Dette første bildet som er tatt med Peregrine viser et isolerende lag på romfartøyet med bulker. Forstyrrelsen som er synlig på bildet er i tråd med data som pekte mot feil på fremdriftssystemet, skrev Astrobotic i en oppdatering.

Det skulle bli første amerikanske landing på månen siden Apollo. Nå er romfartøyet i trøbbel

Peregrine som ble skutt opp mandag har med seg NASA-instrumenter og minner fra jorden som skal til månen. Nå ser det dårlig ut for oppdraget. 

NASA forbereder seg på å sende mennesker til månen igjen i sitt nye måneprogram Artemis. Etter planen skal det skje i 2025 dersom landingssystemet blir klart i tide

I 2022 ble romkapselen Orion testkjørt rundt månen med suksess. Romkapselen skal senere frakte astronauter. 

Mandag ble et nytt amerikansk fartøy, Peregrine, skutt opp med mål om å lande på månen med nyttelast. 

Fartøyet er laget av det private selskapet Astrobotic og sendes opp i forbindelse med NASAs initiativ kalt Commercial Lunar Payload Services (CLPS).

Her jobber NASA sammen med private amerikanske selskaper for å frakte vitenskapelige instrumenter og teknologi til månen. 

Instrumentene var designet for å gjøre målinger av jord, atmosfære og miljøet på overflaten. 

Peregrine bærer også med seg en variert ikke-vitenskapelig last, slik som minner fra jorden gjemt i tidskapsler, litteratur, bilder, en bit av Mount Everest og aske fra døde mennesker. 

Etter en vellykket oppskytning klokken 08.18 mandag fra Cape Canaveral Space  Force Station i Florida så det bra ut for oppdraget. Noen timer senere ble det klart at romfartøyet er i trøbbel. 

Oppskytning med ny rakett

Peregrine må gi opp månelandingsforsøket etter kritisk tap av drivstoff, skriver CNN

Peregrine skulle etter planen bruke 46 dager på ferden og lande 23. februar.

Terje Wahl, fagdirektør ved Norsk Romsenter sier til forskning.no at det var flere spenningsmomenter ved oppskytningen. 

– Fartøyet ble skutt opp med en helt ny rakett, Vulcan, som skal bli den nye arbeidshesten til amerikanske myndigheter. 

Det er de erfarne selskapene Boeing og Lockheed Martin som står bak raketten gjennom samarbeidet The United Launch Alliance (ULA). 

Vulcan skal erstatte bærerakettene Atlas V and Delta IV Heavy, ifølge Wikipedia.

– Oppskytningen ser ut til å ha vært vellykket. Alle var glade for at en ny rakett fungerte fint på første forsøk. Men noe har gått galt med selve romfartøyet, sier Wahl. 

Oppskytning med den nye Vulcan-raketten gikk fint mandag 8. januar.

Vil gå tom for kraft

– I første omgang fikk de trøbbel med å peke solpanelene sine mot solen for å lade batteriene, sier Wahl. 

Dette klarte teamet å løse etter hvert, og batteriene ble ladet.

I en oppdatering senere skrev Astrobotic imidlertid at en feil i fremdriftssystemet forårsaker kritisk tap av drivstoff. 

Tidligere i dag meldte selskapet på X om at det er tilstrekkelig drivstoff til å holde fartøyet pekt mot solen i opptil 40 timer til. Målet er å få Peregrine så nærme månen som mulig før den går tom for kraft. 

– De er avhengige av å bruke motorer for å holde orienteringen. Det kommer ikke til å gå, sier Wahl. 

– Det virker som det har oppstått en ytre skade på romfartøyet som gjør at det ikke kan manøvreres skikkelig.

Samarbeid med private selskaper

Peregrine er første oppdrag i Commercial Lunar Payload Services, som er et initiativ fra NASA. 

Målet er å engasjere private selskaper for å drive frakt til månen. Det er ventet å bli nyttig når romorganisasjonen senere skal etablere en base ved månens sydpol i forbindelse med Artemis-programmet. 

– Vi ønsker å bli bedre forberedt for å planlegge astronautbesøkene til sydpolen, og til slutt vil Artemis-basen bli plassert der, sa Joel Kearns i NASA til Space.com i forkant av oppskytningen. 

– Vi ønsker virkelig å prøve å generere et måneøkosystem av selskaper som er veldig dyktige og vellykkede med å lage en tjeneste for å bringe ting til månen.

Et første forsøk

NASA har hatt stor suksess med det privat-offentlige samarbeidet når det gjelder romstasjonen, sier Terje Wahl. 

