Innvandrere fra Europa på vei til nytt land. Bildet er tatt i 1866, da mange nordmenn reiste til USA og videre ut til Midtvesten for å få gratis land.(Foto: National Archives at College Park)
Visste nordmennene
i Amerika at landet
de fikk, var stjålet?
– Grådighet fikk dem til å lukke øynene, sier Deidre Whiteman fra Spirit Lake Dakota-stammen.
(MINNESOTA): I 1867 skriver Hans Nielsen Gamkinn i Wisconsin hjem til
familien i Norge:
Det er ikke mye statlig land igjen her i området, men de
er i ferd med å kjøpe et stort område fra indianerne omtrent en dagsreise sør
for her. Det vil snart bli åpnet for bosetting, og dette er noe av det beste
landet i Amerika. Så jeg tror det ville være en fordel for en nybygger å
benytte seg av denne muligheten.
Nordmenn innvandret til USA i hopetall i perioden 1825 til
1930.
Landskapet i Midtvesten var noe helt annet enn det norske. Her fikk innvandrerne 650 mål land med god jord. Slik ser det ut i dag på landsbygda i Minnesota.(Foto: Anders Moen Kaste)
Slik ser det ut i dag på landsbygda i Minnesota, en av statene nordmenn kom til.
Her, i Midtvesten, lokket store eiendommer som de fikk fra amerikanske myndigheter. De måtte bare drive jorda i fem år.
Fra midten av 1800-tallet fikk innvandrerne 650 mål land av myndighetene.
Det var attraktivt for innvandrerne som hadde vært husmenn eller kom fra små gårder i Norge.
Men landet de fikk, var ikke tomt.
Ryddet landet for innvandrerne
Mer enn 500 nasjoner og stammer av urfolk levde i
Nord-Amerika før europeerne kom. Det hadde de gjort i tusenvis av år.
Europeere begynte å komme til USA på 1600-tallet. De startet raskt med å
kjøpe og ta land fra urbefolkningen.
Men fordrivelsen ble satt i system og økte fart fra 1830, da
Indian Removal Act ble vedtatt i Kongressen. Lovens formål var å flytte urfolk vestover.
Det var nå de norske innvandrerne kom til Midtvesten, sultne på jord. De kom til land som urfolksstammer nylig hadde blitt tvangflyttet fra. Eller de ble naboer med stammer som bodde i anviste områder.
Dakota-folket levde på landet som norske innvandrere overtok. Bildet er tatt på 1800-tallet.(Fotograf: ukjent / Wikimedia Commons)
Dakota-folket levde i Minnesota da norske innvandrere kom. Bildet er tatt på 1800-tallet.
Lederne for ulike nasjoner dro til Washington for å forhandle med myndighetene. Her er en delegasjon fra dakota-folket i 1870-årene.(Foto: National Archives at College Park)
Lederne for ulike nasjoner dro til Washington for å forhandle med myndighetene. Her er en delegasjon fra dakota-folket i 1870-årene. (Begge foto: National Archives at College Park)
Deidre Whiteman er av dakota-folket. De levde i Minnesota før norske innvandrere kom.(Foto: Anders Moen Kaste)
– Stammer og nasjoner ble utryddet eller fjernet for å rydde landet for hvite nybyggere, sier Deidre Whiteman.
Hun er selv av dakota-folket.
– De lagde nye lover og satte inn hæren, mens indianerne desperat forsøkte å finne ut hvordan de kunne redde sin måte å leve på, sier hun.
Whiteman er forskningsdirektør ved National Native American Boarding School Healing Coalition i Minneapolis. Forfedrene hennes levde i Minnesota.
– Jeg kan ikke snakke for alle urfolksnasjonene,
men for min egen stamme. Jeg er Spirit Lake Dakota. Da de trengte seg inn på
vårt land på 1800-tallet, gjorde vi avtaler. Det var nødvendig for å overleve,
sier Whiteman.
200 år siden de første amerikafarerne dro
I 2025 er det 200 år siden de første norske utvandrerne reiste til USA. Forskning.nos reportasjereise har blitt gjort mulig gjennom støtte fra Fritt ord. Forskning.no har full redaksjonell frihet.
– Invasjon og folkemord
Myndighetene i Washington forpliktet seg til å betale for
landområdene. De lovte mat og forsyninger.
– Myndighetene holdt ikke avtalene, selv om vi
forlot hjemlandet vårt og flyttet vestover. Det var invasjon, fordrivelse,
folkemord, sier Whiteman.
Massenedslaktning av bison, som var livsgrunnlaget for mange
stammer, førte til matmangel og sult. Urfolk ble syke og døde av
importerte sykdommer.
– Min bestemor fortalte meg historier om hva
hennes besteforeldre opplevde. Historien om fordrivelsen er ikke fjern for meg,
sier Whiteman.
– Nordmennene visste
– Nordmennene visste absolutt hva de var med på, sier Anna
Peterson, historiker ved Luther College i Iowa.
Hun forsker på norske
innvandrere og deres relasjon til urbefolkningen i USA.
