Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Tidlig testing av skolebarn: – Vi fant absolutt null effekt
En studie om testing av yngre elever viser at selv 2-3 ganske tøffe mattetester i tidlig skolealder, ikke betydde noe – hverken for hvordan elevene trivdes på skolen senere eller hvordan de presterte på nasjonale prøver i regning.
Uansett kjønn, bakgrunn, foreldrenes utdanningsnivå, eller om barna var født tidlig eller sent på året: Studien viser at tidlig testing ikke har noen betydning i den ene eller andre retningen.
– Vi fant absolutt null effekt, sier NTNU-professor Colin Peter Green.
Han har undersøkt om tidlig testing påvirker norske 7-9-åringers læring, trivsel og skolemiljø.
Inspirasjon eller skade?
Kartlegging og tester i småskolen er omstridt i Norge.
Tilhengerne argumenterer for at det er gode verktøy for å finne elever med ekstra læringsbehov tidlig. Noen mener også det kan inspirere elevene til å fokusere på skolen og prestere bedre.
Motstanderne hevder testing kan skade barnas psykiske helse og at stress, press og fokus på snevre resultater går ut over trivsel og skolemiljø.
Unik sjanse til å se på effekt av testing
Det er forsket lite på hvordan testing faktisk påvirker små barn. Bidraget fra Colin Peter Green, Kari Vea Salvanes og Ole Henning Nyhus viser hvordan innføringen av en serie nokså vanskelige matematikktester virket på norske 7-9 åringer.
Studien omfatter to kull med rundt 7500 elever født i 2008 og 2009 ved 81 barneskoler.
Fra 2016 til 2018 ble elevene som var født i 2008 testet to ganger. Kullet fra 2009 gikk gjennom tre tester.
Slike tester forekommer vanligvis ikke i Norge. At norsk barneskole er fri for karakterer, lekser eller graderte vurderinger, ga en gylden mulighet til å se på effektene av å innføre testing.
Pisa-testen preger skolen
Bortsett fra kartleggingsprøvene på 1. og 3. trinn, testes ikke norske elever formelt før de går gjennom de første nasjonale prøvene i lesing og regning og engelsk på 5. trinn.
Systemet endres nå, blant annet droppes kartleggingsprøven på 1. trinn.
Tallet på prøver og tester har allikevel vokst de siste tjue årene, ifølge Utdanningsnytt.
Bak står nasjonale myndigheter, lokale myndigheter og skolene. Pisa-testen for 15-åringer, som er utviklet av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), har også preget norsk skole i mange år.
Ikke bedre eller dårligere av testing
Studien viser at 2-3 ganske tøffe mattetester i tidlig skolealder, ikke betydde noe for hvordan barna presterte på de nasjonale regneprøvene senere.
Dette gjaldt uansett kjønn, bakgrunn, foreldrenes utdanningsnivå, om barna var født tidlig eller sent på året, eller andre forhold.
– Vi finner heller ikke noe som tyder på at det går ut over trivsel i skolen, sier Green, som er professor ved NTNU Institutt for samfunnsøkonomi.
Det finnes ingen vidunderkur
– Det viktigste utkommet, i alle fall av denne studien, er at det ikke finnes noen vidunderkur som får matteprestasjoner til å gå i været eller øker trivselen på skolen, sier Green.
Studien peker allikevel på noen, svake tendenser: Elevene, kanskje spesielt jentene, opplever at testene førte til at samspillet med lærerne ble litt bedre og at engasjementet økte noe.
Det kan bety at bekymringer for at tester fører til mindre trivsel, er ubegrunnede.
– Men vi har altså ikke målt dette. Dette er elevenes egne vurderinger, hentet fra elevundersøkelsen som de samme kullene deltok i senere, understreker Green.
Lite bevis for hva som virker
På spørsmål om studien viser at Norge skiller seg ut fra andre land, sier skoleforskeren:
– Til tross for mye debatt, finnes det lite bevis for hva som faktisk skjer om du øker testing av små barn. Grunnen er at variasjonene vi finner først og fremst er mellom land, mens vi mangler data for hva som skjer over tid, sier han.
I Øst-Asia testes barn mye fra tidlig skolealder. Men du kan ikke sammenligne prestasjonene til 8-9 åringer i Japan med jevnaldrende i Norge eller Finland, forklarer forskeren.
– Vi har ikke funnet noen årsakssammenhenger. Det viktigste utkommet, i alle fall av denne studien, er at det ikke finnes noen vidunderkur som får matteprestasjoner til å gå i været eller øker trivselen på skolen, sier han.
Forsker mener prøvene allikevel har noe for seg
Hvorfor teste små skolebarn, når det ikke finnes bevis i noen retning for at det virker?
– En del ønsker å fjerne kartleggingsprøvene på 1. og 3. trinn. Jeg mener disse prøvene har noe for seg. De er billige å gjennomføre og de skader ingen, sier Green.
De kan også bidra til å jevne ut forskjeller ved å fange opp elever som trenger ekstra oppfølging, påpeker han.
– Det er lettere å hjelpe yngre barn som strever, enn 15-åringer som har slitt på skolen i årevis, sier han.
Han mener det store spørsmålene skoleeierne må stille, er hva de faktisk bruker resultatene til:
– Betyr resultatene noe? Kan vi bruke dem mer direkte til å justere pedagogikken? Hvordan kan de hjelpe lærere med å finne ut hvor og hvordan de kan forbedre undervisningen?
Null stress med test
Noen av elevene i studien hadde gjennomgått to eller tre tester på småtrinnet. Da virket det hele kanskje mer som en morsom lek, og de tenkte neppe så hardt over hensikten.
Da de nasjonale prøvene stod for tur på mellomtrinnet, hadde en del akkurat gjennomført den siste testen på småtrinnet. Noen ble derfor testet flere ganger, og med kortere tid mellom enn andre.
En kan anta, ifølge Green, at en del da ville begynne å reflektere mer over meningen med det hele, eller kjenne på forventninger og økt press.
– Men det ser altså ikke ut til å bety noe som helst for dem. Jeg hadde ventet å se litt mer variasjon og større utslag. Kanskje funnene våre hadde sett annerledes ut med et større utvalg. Om vi hadde skalert studien opp til 300 skoler i stedet for 81. Men helt ærlig, jeg tror ikke funnene ville sett annerledes ut, da heller, sier han.
Referanse:
Colin P. Green, Ole Henning Nyhus og Kari Vea Salvanes: Does testing young children influence educational attainment and wellbeing? Journal of Population Economics, 2025. Doi.org/10.1007/s00148-025-01060-z
Fikk du med deg disse sakene fra NTNU?
-
Fotball: Går norsk selvfølelse i taket nå? Og er det bra for oss?
-
– Dette kan tyde på et kulturproblem i håndballen
-
Kvinnegrav fra vikingtiden begeistrer arkeologene
-
Over 120.000 nordmenn kan slite med angst på grunn av jobben
-
EU anbefalte ny metode for å lage røkelaks. Men hva syntes nordmenn om dette?
-
Skattene som aldri blir stilt ut: Hva er i boksen fra Darwin?