– Du trenger ikke være et supermenneske for å gå inn i
læreryrket, sier Bjørn Christan Borg.
Borg har vært lærer i 23 år. Som mange andre har han i
perioder kjent på manglende motivasjon for jobben.
– Det er klart at jeg har slengt ting i veggen og sagt at
nei, nå må jeg finne meg noe annet å gjøre.
Allikevel har han ingen egentlige planer om å slutte som
lærer. Som musikklærer synes han noe av det mest givende er å sette opp
elevproduksjoner og å få følge elevene i prosessen frem til ferdig
resultat.
– Det å stå bak sceneteppet sammen med elevene og oppleve
det sammen med dem, det er kanskje da jeg har det aller best. Det å bygge
relasjoner med elevene er både det mest krevende og det mest givende med å være
lærer.
Læring for livet: Hvordan bevare gløden som lærer?
Læring for livet er en TV-satsning fra Universitetet i Stavanger. I sendingene settes det søkelys på aktuelle tema innenfor barnehage- og skolefeltet.
Se hele episoden nederst i artikkelen.
Flere vil bli lærere i 2025
Borg deler sin erfaring med de aller fleste norske lærere.
For til tross for at det ofte er mye negativ medieoppmerksomhet rundt
læreryrket, trives faktisk 70 prosent av norske lærere i jobben, ifølge en undersøkelse fra Høgskolen i Innlandet.
Interessen for å bli lærer er også på vei opp. I 2025 var
det en økning på 15 prosent i antall studiesøkere til
grunnskolelærerutdanningen i Norge, etter fem år med nedgang.
Likevel er det mangel på kvalifiserte lærere flere steder i landet og mange lærere peker på utfordringer i yrket (utdanningsforbundet.no).
Ofte handler disse om å
håndtere krav og utfordringer fra mange kanter, samtidig som man skal holde
fokus på undervisning og relasjoner med elevene.
Da er det grunn til å spørre: Hvordan kan man sikre at
lærerne faktisk trives i jobben? Og, som Bjørn Christian Borg, planlegger å stå
i den gjennom hele karrieren?
Lærere setter pris på å jobbe både faglig og personlig
– Som Borg er inne på, er nettopp relasjonene med dem man
omgås viktig for at man skal ha det bra på en arbeidsplass.
Det sier
psykologspesialist og forsker Klara Øverland ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger (UiS). I tillegg trenger man å ha klare forventninger og oppleve at man bruker
tiden godt.
Øverland viser til en kunnskapsoppsummering gjennomført av Elaine Munthe ved UiS, der forskerne har sett på hvorfor
lærere har valgt yrket.
– Lærere forteller at de får arbeidsglede av å undervise, at de synes det er
kjekt å jobbe med barn og unge, og at de føler at de bidrar med noe.
– Denne kombinasjonen av å få brukt et fag og bygge
personlige relasjoner kommer også frem i internasjonal forskning, sier
Øverland.
Men samtidig må de ytre faktorene være på plass,
påpeker hun.
– Et positivt aspekt som blir fremhevet i forskningen, er at
læreryrket gir stor grad av fleksibilitet. Som lærer kan du flytte og jobbe
over hele verden. Lønn og andre betingelser spiller også en rolle.
Ledelsen er avgjørende
Det er ingen tvil om at selv om lærere ser på det som
givende å ha personlige relasjoner med elevene sine, er det også krevende å stå
i klasserommet og ha mange elever med ulike behov, ifølge Øverland.
Dette
bekrefter Bjørn Christian Borg.
– Dette handler både om størrelse på grupper og om
organiseringen på skolen. Det er viktig å ha skoleledere som bygger gode,
robuste team hvor vi kan dele kunnskap og erfaringer, sier han.
Dette stemmer også overens med forskningen, sier Øverland,
som igjen viser til studier gjennomført av Elaine Munthe ved UiS.
– Lærere ønsker kontinuitet blant skoleledelsen. De opplever
det som slitsomt hvis det er mye utskifting av ledere. Det er også viktig at
ledere følger opp, gir veiledning og tilrettelegger for at lærerne kan få
utdype sine fag, og få lov å ha selvstyring i klasserommene
sine.
