Finansminister Trygve Slagsvold Vedum er ministeren som nå leder oss inn i trange økonomiske tider.

Kjøpegleden forsvinner når økonomien er trang

Tanker om at du burde brukt pengene annerledes ødelegger gleden du kunne fått ved å kjøpe noe nytt, viser forskning.

Krig, pandemi og andre forhold gjør at prisene går opp. Vi så blant annet rekordpriser på bensin og diesel ganske nylig og «skyhøye» strømpriser i Sør-Norge, ifølge E24.

Dette er litt av bakgrunnen for at finansminister Trygve Slagsvold Vedum nå er i hardt vær etter at han lanserte et eksempelbudsjett for en norsk familie som viste at vi kunne gå i pluss på slutten av året.

Hans eksempelbudsjett basert på en norsk familie kom til å sitte igjen med 14.700 kroner i overskudd når året er omme. Dette regnestykket er imidlertid basert på en husstand med samlet inntekt på 1 million etter skatt.

– Kom tilbake med et annet regnestykke, sa programleder i Debatten på NRK, Fredrik Solvang, til finansministeren.

For ikke alle er enige i at tiden vi går inn i vil bli enkel økonomisk.

– Vi må jekke ned på levestandarden vår. Vi har vært litt godt vant, sier økonomiprofessor Ola H. Grytten ved Norges Handelshøyskole til VG.

I og med at vi er «godt vant» skulle du kanskje tro at det blir vanskelig for oss å spare penger, men ny forskning viser at det ikke er gøy i det hele tatt å kjøpe seg ting når det snurper seg økonomisk.

Alternativkostnad

Er det de på engelsk kaller Opporunity cost, og er gevinsten eller kostnaden man kan få av å velge et alternativ. Om alternativene er å kjøpe seg noe fint eller ikke, så må man vurdere de positive og negative tingene knyttet opp mot begge valgene, men hvis man ikke har så mye penger, er det fort høy alternativkostnad på ting man ikke nødvendigvis trenger.

Hentet fra Investopedia.

Gleden er liten

– Følelsen av økonomiske begrensninger gjør at folk tenker tilbake på kjøpene sine og vurderer og funderer på om det ikke var noe bedre de burde brukt de pengene på, også kjent som alternativkostnad, sier Gavan Fitzsimons, professor ved Duke University i en pressemelding.

Han er en av forskerne bak en ny samlestudie der de har undersøkt kjøpeglede.

Forskerne har sett på over 40 studier som på ulike måter har kommet frem til at når folks personlige økonomi blir en begrensning, blir også gleden de får av å kjøpe nye ting begrenset.

Tidligere forskning har vist at det er vanlig for forbrukere som er økonomisk begrenset å drive med kompensasjon i form av overdreven bruk av penger, for å gi signaler om at de ikke sliter så voldsomt, ifølge forskerne.

Denne adferden gir dem nok lite glede, ifølge forskningen, men maskerer kanskje skammen de føler på.

– Folk som er økonomisk begrenset kjøper oftere ting fordi de tror det gjør dem lykkeligere, men forskningen vår viser at nøyaktig det motsatte skjer, sier doktorgradsstudent Rodrigo Dias.

La igjen dårligere anmeldelser

Folk som er i en økonomisk presset situasjon ,legger igjen dårligere anmeldelser på produkter de kjøper enn det de normalt hadde gjort, ifølge forskerne.

I en studie undersøkte de nettsiden Yelp, hvor hvem som helst kan legge igjen anmeldelser på maten de fikk servert på restauranter og andre spiserier.

I områder hvor det ble rapportert om at folk følte seg økonomisk begrenset, la folk igjen dårligere anmeldelser på Yelp, fant de ut.

På grunn av de alternativkostnaden de føler på i etterkant av kjøpene sine, er forbrukerne rett og slett mindre fornøyde med det de har kjøpt.

Forskerne foreslår noen strategier for bedrifter som ønsker seg gode anmeldelser.

– Forskningen vår antyder at det kan være lurt for markedsførere å ikke be forbrukere anmelde produkter i øyeblikk når de er finansielt begrenset, sånn som rett før lønninger blir utbetalt, sier Dias.

Kan penger gjøre deg glad?

Å ikke ha nok penger gjør at du rett og slett blir ulykkelig. Det å ha nok penger til å klare seg gjør at man er mer lykkelig, men denne lykken fortsetter ikke å vokse etter et vist punkt, ifølge den israelske psykologen Daniel Kahneman.

Folk som har lite penger, blir altså ulykkelige av å ikke ha nok penger til å kjøpe tingene de trenger og har lyst på.

– Våre funn antyder at det å ha begrensede resurser hindrer velvære, ikke bare fordi man ikke kan kjøpe ting, men også fordi det ødelegger gleden man opplever av tingene man kjøper, sier Dias.

Kilder:

Rodrigo S Dias m.fl., Spending and Happiness: The Role of Perceived Financial Constraints, Journal of Consumer Research, 2022, Sammendrag

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS