Denne artikkelen er produsert og finansiert av NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.

Kjøpesentre gir bedre helse og livskvalitet

De er både elsket og hatet, men kjøpesentre fungerer som sosiale knutepunkter som gir et trygt miljø og kan forebygge ensomhet – særlig for eldre.

Kafeer fungerer ofte som samlingspunkter der lokalbefolkningen kan sitte i timevis over en enkelt kopp kaffe.
Publisert

Utsatte du julehandelen til siste øyeblikk?

Har du gruet deg til å dra til kjøpesenteret? Tenker du på jakten etter ledig parkering? På den glorete belysningen og den pregløse musikken?

Før du lover deg selv at neste år skal du ta deg sammen, være tidlig ute og handle på nettet – tenk på dette: Ditt lokale kjøpesenter kan også bidra til den mentale helsen og livskvaliteten til dine naboer og eldre slektninger.

En viktig sosial forbindelse

Forskere innen folkehelse ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har vist at kjøpesentre spiller en viktig rolle i å motvirke isolasjon og ensomhet.

– Vi ønsket å forstå hvordan folk bruker kjøpesentre av sosiale grunner, forklarer forsker Gry Rustad Pettersen.

Kjøpesentrene tilbyr nemlig et såkalt tredje sted: Et sosialt rom som verken er hjemme (et første sted) eller jobben (et andre sted), men et sted der man kan slappe av, ha sosial kontakt og være del av et fellesskap.

Fungerer som et samfunnhus

Tradisjonelt har kafeer, biblioteker, kirker og samfunnshus fylt denne rollen. I dag viser det seg at kjøpesentre også har en slik viktig funksjon.

Forskerne valgte ut et veletablert kjøpesenter i Østfold og det ble brukt tid på observasjoner i senteret og å snakke med de ansatte, før de samlet inn informasjon om de besøkende.

– Vi intervjuet besøkende mens vi fulgte dem rundt på kjøpesenteret – en metode som kalles «go along»-intervjuer.

Motvirker isolasjon og ensomhet

Dette fant forskerne:

  • Kjøpesentre fungerer som sosiale rom og er en del av den sosiale infrastrukturen.
  • De byr på inkluderende miljøer for både stamgjester og nykommere.
  • Folk synes det er meningsfylt å bare være til stede i det livlige miljøet.
  • Kjøpesentre er møteplasser der vennskap kan utvikle seg.

Derfor spiller kjøpesentrene en avgjørende rolle i å motvirke isolasjon og ensomhet.

– Det beste stedet å være

For mange er kjøpesenteret mer enn et sted å handle. Det er et sosialt knutepunkt og et daglig ritual. 

Stamgjester, særlig eldre, danner seg rutiner rundt bestemte steder til bestemte tider. Ledelsen på kjøpesenteret forskerne besøkte, har til og med satt opp minneplater til ære for noen av disse trofaste gjestene.

Folk kommer for å spasere, betrakte folkelivet og ta inn stemningen. Kafeer fungerer ofte som samlingspunkter der lokalbefolkningen kan sitte i timevis over en enkelt kopp kaffe.

Kjøpesentrene ligger ofte sentralt eller er enkle å nå med offentlig transport, noe som gjør dem enda mer attraktive.

Morten (68) oppsummerer det slik: – Dette er det beste stedet å være.

Fint å være blant andre

– Kjøpesentre kan være en trøst når folk er ensomme eller stresset. De kan til og med være et trygt miljø som kan bidra til å lindre sosial angst, sier forsker Pettersen.

En av de intervjuede tilbrakte timevis på den samme kafeen hver dag, forklarer hun.

– Hun begynte med å bestille kaffe via en app, og etter hvert gikk hun over til å bestille kaffen sin fra de ansatte. Etter en stund begynte hun å sette pris på småpraten, og hun satte seg som mål at hun selv skulle starte en samtale, sier forskeren.

For noen eldre var kjøpesenteret et av de få sosiale tilbudene de hadde.

– Jeg har ingen andre

– Jeg har ingen andre. Da forstår du hvorfor jeg går ut av huset, fortalte Inger (85) til forskerne.

Behovet for å komme seg ut av huset var et tilbakevendende tema i intervjuene. De besøkende likte ofte å bare være blant andre mennesker uten å føle at de måtte ta kontakt. 

De beskrev det å kikke på folk som underholdende og som noe som ga trygghet.

Tilfeldige møter som et smil eller et kjapt hei, løftet humøret og ga en følelse av tilhørighet. Over tid kunne noen av disse små utvekslingene utvikle seg til dypere vennskap. 

Det viser hvordan tilfeldige bånd kan bli meningsfulle gjennom rutiner og felles arenaer som kjøpesentre.

Kjøpesentre kan gi inspirasjon til andre offentlige rom

Vi lever i en tid der aktiviteten på nettet har erstattet mye sosial kontakt ansikt til ansikt, og det gjør at mange, særlig de eldre, kan føle seg isolerte, forklarer forskeren.

Med dette som bakteppe har kjøpesenteret i det stille utviklet seg til å bli en slags livline for mange

Denne forskningen viser at kjøpesentre er en del av den sosiale infrastrukturen som bidrar til at folk opplever byene sine som bedre steder. Selv om kjøpesentre kan true livligheten i byens hovedgater, ivaretar de et sosialt formål.

– De egenskapene som gir kjøpesentre så stor sosial verdi, som at de er tilgjengelige, nøytrale og livlige, kan gi inspirasjon til andre offentlige rom fremover, sier Pettersen.

Å skape flere steder som dette kan være et viktig tiltak for å bygge sunnere og mer inkluderende samfunn og byer, mener hun.

Mer enn et sted å kjøpe gaver

Når julen nærmer seg, tenker vi mye på sosiale arenaer og hva de betyr. 

Selv om netthandel kan spare oss for tid, kan den ikke erstatte den enkle gleden ved å gjengjelde et smil, høre latter eller føle seg som en del av et fellesskap.

Så neste jul, når du får lyst til å droppe turen til kjøpesenteret, kan du huske at det kan være mer enn et sted å kjøpe gaver. Det kan være en livline for noen som trenger det.

Referanse: 

Gry Rustad Pettersen mfl.: This is the best place!’ A qualitative study of shopping centres as third places (Sammendrag). Cities, 2026. https://doi.org/10.1016/j.cities.2025.106563

Powered by Labrador CMS