Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Noen av Norges vakreste minnetavler er ferdig restaurert – en av dem skiller seg ut
I Stavanger domkirke henger Norges kanskje mest kjente minnetavler. Du kan også finne en liten, nærmest ukjent minnetavle, som skiller seg fra de andre.
På minnetavlen over Humble-familien ser vi døden med ljå og timeglass, med to barn på hver side. Det ene barnet har en sigd. Over står det skrevet Homo flos Caucus - mennesket er en visnende blomst. Det andre barnet blåser såpebobler. Over står det Homo Bulla - Mennesket er en boble.(Foto: Hilde Smedstad Moore / Arkeologisk museum / UiS)
– Det finnes bare noen få eksempler på minnetavler over kvinner. Kanskje så få som fem prosent av de bevarte minnetavlene i Norge er tilegnet en kvinne, sier malerikonservator Lise Chantrier Aasen.
Men i Stavanger domkirke henger det et unntak.
Huldeborg Søfrensdatter Godtzen døde i
1698. Samme år ga hennes mann, lagmann Niels Christensen Sandborg, en
lysekrone til domkirken til minne om henne.
Lysekronen ble hengt over
gravsteinen, og fra lysekronen hang den lille minnetavlen, eller epitafiet, med minnetekst
over Huldeborg:
GravSkrift
Lavmandens ædele Frue Huld
Huldeborg Godzen Heede
Som Her Neden for i Sorten muld
Har Huile sted oc Reede
Hendis Siel er alt I Engle:stand
Huis Dÿd I ære minde
Hendis Lengsel er, Sin ædele
mand
Niels Christensön at finde.
Nu hun har holt sin Himmel:fart
Oc Sangen er i glæde,
ud veed, vi andre Her huor:snart
skal Lade af at græde.
Eija -
Annonse
Død fra verden
Lever for Gud.
F.M.E.
Epitafiet til minne om Huldeborg Søfrensdatter Godtzen (1698). Den ene siden har en minnetekst over Huldeborg Godtzen. Den andre viser en hodeskalle hvor tre gylne kornaks vokser opp. Dette var en vanlig fremstilling av oppstandelsen og det evige liv.(Foto: Hilde Smedstad Moore / Arkeologisk museum / UiS)
Epitafiet til minne om Huldeborg henger i
dag i prestesakristiet i Stavanger domkirke.
Sjeldent eksempel
– Epitafiet er først og fremst spesielt fordi
det er en minnetavle over en kvinne. Men det er også spesielt fordi minnetavlen består av tekst
på den ene siden og et Memento mori-symbol på den andre. Det viser at den var
ment å skulle sees fra begge sider og henge fritt, forteller Lise Chantrier
Aasen.
Sammen med kollegene
Anne Ytterdal og Hilde Smedstad Moore ved Arkeologisk museum ved Universitetet
i Stavanger har hun stått for restaureringen av minnetavlene i Stavanger
domkirke.
I løpet av 18 år, mellom 1658 og 1676, ble Stavanger domkirke utsmykket med Norges mest storslagne inventar fra barokken: En prekestol og fem minnetavler med portrett, såkalte epitafier, over fem mektige familier.
Den best bevarte katedralen i Norge
Tavlene i Stavanger domkirke er laget på oppdrag for familiene Godtzen, Humble, Hiermann, Fransøn og Tausan. Familiene tilhørte eliten. De var prester, biskoper og embetsmenn som ønsket å sikre sin plass – både i kirken og i historien.
Stavanger domkirke har vært i kontinuerlig
bruk siden 1100-tallet, og er den best bevarte katedralen i Norge.
Minnetavlene på veggene i kirken forteller hvordan døden alltid har vært til
stede. Ikke minst i bevisstheten til de rike og velstående.
Annonse
På minnetavlen over Hiermann-familien ser vi tre Memento mori-symboler. I midten ser vi skjebnegudinnenes håndtein. Skjebnegudinnene spinner, måler og kutter menneskenes livstråd, en referanse til livets korthet.(Foto: Hilde Smedstad Moore / Arkeologisk museum / UiS)
«Husk at du skal dø»
På familieportrettene står kvinnene til
høyre og mennene til venstre, med foldede hender og alvorlige blikk. Både
levende og døde er inkludert.
En påminnelse om dødens nærvær er de døde barna. De er svøpt i likklede og med blomsterkrans på hodet, plassert i forgrunnen av
motivet.
Malerikonservator Hilde Smedstad Moore behandler maleriet av Godtzen-familien.(Foto: Anne Ytterdal / Arkeologisk museum / UiS)
– Det overordnede temaet, Memento mori, «husk at du skal dø», forsterkes med symboler: Timeglasset der sanden er ved å
renne ut, stearinlyset som har sluknet og såpeboblen som snart sprekker,
forteller malerikonservator Anne Ytterdal.
