Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Slik bruker barn klær for å passe inn
En ny studie viser hvordan barn i Oslo utforsker sosiale normer og fellesskap gjennom garderoben, og hvorfor det å være lik de andre er viktigere enn å skille seg ut.
Barna leker seg fram til forståelse av klær og identitet. Det er en aktiv prosess der de kler seg ut, tester grenser og utforsker hva som er «lov» og «ikke lov» i deres miljø.(Foto: Colourbox)
– Å være
seg selv er å være som de andre, sier SIFO-forsker Ingrid Haugsrud.
Hun har
intervjuet 12-åringer i Oslo om deres forhold til klær.
Studien viser at barna bruker klær som et redskap for å passe inn i vennegrupper og sosiale sammenhenger. De avtaler å kle seg likt, deler på plagg og eksperimenterer med stil – men alltid innenfor rammene av fellesskapet.
Både foreldre og barn var redd en skoleuniform ville komme i veien for barnas behov for å uttrykke individualitet, forteller SIFO-forsker Ingrid Haugsrud.(Foto: Eivind Røhne)
Studien er en del av prosjektet Belong, som handler om tilhørighet blant barn og unge. Forskerne bak klesstudien valgte seg ut 12-åringer fordi de er i en mellomalder mellom barn og ungdom.
– De øver seg på sosiale koder. Det handler ikke bare om mote, men om å forstå seg selv og andre, sier Haugsrud.
Å utforske klær er en aktiv lek med normer
Barna
leker seg fram til forståelse av klær og identitet. De kler seg ut, tester grenser og utforsker hva som er «lov» og «ikke lov» i
deres miljø.
«En dag skulle vi være gutter, liksom bytte
kjønn, og en dag skulle det være afterski, og en annen dag skulle vi være sånn
emo. Og så hadde vi pysj, og, dette var på vinteren, siste dagen gikk vi med
shorts og sommerklær. Nesten alle ble syke», (Elise, 12 år)
I dette
eksempelet var leken med på å danne fellesskap og inkludering.
I et
annet eksempel bestemte en gruppe jenter seg for å bytte ut skolesekken med en
veske, slik eldre ungdommer bruker. Eksperimentet endte med at de ble enige om
å vente litt med å droppe skolesekken.
– De
bestemte seg i fellesskap for å være barn litt til, sier Haugsrud.
Det finnes forskjellige anledninger for klær
Som
voksne har vi ulike anledninger for klær. Ikke bare skifter vi mellom hverdag
og fest og ulike sosiale anledninger, men det er heller ikke uvanlig å skille
mellom arbeidstøy og hjemmeklær.
– Vi
hadde tenkt at barna også har mange anledninger, men det var annerledes enn vi
hadde tenkt oss. De hadde noe utstyr til fritidsaktiviteter, og skiftet til
penklær ved bursdag og høytider, men ellers brukte de samme klær på skolen og
hjemme.
Nettopp
dette er noe av grunnen til at forskerne er skeptiske til om skoleuniform ville
fungert i Norge.
– Med
skoleuniform ville det blitt mer styrete med flere anledninger og flere
klesskift utover dagen, og slik er det ikke nå, sier Haugsrud.
Skoleuniform: Løsning eller symbol?
Skoleuniform
ble brukt som et tankeeksperiment i studien, og både foreldre og barna fikk si
hva de mente.
Annonse
– Barna
syntes det var gøy å teste ut, men de ville ikke bruke det fast. De ville føle
seg som seg selv, sier Haugsrud.
Foreldrene
var generelt mer positive enn barna, men ingen var udelt entusiastiske. Både
foreldre og barn var redd en uniform ville komme i veien for barnas behov for å
uttrykke individualitet.
– Der
barna ser på skoleuniform som en måte å leke med andre stiler, eller en måte å
skape likhet på, er de voksne opptatt av uniformens potensial for å dempe det
kommersielle presset, sier forskeren.
Økonomi og merkepress i hele Oslo
Det er et
press alle er enige om at finnes, men som ingen har noen gode løsninger på.
– En
skoleuniform vil ikke dempe det kommersielle presset som dukker opp på fritiden
og i sosiale medier, påpeker Haugsrud.
Studien
viser at barn på både øst- og vestkanten av Oslo forholder seg til de samme
motene og merkene – men med ulik tilgang. På østkanten hadde barna ofte færre
plagg, men de riktige skoene kunne være nok for å føle seg «riktig kledd».
På
vestkanten var foreldrene mer bevisste på å gi barna tilgang til merkeklær, men
også forsiktige med å skille seg for mye ut. For mye av noe kan også bli feil.
– Det er
ikke status som er viktigst, men følelsen av å være en del av gruppa, sier Haugsrud.
Klær er også omsorg
Foreldrene
i undersøkelsen legger mye omsorg i barnas klær. De legger stor vekt på at
barna skal være riktig kledd – både praktisk og sosialt.
Klær handler ikke bare
om stil, men også om omsorg for at barna ikke fryser, at klærne er hele og
rene, og at de passer til alderen.
Annonse
– Veldig
mye av omsorgen for barn ligger i at de er riktig kledd, sier Haugsrud.
Referanse:
Ingrid
Haugsrud, Ingun Grimstad Klepp og Clara Julia Reich: Kledd for tilhørighet. Barns bruk
av klær for å skape likhet. I A. Borch & O. R. Bilgrei (Red.), Barns
tilhørighet blant mennesker og ting (Kap. 7, s. 147–171). Cappelen Damm
Forskning, 2025. Doi.org/10.23865/cdf.250.ch7
Om prosjektet
Forskningsprosjektet Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier (Belong) studerer barn og unges tilhørighet til mennesker, steder og ting.
Målet er å få kunnskap om hvorfor noen faller utenfor samfunnet i voksen alder.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og avsluttes i 2025. Anita Borch ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO er prosjektleder.
Klesstudien er hentet fra en antologi med funn fra prosjektet.