– De brukte romstasjonen som et marked for transporttjenester. Det var det som la grunnlaget for at SpaceX har blitt SpaceX.

Det er denne tilnærmingen som er tanken å få til for månen også. 

– Det å frakte astronauter til månen må NASA ta hånd om selv. Men det å frakte utstyr og eksperimenter til månen er ting som industrien bør kunne klare, og som industrien vil kunne vokse veldig på, sier Wahl. 

– Her ligger det en visjon om månen som en framtidig arena hvor det trengs transport og frakt, noe som vil stimulere romindustrien ytterligere.

Peregrine er et slags første forsøk, sier Wahl, men det er mer en stifinner enn en pakkeløsning.

En illustrasjon av Peregrine på månen.

Strålingsmåler og mini-robot

Landingsfartøyet er ikke så stort. Det er litt høyere enn et menneske og veier 1300 kilo, skriver NRK

Men ingeniørene har fått plass til litt av hvert, blant annet fem vitenskapelige instrumenter fra NASA. 

Et av dem skulle gjøre analyser av måne-jord. Et annet skulle studere stoffer i den tynne atmosfæren gjennom dagen, og følge med på vann, gasser og kjemiske komponenter. 

Linear Energy Transfer Spectrometer var designet for å måle stråling fra kosmisk stråling og solaktivitet.

Ifølge Astrobotic bærer romfartøyet nyttelast fra seks land, flere forskningsteam og hundrevis av individer. 

Carnegie Mellon University har sendt med en mini-rover på to kilo kalt Iris. Den er laget av studenter og var tenkt til å bli den første amerikanske roboten til å kjøre på månen, ifølge nettsiden til Iris. 

Universitetet har også sent med en slags tidskapsel, kalt MoonArk. Den lille konstruksjonen veier under 300 gram, men inneholder hundrevis av bilder, dikt, musikk, nano-objekter og mer. Den er designet for å vare i tusenvis av år, ifølge prosjektets nettside

– Ikke enkelt

– Det er alltid trist for forskere som legger mye sjel i å bygge et godt instrument og håper å kunne gjøre målinger, også går det galt. Men det er alltid en risiko, her både med ny rakett og et ungt selskap som tar ansvar for ferden, sier Wahl. 

Det er slett ikke enkelt å gjennomføre en landing på månen, påpeker han. 

I 2019 krasjet for eksempel det israelske ubemannede romfartøyet Beresheet da det skulle lande på månen. 

Det gikk også galt for fartøyet til Japan og De forente arabiske emirater da de forsøkte å sette to roboter på månen i 2023. 

Wahl sier at mens NASA tar helhetsansvar for å frakte mennesker til månen, så er det ønskelig at industrien kan gjennomføre andre oppgaver. 

– Det ble vellykket for romstasjonen, og man kommer nok dit også for månen. Men det er ikke barebare med romvirksomhet. Man operer på grensen til det mulige og det er høy feilprosent fortsatt. 

Minner fra jorden

Av andre ting som går en usikker fremtid i møte om bord på Peregrine, er en samling minner fra folk flere steder i verden sendt ved av fraktselskapet DHL.

Sendingen inkluderer blant annet en bit av Mount Everest, historier skrevet av barn, en minnepinne med 100.000 bilder som viser kjærlighet, sendt inn av folk. Det skriver DHL i en pressemelding.

The Arch Mission Foundation har sendt ved en enorm mengde data samlet på liten plass. 

Lunar Library 2 inneholder 60 millioner sider med informasjon, deriblant Wikipedia på engelsk og en mengde annet arkivert materiale. Innholdet kan leses om det forstørres 100 ganger med et lysmikroskop, ifølge en pressemelding fra organisasjonen.

Med på fartøyer er også en fysisk mynt som inneholder en bitcoin, samt en plate med en kopi av den første blokken med bitcoin som ble utvunnet, ifølge Astrobotic.

Aske fra mennesker

To selskaper tilbyr etterlatte å sende aske fra avdøde opp i rommet. 

Selskapene Celestis og Elysium Space har sendt ved DNA og aske fra personer som er døde. Det sendes enten ut i rommet eller skulle bli med til månen.

Blant annet ble DNA fra Gene Roddenberry, skaperen av Star Trek, og hans kone sendt opp i rommet, sammen med aske eller DNA fra fans av serien og andre.

Selskapene har også tidligere sent opp slike minnekapsler i rommet i forbindelse med andre oppskytninger. 

Få med deg ny forskning

Powered by Labrador CMS