver av fuglene som ble testet, la forskerne en matbit under lokkene med en bestemt farge. Denne fargen betød altså mat.

Fuglene gikk gjennom forsøket mange ganger. Lokkene ble lagt i forskjellig rekkefølge. Maten var uansett under det samme lokket.

I en serie på 12 forsøk brukte forskerne 10 av 12 rette som mål på godkjent resultat. Da hadde fuglene forstått tegninga, mente de.

De unge fuglene ble testet 100, 200 og 300 dager etter at de forlot redet.

Det var tydelig at de gjorde det bedre og bedre i testen. Men det hang i liten grad sammen med hvordan mødrene deres presterte i samme test.

Fugleunger som vokser opp i en stor flokk ser hvordan andre fugler løser hverdagens problemer.

Naturlig trening i større flokk

Størrelsen på gruppa de levde i hadde derimot betydning. Fugler som hadde vokst opp i en gruppe på ti eller mer, brukte omtrent 12 forsøk på å bestå testen. Fugler som vokste opp i grupper på tre, trengte om lag 30 forsøk.

Forskeren Lizzie Speechley skriver i et innlegg om studien sin at hun tror fuglene får mer naturlig trening i en større flokk.

De ser hele tiden hvordan andre medlemmer av flokken gjør ting og oppfører seg. Slik kan de bli bedre til å løse problemer selv.

Speechley mener funnene klart tyder på at smarte individer ikke først og fremst skal takke genetikken. De blir derimot gatesmarte, skal vi tro forskerne bak denne studien.

Hjalp hverandre å få av sporingsbrikke

Dette er ikke første gangen forskere viser at fugler lærer hverandre ting.

I 2021 skrev ung.forskning.no om kakaduer som lærte hverandre et triks for å åpne lokket på søppeldunker. På ett år spredte trikset seg i 40 nabolag.

Og i en annen artikkel på ung.forskning.no kan du lese om en annen gruppe plystreskjærer. De hjalp hverandre å få av sporingsbrikker som forskerne hadde montert for å studere dem.

Speechley, Elizabeth M., Ashton, Benjamin J., Thornton, Alex., Simmons, Leigh W. og Ridley, Amanda R. (2024). Heritability of cognitive performance in wild Western Australian magpies. The Royal Society Publishing.