Som musikklærer kjenner Borg seg igjen i dette.
– Det er viktig å få støtte fra ledere og kollegaer
til å få gjøre noe man brenner for på jobben. For eksempel at jeg får støtte
fra skoleledelsen til å starte på prosjekter som vi ikke vet om kommer helt i
mål, sier han.
Du håndterer stress gjennom å oppleve mestring
Lærere skal forholde seg til mange krav og ulike personer i
løpet av en skolehverdag. De møter elever med ulike behov. Skolen er en levende organisme med mye som
skjer. I tillegg skal de håndtere innspill, tilbakemeldinger og krav fra
foreldre – gjerne på digitale enheter til alle døgnets tider.
– Som lærer blir du jo en sånn multikunstner som skal
balansere og få alt til å fungere. Det krever mye av deg, sier Øverland.
– Men vi vet også at når lærere har det bra i jobben, har de
færre problemer med disiplin, og de har høyere faglig nivå blant
elevene.
Går det likevel an å unngå stress i læreryrket? Det går i
alle fall an å redusere risikoen, mener psykologspesialisten.
– Motbalansen til stress er mestring. Det er å fikse ting og kjenne at du får til ting. Derfor er det å få anerkjennelse i jobben en
faktor som må være til stede. Her har skoleledere en viktig rolle i å se
lærerne sine og levere rammene som skal være på plass for at de skal
mestre.
I tillegg til anerkjennelse er støtte fra kollegaene viktig,
ifølge Øverland.
– Dette gjelder i alle yrker. Vi trenger støtte og
fellesskap både fra ledelsen og fra kollegaer. Hvis du blir alene og kjenner
deg redd og engstelig, så klarer du ikke å utføre arbeidsoppgavene dine så
godt.
Lærere han har snakket med, forteller at de savner kontinuerlig
kollegastøtte til faglig og personlig utvikling.
– De forteller at dette er helt
avgjørende for å takle stress. Dette er viktig at skoleledere tar med seg, sier
Øverland.
En tredje, viktig faktor forskningen viser er viktig, er å
få kunnskap.
– Du skal vite hva du holder på med, du skal få øke
kunnskapene dine og du skal ha noen metoder og teknikker som du bruker i yrket
ditt.
Skoleledere må gi emosjonell støtte til lærerne
Det er viktig at skoleledere er like opptatt av hvordan
lærerne har det som de er av resultatene i klasserommene, påpeker
Øverland.
– Forskningen viser at skoleledere av og til har vært mer
fokusert på fag og effektivitet. Men et sånt fokus kan ofte gå på bekostning av
de ansatte og kan føre til stress blant lærerne.
– Skoleledere må ta stress på alvor. For stress er veldig
belastende. Det fører til at folk blir syke, og det fører til skolefravær. For
hvis du er sliten og begynner å bli utbrent, da har du ikke ekstra energi til å
se eller håndtere vanskelige saker i klasserommet. Det er utrolig viktig at
ledelsen alltid er orientert om kritiske situasjoner og vanskelige saker og at
man drøfter dette i kollegagrupper.
– Spør deg selv: Hvorfor ble jeg lærer?
Hvis man kjenner at det begynner å butte, er det nyttig å
forsøke å finne tilbake til hvorfor du en gang valgte å bli lærer, mener Bjørn
Christian Borg.
– Hvis du trives med å jobbe med relasjoner, så finnes
det noe der du kan finne tilbake til. Og så er det lurt å avgrense litt og
tenke på hva du kan jobbe med nå. Du får ikke til alt. Tør å be om hjelp hos
skolelederen din. Og hvis du brenner for noe, om det nå er løping eller hekling
eller hagearbeid, så se om du kan bruke det. Det blir veldig ekte da, og det
merker elevene.
Referanse:
Beng Huat See mfl.: Who becomes a teacher and why? Bera, 2022. Doi.org/10.1002/rev3.3377
Les også disse sakene fra Universitetet i Stavanger:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER
Click to add text