Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.

– Barna våre er i ubalanse

Og det skyldes i stor grad barns oppvekstmiljø. – Det er bekymringsverdig, sier forsker.

Forskeren mener det er på tide å adressere problemet med at mange barn i dag er i ubalanse. Hun mener at både foreldre og utdanningsinstitusjonene rundt barnet må skape oppvekstmiljø som fremmer balanse.
Publisert

Det er helt uinteressant å snakke om «robuste barn», mener forsker Cecilie Evertsen ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. 

I stedet snakker hun om robuste oppvekstmiljø når hun holder foredrag for foreldre og ansatte i utdanningssektoren.

– Jeg synes at begrepet «robuste barn» er problematisk. Det er et begrep som lett kan misforstås, da det kan tolkes som om robusthet er noe isolert iboende i barnet. Men det kunne ikke vært mer feil med det vi vet i dag, sier hun.

Vi vet mye om hvordan kapasitet for robusthet utvikler seg i individet, og det er i all hovedsak i samspill mellom et genetisk utgangspunkt og konteksten vi vokser opp i, utdyper hun.

– Derfor er det mer betimelig å snakke om robuste oppvekstmiljø. Det er det vi må satse på. Robuste barn er resultatet av robuste oppvekstmiljø, sier forskeren.

– Dagens livsstil er ikke «normal» 

Forskeren mener det er på tide å adressere problemet med at mange barn i dag er i ubalanse. 

Hun mener at både foreldre og utdanningsinstitusjonene rundt barnet må skape oppvekstmiljø som fremmer balanse. Men hvordan hjelpe barn å komme i balanse? Og gjøre oppvekstmiljøene mer robuste?

Ifølge Evertsen er ikke livet og oppvekstmiljøene barn har i dag nødvendigvis «normale» – dersom man ser det fra et evolusjonsperspektiv. 

Hun kan opplyse om at vi mennesker har noe iboende i oss fra evolusjonen, som best kan forstås som ikke-forhandlingsbare behov, nemlig: Mat, søvn, fysisk aktivitet, utforskning og det å høre til hos noen.

– Dersom du forhandler med disse behovene, vil du mest sannsynlig påvirkes negativt. Men dersom et barn får disse behovene møtt, så vil det meste gå greit og det vil gi god grobunn for å skape robuste oppvekstmiljøer, sier Evertsen.

Hun spesifiserer at hun ikke snakker om barn med lidelser.

Forskeren har dykket ned i hva flere forskere fra forskjellige forskningsfelt på barns utvikling har funnet ut når det gjelder dette temaet. Så har hun satt alle brikkene sammen til et stort puslespill for å danne en helhetlig forståelse av barns utvikling.

– Maten vi spiser er avgjørende

Ifølge forskeren handler den første brikken i dette puslespillet om overlevelse. Vi trenger nemlig mat for å leve, men også for å utvikle oss. Evertsen viser til ny forskning som finner mange spennende sammenhenger med tarmfloraen og vår psykisk helse.

Ser en til produksjon av serotonin, som er et lykkehormon, så produseres store mengder i tarmen. I tillegg ser det ut som om at store deler av immunforsvaret vårt sitter i tarmen. 

– Så hva vi gir ungene våre av mat, er avgjørende. Det som da er problematisk, er når samfunnet prøver å fortelle oss en annen historie om at alt vi trenger kan trykkes inn i en energibar. Når det egentlig er råvarebasert og variert mat som ser ut til å være er det beste for tarmen vår og samtidig vår psykiske helse og velvære, sier hun.

Barn er avhengige av nok søvn

Søvn er en annen viktig bit i puslespillet. For barn er det helt essensielt med nok søvn for å ha et nervesystem og en hjerne i balanse, forteller forskeren. 

Likevel har søvnproblemer blant barn og unge økt i hele verden. Ny forskning viser også at søvn og skjerm har blitt et stort problem for barn og unge.

Studier over flere år viser at generell mobilbruk og digitale enheter på soverommet påvirker barns søvnkvalitet negativt. Smarttelefoner på barnerommet, påvirker barn og unges søvnkvalitet, og er assosiert med psykososiale problemer.

– Søvn er avgjørende for barnehjernen og nervesystemets restitusjon. Skjermen påvirker oss i mye større grad enn vi først har trodd, sier Evertsen.

