Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
– Jeg tar opp lyden av vind, vær, natur og kultur i forlatte bygninger
FORSKERPORTRETT: Nyutnevnt professor Svenn Jakobsen har formet lyden av norsk film i tre tiår.
Svenn Jakobsen reiser gjennom Lofoten og Vesterålen for å fange lyden av naturen – slik den filtreres gjennom forlatte bygninger.(Foto: Svenn Jakobsen)
– Jeg er primært en estetiker. Jeg bruker å si at jeg er en
lydtekniker som ikke interesserer meg for lydteknikk, sier lyddesigner Svenn Jakobsen.
Det tar ikke mange sekundene før lydnerden Jakobsen er langt
nede i sanseapparatets funksjon og hvordan man kan lure noen sanser for å få
mer oppmerksomhet på andre:
Svenn Jakobsen har i snart 40 år utforsket grenselandet mellom lyd og bilde – som kunstner, pedagog og forsker.(Foto: Kristiania)
– Randy Thom er en ledende lyddesigner jeg ser opp til. Han sier:
«starve the eyes» – sult øynene. Vi ser nemlig med ørene også, spesielt når
synet begrenses, som i tåke eller mørke. Da søker hjernen informasjon fra andre
sanser. Det er en fantastisk anledning til å gjøre noe med lyd, ta den ut av
det realistiske og over i det abstrakte, forklarer Jakobsen.
Lyd for alle
penga
Det var ikke gitt at filmlyd skulle bli Svenn Jakobsens løpebane selv om lyd bestandig har vært viktig for ham. Da han var 16 år droppet han ut
av skolen, startet sitt første band og begynte å jobbe.
– Jeg ga ut min første plate
da jeg var 22 år gammel. Det var et soloprosjekt under artistnavnet Svart Klovn. Det
var tidlig norsk elektronika. Den solgte faktisk 200 eksemplarer i Singapore av
alle steder, sier han.
Etter å ha jobbet som musiker i rundt ti år og levd fra
hånd til munn, fikk han tilfeldigvis et tilbud om å lage filmmusikk til en
kortfilm.
Én kortfilm ble til to, og han begynte å ane konturene av en ny
karrierevei:
Resultatet av lydjakten i forlatte nordnorske bygninger skal bli en installasjon i et naust. Der kan publikum sitte alene gjennom fire årstider og ta inn ulike stemninger gjennom Jakobsens lydtolkninger.(Foto: Svenn Jakobsen)
– Jeg tjente mer på to kortfilmer enn på ti år som musiker. Det
sier mest om hvor lite jeg tjente som musiker, men jeg forsto også at jeg hadde
et talent for lyddesign og at dette var et yrke jeg kunne leve med som den
rastløse sjelen jeg er, forteller han.
Etter det så ikke Jakobsen
seg tilbake. Lydutdannelse tok han som første nordmann på lydlinjen ved den
danske filmskolen.
Han har vært lydsjef og lyddesigner på en rekke store
filmproduksjoner i og utenfor Norge: Insomnia, Bleeder, Den Tilfeldige
Rockestjernen, Formørkelsen, Kunstneren og tyven, samt et par Olsenbanden jr.-produksjoner for å nevne noen.
– Jeg har ofte blitt spurt om jeg lager lyd eller musikk. Jeg
svarer ja. All lyd har tonalitet og rytme. Musikk er lyd, og lyd er musikk,
slår han fast.
Estetikk
foran teknikk
Jakobsen er tydelig på at det er formidlingen av lydens estetikk
og kreative muligheter som driver ham – ikke teknikken i seg selv.
– Teknikken er bare et verktøy, som hammer og sag. Du må kunne
bruke den, men basiskunnskapen skal ikke stå i veien for det primære:
kreativitet og estetikk, sier Jakobsen.
Denne filosofien preger også undervisningen hans ved Høyskolen
Kristiania.
– Mange som skal lære om lyd, tror de skal møte matematikk og
elektronikk. Det skal de jo også, men faget inneholder så mye mer. Jeg oppdaget
at jeg var bedre til å snakke om form enn teknikk. Studentene er dessuten ofte mer
interessert i det, sier han.
Kombinasjonen av praksis som underviser siden 2001 og
betydelig kunstnerisk virke, førte til at han i august 2023 ble utnevnt til
professor ved Kristiania.
Annonse
Kunstfagenes
plass i akademia
Jakobsen har opplevd den metodiske konflikten mellom kunstfag og tradisjonell akademia på
nært hold.
