Det er mange forskjeller mellom hunde- og kattepersoner, viser forskning. Men hvorfor er det sånn?

Forskningspodden:
Hunde- og kattemennesker, skyene på «Skrik» og nedfallsfrukt

PODCAST: Var det et vulkanubrudd i Indonesia som lagde de karakteristiske skyene på maleriet «Skrik»? Og er egentlig hunde- og kattemennesker så forskjellige?

Hvor finner du podcasten?

Du kan lytte til podcastene våre på de fleste plattformer. F.eks. Apple Podcasts og Spotify.

Den rådende oppfatningen om Munchs skremmende solnedgang i Ekebergåsen før han malte «Skrik» er at denne skyldtes vulkanstøv i atmosfæren etter et kraftig utbrudd av vulkanen Krakatoa i Indonesia i 1883.

Dette vulkanutbruddet skulle altså ha framskaffet vilkår for et slikt syn. Denne hyptoesen lever fortsatt aktivt i det norske kunstmiljøet, skriver Svein M. Fikke og Øyvind Nordli i en kronikk.

Men var det egentlig vulkanstøv som sto bak den gule oransje himmelen?

Bananfluer er mange forskeres beste venn. Det forskes svært mye på den lille flua og den har allerede vunnet flere nobelpriser.

I en ny studie har amerikanske forskere prøvd å finne ut hvorfor de små insektene lever kortere hvis de ser mange døde bananfluer rundt seg. Kan det virkelig stemme at de blir deprimerte?

Mange knasker i seg epler og plommer som har falt ned fra trærne, uten å tenke særlig over det.

Men er det helt ufarlig å spise nedfallsfrukt eller presse eplejuice av eplene?

Nei, mener Mattilsynet.

At hunde- og katteelskere er ulike mennesketyper, ser ut til å være en utbredt oppfatning. Er det en myte?

Det finnes faktisk mange studier som har undersøkt forskjellene i personligheten mellom folk som foretrekker hunder eller katter.