Barn i balanse = robuste barn 

En annen brikke i puslespillet når det gjelder disse ikke forhandlingsbare behovene, er å ha mulighet til å være i bevegelse. Barn opplever verden gjennom hele sanseapparatet sitt. Det betyr at de må få anledning til å bruke kroppen. Trolig mye mer enn de gjør i dag.

– Selv om vi vet dette, så ser vi samtidig at aktivitetsnivået til norske barn synker med 40 prosent i overgangen fra barnehage til skole, og at kun 50 prosent av norske 12-åringer følger helsemyndighetenes anbefalinger om fysisk aktivitet. I tillegg leker ikke barn så ofte ute i naturen lenger, forteller Evertsen.

Studier har vist at risikofylt lek faktisk kan være beskyttende mot angstsymptomer.

Forskning viser at fysisk aktivitet fremmer god psykisk helse. Videre viser studier av barn med ADHD-symptomer at barn som får starte dage dagen med fysisk aktivitet, får økt kapasitet til konsentrasjon og øvrig regulering. Det viser oss hvor viktig bevegelse er for oss mennesker.

– Det ser ut som barn rett og slett er genetisk «prekoda» for å bevege seg og oppleve omverden gjennom hele sanseapparatet, sier hun.

– Vi bør la tankene vandre mye mer

Et annet behov er det å søke stimuli – helst i gruppe. Det handler om å løse komplekse oppgaver, helst ute. Forskeren mener at det kanskje også finnes et annet ikke-forhandlingsbart behov, nemlig tankevandring.

Innenfor nevropsykologi ser en på hvilken type stimuli hjernen trenger for å være i balanse. Forskere mener at tankevandring er like viktig som at barn får mulighet til å konsentrere seg.

Tankevandring er å la tankene vandre slik at tid og sted forsvinner. Det kan skje i «flow», når barn skal løse kreative og praktiske oppgaver. Eller når de har «ingenting» å gjøre.

– Akkurat dette med å kjede seg, eller ikke ha noe å gjøre på, er noe vi har mye å gå på i dagens samfunn. Når det ikke foregår noe i barns ytre miljø, kan det skje magiske ting i barnets indre. Det er som om hjernen lader, sier Evertsen.

Utenforskap like skadelig som 15 sigaretter daglig

Et annet ikke-forhandlingsbasert behov, er å høre til hos noen spesifikke og i en større flokk. Det er helsefremmende å ha en opplevelse av å høre til, ifølge forskeren.

Men disse ikke forhandlingsbare behovene er kanskje ikke ukjente for de fleste. Så hvorfor er det så mange barn i dag som eksempelvis sliter med søvn og ikke får nok bevegelse? 

Ifølge forskeren er tempoet og hva vi fyller dagene med problematisk. Hun mener det er på tide å stille kritiske spørsmål til måten vi har organisert hverdagene våre på i dagens samfunn.

– Jeg mener vi må ta et kritisk blikk på det, og se om det er rom for at barna får lov å navigere selv i større grad. Øyeblikk uten stimulering. Gjerne kjede seg litt. Kikke under en stein og stirre ut i lufta, sier Evertsen.

– For å smitte med ro, må du være rolig sjøl 

For at barn skal utvikle seg «nevrotypisk» og bli balanserte, så trenger de at disse ikke forhandlingsbare behovene blir møtt. Men hvordan kan vi spille på lag med disse behovene? 

For å svare på dette, viser forskeren til hva som påvirker barnas hjerner og nervesystem. Her inngår ferdigheter som gir barnet kapasitet til å fokusere og samhandle med andre, og å navigere hensiktsmessig i livene sine.

Foreldre kan ha en viktig rolle her ved å være emosjonelt tilgjengelige for barna sine. Og gi dem reguleringsstøtte, det vil si å hjelpe barna med å regulere følelser og uttrykk. 

Kvaliteten på gjentakende støtte til regulering, påvirker hvordan barn utvikler sin egen reguleringskapasitet. Men det er viktig å være rolig og regulere seg selv før en hjelper barnet, forklarer forskeren.

– For hvis du skal smitte noen med ro, ja, da må du være rolig sjøl. Men å regulere seg selv må ikke forveksles med å ikke la seg berøre av det barnet står i, sier hun.

Du kan «biohacke» barnets nervesystem 

Forskeren mener flere foreldre bør bli klar over hvilken makt de har når det kommer til å kunne «biohacke» barnets nervesystem. Ved å gi omsorg og å være nær, så gir du mye stressreduksjon til barnet, men også til deg selv.