Annonse
Nordmennene så urfolk bli ført bort mens de selv sto på landet som tilhørte de bortviste.
– Historikere sier at de visste at landet var tatt fra oss. Men
dette var fattige innvandrere som fikk så mye. Grådighet fikk dem til å lukke
øynene, sier Whiteman.
– Regjeringen var ansvarlig for politikken. Men de norske
immigrantene hadde nytte av den, sier hun.
Anna Peterson forsker på forholdet mellom norske innvandrere og urbefolkningen.(Foto: Anders Moen Kaste)
De noble ville
Nordmenn kjente til urbefolkningen i Amerika lenge før de
reiste dit.
– Det ble utgitt mange bøker, særlig mot slutten
av 1800-tallet, rettet mot barn og ungdom, som skildret urbefolkningen, sier
Peterson.
For eksempel ble boka Den siste mohikaner utgitt i
Norge rundt 1830. Noen år senere ble westernbøker svært populære.
Indianerne ble framstilt som ville og blodtørstige, men også
noble og eksotiske.
Den siste mohikaner kom ut i Norge på 1830-tallet. Denne utgaven er fra 1909.(Foto: nb.no)
«Sykdommer, ville dyr og indianere»
Folk i Norge fikk også informasjon fra dem som allerede hadde
reist til Amerika.
Utvandreren Ole Rynning i Illinois skrev i 1837 reisehåndboken Sandfærdig Beretning om Amerika, til Oplysning og Nytte for Bonde og
Menigmand.
Amerika er bebodd av enkelte ville nasjoner som levde av
jakt. Disse gamle innbyggerne har blitt trengt mer og mer tilbake, fordi de
ikke ville venne seg til et ordentlig liv og arbeidsomhet, skriver Rynning.
Annonse
Han skriver at innvandrere til staten Illinois ikke lenger behøver å frykte overfall, fordi urfolket nå er transportert bort. «Dessuten er disse folkene veldig godmodige og starter aldri fiendtligheter, om
de ikke blir fornærmet.»
Følte seg hjemme hos indianerstammen
Urfolkene og innvandrerne hjalp og handlet med hverandre.
Olaus Fredrik Duus, prest i Wisconsin, skriver i et brev
hjem om en norsk kvinne som var så heldig at hun fikk hjelp av en indiansk
jordmor. Alt sto bra til med mor og barn.
Anne Bjorli i Nord-Dakota skriver at hun har kjøpt 600
kilo fisk av indianerne. Den solgte hun videre for tre ganger så mye som hun betalte. Det var første
gang hun hadde møtt så mange indianere og sett hvordan de bor i telt og
tømmerhus. «De var et hyggelig folk å besøke.» Hun følte seg hjemme da hun satt
foran ildstedene deres, det minnet om Norge.
Folk fra Lakota-stammen i Pine Ridge-reservatet i 1891. Grådige agenter fra de føderale myndighetene tok selv penger og forsyninger som skulle gått til urfolket.(Foto: Library of Congress)
Bjorli kommenterer også den politiske situasjonen: «Indianerne er ikke
bønder, men lever av fiske og jakt. Nå har landet blitt tatt fra dem bit for
bit. De har mistet mye av livsgrunnlaget sitt».
Hun forteller om korrupsjon
blant agentene som skal administrere utbetalinger og forsyninger. Derfor har
indianerne ofte sultet. Det virker
svært fornuftig at de heller vil slåss for sin overlevelse enn å dø av sult, skriver
Bjorli.
Det går mange historier, overdrivelser og falske rykter om indianerne, skriver Bjorli. Det gjør innvandrerne redde.
Deidre Whiteman sammenligner det med dagens fiendebilder i amerikanske
medier.
– Vi blir fortalt at vi skal frykte mennesker vi ikke
kjenner. Det var samme type kampanje den gangen, sier hun.
Bjorlis utførlige beskrivelse av stammen hun besøkte, er et
unntak i amerikabrevene.
Annonse
Den nå avdøde forskeren Orm Øverland gikk gjennom 1.600 brev
som norske innvandrere sendte hjem. Bare 47 av dem nevner urbefolkningen.
Og ikke alltid i forståelsesfulle toner:
Ole Haugerud skriver hjem etter å ha vært i et villmarksområde i Canada. «Det vi så der var uhyggelig. Ville indianere
som slåss som ulver.» Han beskriver dem som dyr i skogen.
Heller hverdag enn ubehageligheter
Historikere har prøvd å forstå hvorfor de norske skrev så lite om urbefolkningen i brevene hjem.
Det kan være fordi nordmennene ikke var gode til å skrive og lese. Kanskje ble det for komplisert å beskrive alt som var annerledes i USA. De valgte å skrive om det kjente og hverdagslige, ifølge Peterson.
Tausheten kan også skyldes at de norske ikke ønsket å tenke på de negative sidene ved innvandringen. Det kan ha vært ubehagelig, tror Peterson.
Nordmenn drept i krigen
I 1862 gjorde dakotaene opprør. Den amerikanske hæren ble
satt inn. 500 nybyggere ble drept, også flere norske.