– Jeg representerer de som
tok på seg et par hodetelefoner i 11–12-årsalderen og aldri kom helt tilbake.
For mange som jobber med kunstfag, er ikke akademisk skriving den mest
naturlige og valgte uttrykksmåten, sier han.
Han sikter til presset om
tradisjonell akademisk publisering kunstfagene nå opplever.
– Jeg har kolleger i bransjen som aldri har utviklet sin
skriftlighet. De er likevel svært kompetente og respekterte praktikere. De bør
anerkjennes på lik linje med teoretikere. Det er nedslående at akademias dører
lukkes for de som ikke har skrift som sitt foretrukne medium, sier han.
Han sammenligner skriftspråk med andre ferdigheter som må øves
opp.
– Jeg sluttet å tegne da jeg var 11–12. Derfor er jeg dømt til å
tegne som en 11–12-åring for resten av livet. Man må
øve for å oppnå en ferdighet. Man kan ikke lese seg til å bli god på piano. Spørsmålet
er hvor en kunstnerisk utøver og akademiker skal bruke sin tid og sin
kreative energi. På å utvikle sitt formspråk? Eller på å tilegne seg
skriftspråk, som i svært liten grad er egnet til å kommunisere det som rett og
slett ikke lar seg beskrive, sier Jakobsen.
Han er realistisk om at det vil ta tid før akademia virkelig
anerkjenner kunnskapen som kunstfagene forvalter.
– Det vil ta mange år, sannsynligvis ikke i min levetid, før
kunstnerisk forskning finner sin rettmessige plass. Feltet er fortsatt ungt. Det vil ta tid før kunstfagene får samme status som de andre akademiske
disiplinene, konkluderer han.
Lyden av det
forlatte Nord-Norge
Akkurat nå har Jakobsen et sabbatsår fra Høyskolen Kristiania, men
han ligger ikke på latsiden.
– Jeg reiser rundt i Lofoten, Vesterålen og
Nord-Salten og tar opp lyd – ikke av storslått natur, men av naturen hørt
gjennom forlatte bygninger. Jeg tar opp lyden av vind, vær, natur og kultur
slik den filtreres gjennom bygninger som ikke har en funksjon lenger. Det er en
del av å ta Nord-Norge tilbake for meg, forteller Jakobsen. Han er født og vokst
opp i Nordland.
Annonse
Prosjektet berører feltet akustisk økologi – studiet av lydmiljøer
og hvordan de endres.
– Lyden har også en historie. Man tenker ofte på fysiske ting som
forsvinner gjennom historiens gang, men lyd forsvinner også. Jeg har lyd fra de
gamle gruvesirenene på Svalbard i arkivet mitt. De brukes ikke lenger. Lyden er
tapt, men opptaket finnes og det har en verdi, sier han.
Resultatet av lydjakten i nord skal bli en installasjon i et
naust. Der kan publikum sitte alene gjennom fire årstider.
– Tanken er at publikum kan oppleve et helt årshjul på 10–15
minutter, og der ulike lydlandskap vil ta deg gjennom de ulike årstidene, sier
han.
Nerden i
mørket
Jakobsen beskriver seg selv som introvert. Likevel trives han med filmbransjens intensitet og strenge krav. Men første gang han var med på et
filmsett, fikk han sjokk.
– Rundt meg myldret det 50–60 mennesker som så ut som de knapt kunne ta vare på
seg selv. Alt var kaos. Men da regissøren sa «klar til opptak», var det som en
maskin som våknet til liv. Alt endret seg. Alle visste nøyaktig hva de skulle
gjøre. Rollene var krystallklare, og oppgavene ble utført med nærmest kirurgisk
presisjon. For en dedikasjon. Jeg glemmer det aldri, sier han.
Han så entusiaster som hadde ofret tid og sosialt liv for å dyrke
faget sitt.
– Det var en felles respekt for hverandres kunnskap og nerdete
lidenskap – og det var denne delte hengivenheten som bandt oss sammen, sier
han.
Men hvis Svenn Jakobsen måtte velge mellom et kaotisk filmsett og
et stille mørkt lydstudio for å jobbe med det han elsker, så faller valget på
det siste.
– Når jeg går inn i det
rommet, drar for gardinen og lukker døra, så forsvinner tiden. Da bare er jeg
der, fullt og helt, med hele mitt kompetanse- og sanseapparat. Jeg kan bruke alt jeg har – og alt handler om hvordan jeg
bruker lyd til å forsterke og tydeliggjøre mening og intensjon i det jeg jobber
med. Det er en fryd, sier professoren.