Etter en omfattende
restaurering er minnetavlene igjen på plass i kirken i forbindelse med
Domkirken og Stavanger bys 900 års jubileum. Men minnetavlene er ikke bare kunst,
forteller malerikonservator Hilde Smedstad Moore.
– De er visuelle fortellinger om makt, tro
og menneskets ønske om å bli husket. De minner oss om at døden var – og er – en
del av livet. Og at status kunne følge deg helt inn i evigheten, sier
hun.
Godtzen-epitafiet fra 1660-1662 viser borgemester Søren Pedersen Godtzen, hans kone og deres 18 barn. Nederst på motivet ligger de døde barna med Memento mori-symboler: Blomsterkransen som snart visner. Timeglasset der sanden renner ut. Stearinlyset som snart slukner. Og hodeskallen som minner oss om døden.(Foto: Terje Tveit / Arkeologisk museum / UiS)
Fransøn-epitafiet fra 1674 viser prest til Skjold, Søverin Fransøn, hans to koner og datter.(Foto: Annette Græsli Øvrelid / Arkeologisk museum / UiS)
Hiermann-epitafiet fra 1664 viser lektor og kannik Jens Pedersen Hiermann, hans hustru og deres fem barn.(Foto: Annette Græsli Øvreli / Arkeologisk museum / UiS)
Tausan-epitafiet fra 1676 viser biskop Christian Madsen Tausan, hans to koner og ni barn, hvorav en døde som liten. Epitafiets midtmaleri gir interessant informasjon om 1600-tallets tekstilhistorie. Personene er fremstilt i finklær for kirkegang. Kvinnen nærmest biskopen, hans første kone som døde i 1651, er ikledd den tids moteriktige lue med svungne tinningsbuer og høy krage. Tausans andre kone og alle døtrene er ikledd «siste mote» fra 1676 med «poselue» og flat krage på kjolene. Gifte kvinner skulle ha tildekket hår. Siden den ene datteren har likt hodeplagg som sin mor, er hun gift. De andre døtrene har utildekket hår med perlenett og er ugifte. For mennene var «prestekrage» ikke bare for prestene, men også mote for borgerskapet på 1600-tallet.(Foto: Annette Græsli Øvrelid / Arkeologisk museum / UiS)
Begrepet memento mori stammer fra
den romerske formuleringen memento te mortalemesse – «husk,
at du er dødelig». Når en romersk hærfører vendte hjem etter en stor seier,
innvilget senatet ham ofte et triumftog gjennom byen til Forum Romanum, stående
i en stridsvogn.
Seierherren mottok folkets hyllest, men like bak ham i stridsvognen stod en slave som holdt laurbærkransen,
seierstegnet, over hærførerens hode, mens han hvisket «memento te mortalem
esse» i øret hans – for at han ikke skulle bli overmodig.
De fattige ble gravlagt lengst fra kirken
Annonse
Fra middelalderen og langt inn på
1600-tallet, var det vanlig å bli gravlagt inne i kirken. Jo høyere rang, desto
nærmere alteret. Biskoper ble gravlagt i koret der alteret står.
Så fulgte
skipet, hovedrommet i kirken der menigheten sitter, fulgt av arealene utendørs, som urtegården, den delen av kirkegården som ligger nærmest kirken.
Deretter selve
kirkegården, og nederst på rangstigen, fattiggården. Fattiggården lå lengst fra
kirken. I Stavanger lå den ved området Kleiva.
I tillegg til gravsteiner i gulvet, var det
fra slutten av 1500-tallet og rundt 100 år fram i tid populært å henge opp
minnetavler på veggene, men siden det var dyrt, var det forbeholdt samfunnets
øverste lag.
Kongen ikke begeistret over minnetavlene
Men kongen av Danmark-Norge, Christian V,
var mindre begeistret for denne skikken. Han syntes den bar preg av
overdådighet og unødvendig forbruk.
I 1682 utstedte han derfor en omfattende
begravelsesforordning som sa at portrett i minnetavlene ikke
lenger skulle være lov. Minnetavlene måtte heller ikke koste mer enn 300
riksdaler.
Det markerte slutten for overklassens overdådige utsmykking av
kirkerommet.
Tradisjonen fortsatte allikevel
Men selv om reglene ble strengere, viser minnetavlen til minne om Huldeborg fra 1698 at tradisjonen til de velstående fortsatte.
Huldeborg var datter i den mektige Godtzen-familien. En familie som mange
kan føre sine aner tilbake til, blant annet den betydningsfulle
Kielland-familien.
Minnetavlene fikk riktignok mindre
overdådig format, men gjennom hele 1700-tallet kunne rikfolk kjøpe seg gravplass i
kirkerommet, i eget familiegravsted eller hos andre.
Først i 1805 kom det en ny kongelig
forordning som forbød all form for begravelser i kirkerommet.