– Kjærlig nærhet regulerer nervesystemet – både hos barn og foreldre. Det gjør at kroppen produserer dopamin, oksytocin og serotonin, som senker blodtrykk og gjør at pulsen går ned. Og så motvirker det stresshormonene kortisol og adrenalin, forteller hun.

Forskeren mener det er en misforståelse at barn må bli «røffa opp» for å bli mer robuste.

– Det er ingen bevis som går i den retningen, men vi har andre puslespillbrikker som viser at voksne ikke kan gi barn for mye av emosjonell nærhet, sier Evertsen.

Positivt stress kan være utviklingsfremmende 

Forskeren ser at mange foreldre i dag begrenser barna altfor mye når det kommer til ting de kan gjøre selv. 

Hun mener også at samfunnet fremmer en historie om at gode foreldre er de som beskytter barn mot det meste av fysiske skader. Det har medført at barn i liten grad får drive med risikofylt lek som lekeslåssing, eller å klatre i trær.

– Vi er livredde for at barna skal skade seg fysisk, men så er det «Las Vegas» på skjerm. Det er et paradoks uten sidestykke dersom vi går i dataene og ser på hva som driver menneskelig utvikling, sier Evertsen.

Studier har vist at risikofylt lek faktisk kan være beskyttende mot angstsymptomer. Ved at barna får drive risikofylt lek, kan det gi dem en erfaring med at positivt stress kan være bra.

– La barn og unge få øve seg på analoge samspill 

Forskeren mener at løsningen for å sørge for at barna våre er i balanse, er å la de få de ikke forhandlingsbare behovene møtt. 

Som forelder er det viktig å være emosjonelt tilgjengelig og la barna gjøre ting selv i større grad. I tillegg bør barn og unge være mer ute og kjede seg mer, sier forskeren.

– Sørg for skjermfrie måltider sammen med familien slik at de øver seg på analoge samspill. Gi dem muligheten til å forholde seg til å kommunisere ansikt til ansikt. Lær dem å bidra i hjemmet. Å få bidra i egen flokk, gir dem en følelse av at det er behov for dem – fellesskapet trenger dem. Det gir dem selvtillit og en opplevelse av at deres bidrag betyr noe, sier hun.

Referanser:

Bruni, O. mfl: Technology use and sleep quality in preadolescence and adolescence. Journal of clinical sleep medicine, 2015.

Carter, B. mfl: Association Between Portable Screen-Based Media Device Access or Use and Sleep Outcomes: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatrics, 2016.

De Filippo, C. mfl: Impact of diet in shaping gut microbiota revealed by a comparative study in children from Europe and rural Africa. Proceedings of the National academy of sciences, 2010.

De Sá, S. mfl: The influence of smartphones on adolescent sleep: A systematic literature review. Nursing Reports, 2023.

El-Sheikh, M. mfl: II. Moving sleep and child development research forward: priorities and recommendations from the srcd-sponsored forum on sleep and child development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 2015.

Immordino-Yang, M. H. mfl  Rest is not idleness: Implications of the brain’s default mode for human development and education. Perspectives on psychological science, 2012.

Lundgren, O. mfl: Impact of physical activity on the incidence of psychiatric conditions during childhood: a longitudinal Swedish birth cohort study. British Journal of Sports Medicine, 2025.

Milani, C. mfl: The first microbial colonizers of the human gut: composition, activities, and health implications of the infant gut microbiota. Microbiology and molecular biology reviews, 2017.

Pearson, H: The life project: The extraordinary story of 70,000 ordinary livesCatapult, 2016.

Raichle, M. E: The brain's default mode network. Annual review of neuroscience, 2015.

Rinninella, E. mfl: What is the healthy gut microbiota composition? A changing ecosystem across age, environment, diet, and diseases. Microorganisms, 2019.

Vysniauske, R. mfl: The Effects of Physical Exercise on Functional Outcomes in the Treatment of ADHD: A Meta-Analysis. Journal of attention disorders, 2016.

Walker, M. Why we sleep: Unlocking the power of sleep and dreams. Simon and Schuster, 2017.

Xie, Y. mfl: Effectiveness of physical activity intervention on ADHD symptoms: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychiatry, 2021.

Zhao, Y. mfl: Data-driven approach to understand associations between dietary patterns, sleep problems, and mental health in adolescents. Sleep Health, 2025.

Powered by Labrador CMS