– Når du blir fanget i et hjørne og ikke har mat til barna
dine, vil du angripe. Dessverre havnet de norske nybyggerne i kryssilden mellom
Dakota-folket og hæren, sier Whiteman.
Krigen rammet sivile som bodde spredt på gårder. Den rammet også dakota-stammer som ikke ble med i krigen. Bildet er fra 1862 og viser folk på flukt fra volden.(Foto: US Library of Congress)
Krigen endret holdningene til nordmenn
i både USA og Norge.
Nå blir de norske nybyggerne framstilt som forsvarsløse, men tapre i møte med indianernes grusomheter.
– Før krigen i 1862 levde de mer eller mindre side om side. Men etterpå fryktet de norske nye angrep, sier forsker Anna Peterson.
Annonse
I norske aviser og i brev hjem diskuterte nordmennene om opprøret var forståelig.
– De skrev: Ikke rart at indianerne er sinte. Vi tok landet deres, og de vil ha det tilbake. Men vi vil ikke gi det tilbake. Hva skal vi gjøre? Andre sa at dakotaene ikke hadde noen grunn til å være sinte når regjeringen tok så godt vare på dem, forteller Peterson.
Myndighetene fengslet hundrevis av dakota-krigere. 38 ble hengt. Ett tusen kvinner og barn ble internert, mange sultet i hjel.
Nordmenn inn på reservatene
Så vedtok Kongressen enda en ny lov.
Daws Act fra 1887 åpnet for at innvandrere fikk bosette seg på områdene som var satt av til urfolket. Kongressen mente at
stammene ikke brukte landet godt nok.
Myndighetene trykket opp plakater om gratis tomter på
reservatene.
– Selvfølgelig ville fattige mennesker ha det,
sier Whiteman.
Mange nordmenn flyttet inn. I reservatet Spirit Lake i
Minnesota ble de naboer med dakotaene.
En mann av Oglala-Lakota-folket på Pine Ridge-reservatet i Sør-Dakota i 1891.(Foto: National Archives at College Park)
Mye til felles
Sosiologen Karen Hansen ved Brandeis University i
Massachuttes har forsket på dette naboskapet. Hun peker på likheter mellom dakotaene
og skandinaviske innvandrere. Begge grupper var revet bort fra sine hjemland og hadde få ressurser. Begge var utsatt for amerikaniseringspolitikken, og de forsøkte
å bevare sine egne skikker, språk og religiøse praksiser i møte med dette
presset.
Deidre Whiteman kan forstå at innvandrerne var passive.
– Vi hadde mer til felles med immigrantene enn de selv innså. Det handlet om overlevelse. Om du er innvandrer, holder du munn. Du vil ikke skape uro. Du er redd for at det samme skal skje med deg, sier Whiteman.
Men det var også store forskjeller, ifølge Hansen. Nordmennene fikk eie
sitt land, mens dakotaenes land ble forvaltet av myndighetene. Innvandrerne
kunne bli amerikanske statsborgere, mens urbefolkningen var utelukket fra
statsborgerskap helt fram til 1924.
Disse forskjellene gjorde det mulig for de norske
innvandrerne og deres etterkommere å få innpass i samfunnet og gjøre økonomiske
framskritt i løpet av en generasjon eller to.
To millioner av dem er urfolk. I tillegg har fire millioner urfolksbakgrunn kombinert med annen etnisitet, ifølge USAs føderale statistikkbyrå.
Deidre Whiteman tror på forsoning.
– Det vil være et steg fremover. Forsoning betyr å erkjenne det som skjedde i fortiden, men også å gå videre som et folk inn i fremtiden, sier Whiteman.
– Å gi tilbake land til våre stammer vil være et skritt i forsoningen, sier hun.
Men retur av land er et ømtålig tema for innvandrernes etterkommere:
– Mange organisasjoner og institusjoner er svært
motvillige til å snakke om dette temaet. De sier at nybyggerne fikk landet på lovlig vis, sanksjonert av USAs myndigheter. De mener immigrantene ikke gjorde noe galt eller ulovlig. Derfor føler de ikke at de i dag burde ha dårlig samvittighet eller framstilles som om de har gjort noe umoralsk, sier Peterson.
Bildet øverst i artikkelen viser innvandrere fra Europa på vei til nytt land. Bildet er tatt i 1866, da mange nordmenn reiste til USA og videre ut til Midtvesten for å få gratis land. Foto: National Archives at College Park.
Kilder:
Orm Øverland (red.): From America to Norway: Norwegian-American Immigrant Letters. NAHA 2014. Modernisert norsk av forskning.no.
Karen Hansen: Land Taking at Spirit Lake: The Competing and Converging Logics
of Norwegian and Dakota Women, 1900-1930 i Norwegian-American Women:
Migration, Communities and Identities, Minnesota Historical Society Press 2011.
Betty A. Bergland: Norwegian Immigrants and ‘Indianerne’ in the Landtaking, 1838–1862. Norwegian-American Studies, 2000.