Bananfluer levde kortere etter å ha sett flue-lik

Forskere har undersøkt hva som skjedde i hjernen deres. – Det er en veldig spesiell plass i flue-helvete for meg, sier forsker.

Forskere ved University of Michigan har tidligere funnet ut at bananfluer blir påvirket av å se døde fluer av samme art.

De mister fettlagre, er mer utsatt for sult og lever kortere enn dem som er lykkelig uvitende. I tillegg ble fluer som hadde sett død, unngått av andre.

Det var synet av fluer som lå strødd som tok på.

Effekten oppstod ikke i mørket eller om fluene var blinde.

Det spilte også en rolle hvordan fluene hadde dødd. Bananfluer som var drept av å bli fryst ned, hadde mindre effekt enn fluer som hadde dødd av sult.

I en ny studie har forskerne prøvd å finne ut hvorfor synet av lik gjør at kompisene eldes raskere.

Studien gir hint om hvordan opplevelser via sansene kan påvirke helsen.

Omgitt av død

Bananfluer som ble huset sammen med døde, levde nesten 30 prosent kortere liv, ifølge The Guardian.

I den nye studien har forskerne funnet frem til hvilke hjerneceller som står bak.

I den noe makabre studien ble bananfluer holdt over lengre tid sammen med et knippe døde artsfrender.

De ble sammenlignet med en gruppe som levde under samme forhold, men uten å bli eksponert for død.

- Det er en veldig spesiell plass i flue-helvete for meg, sier Christi Gendron, som har deltatt i studien, til The New York Times.

Hun er forsker ved University of Michigan.

Bananfluer som ble huset sammen med døde fluer av samme art, levde kortere enn vanlig.

Fant de ansvarlige hjernecellene

Forskerne fant frem til hjerneceller som ble aktivert ved synet av døde fluer. Disse hjernecellene kalles R2 og R4.

Aktiviteten i hjernecellene påvirket livslengden til fluene. Når forskerne slo dem av, kunne fluene se lik uten at de fikk et kortere liv.

Om nervecellene ble aktivert på kunstig vis, levde fluene kortere.

Nærmere bestemt var et protein kalt Foxo viktig for effekten.

Kronisk stress?

Forskerne er ikke sikre på hvorfor synet av døde forkortet livet til bananfluene.

- Vår spekulasjon er at dyrene er innstilt på å oppfatte farer i miljøet, sier Scott Pletcher, som også har deltatt i studien, til New Scientist.

- Hvis vi oppdager fare, gir det en økt tilstand av angst.

Det er mulig at fluene som lever med de døde, er kronisk stresset og at dette gir dårligere helse og kortere liv. I studien skriver forskerne at det er mulig at synet av døde ga en depresjons-aktig tilstand.

Et annet forslag er at de døde fungerer som et tegn på fare som forteller fluene at de burde satse på reproduksjon på bekostning av et langt liv.

Det foreslår Marc Tatar, biolog ved Brown University, til The New York Times. Han har ikke vært med på studien.

Håper det kan gi bedre forståelse

- Samlet gir arbeidet vårt innsikt i det nevrale grunnlaget for hvordan sansene påvirker aldring, skriver Christi Gendron i en artikkel i The Conversation.

- Selv om det er klart spekulativt å oversette disse funnene til mennesker, håper vi at mer forskning etter hvert kan hjelpe forskere til bedre å forstå de fysiologiske og psykologiske effektene av mennesker som rutinemessig er vitne til døden, for eksempel soldater og førstehjelpere.

Tidligere studier har vist at bananfluer blir påvirket av hva de opplever. En studie fra 2021 viste at ensomme bananfluer spiste mer og sov mindre enn andre. En annen studie viste at fluehanner som ble avvist av damene, lettere tok til flaska

Christi M. Gendron, m. fl.: «Ring neurons in the Drosophila central complex act as a rheostat for sensory modulation of aging», PLOS Biology, 13. juni 2023.

Tuhin S. Chakraborty, m. fl.: «Sensory perception of dead conspecifics induces aversive cues and modulates lifespan through serotonin in Drosophila», Nature Communications, 3. mai 2019.