– Kroppen vår er en koloni av celler som er programmert til å samarbeide, men etter hvert som de oppstår feil i genene bryter samarbeidet sammen, sier professor Jarle Breivik.

Tenker vi feil om kreft?

PODCAST: – Kreft og aldring er to sider av samme sak, sier forsker.

Jo bedre vi blir til å kurere kreft, jo lenger lever vi, og jo mer av aldersrelaterte sykdommer slik som kreft, får vi. Det er et kjempeparadoks.

Jarle Breivik er professor ved Universitetet i Oslo og har gitt ut boka «Løsningen på kreftgåten». I denne episoden snakker vi med Breivik om blant annet kreft og alderdom.

– Alderdom og kreft henger uomtvistelig sammen?

– Ja, man kan si det så tydelig. Hvis man obduserer døde 90 år gamle menn, så ser man at nesten alle har begynnende prostatakreft.

– Hva er det med alderdommen i seg selv som gjør at kreft nærmest blir en garanti på et eller annet tidspunkt?

– Da må vi ned på gennivå. Den enkle måten å beskrive det på er at for hver celledeling så skal det kopieres flere milliarder nukleotider i DNA-koden. Denne kopieringen er veldig nøyaktig, men den er aldri helt perfekt. For hver enkelt celledeling så får genene våre derfor litt flere feil og før eller siden vil disse mutasjonene begynne å skape problemer.

– Kroppen vår er en koloni av celler som er programmert til å samarbeide, men etter hvert som de oppstår feil i genene, bryter samarbeidet sammen. Cellene som får feil som gjør at de formerer seg mer effektivt, sprer seg inne i kroppen. De mest «aggressive» cellene utkonkurrerer de normale og før eller siden utvikler de seg til kreft.

Om Dekodet:

Dekodet er en podcast der Kristian Hope inviterer eksperter og fagfolk inn i studio for å «dekode» hvordan ting henger sammen og fungerer. Temaer strekker seg fra verdensrommet til ernæring & trening, og alt i mellom. Nye episoder publiseres ukentlig, og podden ligger også gratis tilgjengelig på SpotifyApple Podcasts og andre plattformer. Podcasten er produsert av Kristian Hope og distribueres gjennom Podplay.

Kreft mot evig liv?

– Kreft er noe naturen har kommet opp med for at vi ikke skal leve evig, kanskje?

– Jeg skal være litt forsiktig med å si at det er en slags tanke eller logikk bak, men det er sånn vi og de fleste andre dyr er konstruert. Vi er midlertidige cellekolonier som skal sende genene videre til neste generasjon.

– Så har du tilhengerne av transhumanisme som ønsker å bruke ny teknologi til å forlenge livet og kurere døden.

– Ja, det er denne tanken om at døden er vår verste fiende. Og det er jo lett å forstå at mange ønsker å leve så lenge som mulig. Men samtidig er jeg opptatt av å spørre: Har du tenkt på konsekvensene? Hva skjer hvis vi slutter å dø?

– Det er mange rike transhumanister om dagen som satser på å kurere aldring og død, og de fleste tenker nok at dette er en god ting. Jeg er mer skeptisk. Hvis vi fjerner døden, så vil vi nødvendigvis også måtte slutte å få barn. Det er enkel logikk.

– Det er ikke plass til 200 milliarder mennesker på denne kloden her, nei?

Nei, og det vil jo aldri stoppe. Noen tenker kanskje at det er helt greit hvis vi lever som om 30-åringer videre på ubestemt tid. Jeg tror neppe det er slik det kommer til å fungere. Kombinasjonen av AI og bioteknologi vil totale forandre hva det vi si å være menneske. Kanskje betyr det slutten på menneskeheten slik vi kjenner den.

HØR OGSÅ: