Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.

Fremtidens sjøfolk trener med VR-briller

– Fremtidens maritime jobber vil trolig kreve mindre menneskelig tilsyn og mer automatiserte beslutninger, sier forsker.

Hasan Mahbub Tusher har utviklet en praktisk guide for VR-simulering i maritim opplæring.
Publisert

Du er midt i stormen. Bølgene slår mot skroget. Vinden hyler, alarmen går og vann trenger inn i maskinrommet. Du kjenner stresset i kroppen. Ett feilgrep kan koste liv.

Du griper kontrollene, stenger ventiler og prøver å holde hodet kaldt. Alt må skje raskt.

Heldigvis står du i denne situasjonen trygt på land med VR-briller på hodet. Scenen fra skipet er simulert med virtuell virkelighet (VR). 

Sikkerhet til sjøs angår oss alle

Slik kan sjøfolk trene for en ny tid der navigasjonen blir digital og maskiner styrer mer selv. 

Mannskap må lære nye ferdigheter for å sikre trygghet til sjøs. Og dette angår oss alle. Vi reiser med ferger og cruiseskip, varer vi bestiller på nett fraktes sjøveien, og oljerigger må drives trygt for norsk økonomi. 

Hvordan sikrer vi god nok opplæring for sjøfolk? 

Ny forskning fra Universitetet i Sørøst-Norge peker på VR som en del av svaret.

Fremover vil maritime arbeidsplasser trenge betydelig kompetanseheving eller omskolering for å tilpasse seg ny teknologi. 

God opplæring gir sikkerhet, effektivitet og pålitelighet i hele den maritime verdikjeden.

– I dag er utfordringen å tilby maritim utdanning og opplæring av høy kvalitet uten at det blir dyrt eller risikofylt. VR-simulatorer gir store muligheter til å møte disse kravene, sier forsker Hasan Mahbub Tusher.

I arbeidet med sin doktorgrad har han forsket på hvordan VR kan brukes i maritim opplæring. 

Professor Salman Nazir (til venstre) leder COAST-senteret. Der forsker de på hvordan en kan forbedre opplæringen av sjøfolk. – Tushers arbeid bidrar til at vi kan gå bort fra en «én løsning passer for alle»-tilnærming, sier han.

VR er mer enn spill

Mange kjenner VR fra spill og underholdning. Men teknologien har lenge vært brukt til opplæring som ellers ville vært dyr eller risikofylt, for eksempel i fly- og båtsimulatorer. 

Den brukes også i andre fagfelt, som medisin, der leger trener på kirurgi.

Etter hvert som maritime jobber blir mer komplekse, øker behovet for ny opplæring også her.

– Både tradisjonelle simulatorer og VR gjenskaper virkeligheten i trygge rammer. Men VR gir et ekstra lag med sanseopplevelse. Brukerne får et fullstendig visuelt og sanselig miljø som gir effektiv læring gjennom erfaring, forklarer Tusher.

VR gir elevene sanseopplevelser, og det gir bedre læring

Med VR-brillene på hodet er brukeren i et virtuelt skip eller en maritim situasjon. 

De ser alt rundt seg i 360 grader, som om de står på dekk eller inne i maskinrommet. De kan bevege hodet og kroppen, og synsfeltet følger med. 

Det gir en følelse av å være fysisk til stede. VR krever dessuten lite utstyr. Alle ser det samme gjennom VR-brillene, og treningen kan skje uten å måtte reise til laboratorium. Det sparer tid og penger.

– Selv om mange fortsatt foretrekker tradisjonelle simulatorer, viser studien min at VR kan fungere som et supplement. Det dekker kompetansegap som før måtte læres på arbeidsplassen, sier Tusher.

Forsker har utviklet en praktisk guide

Han har brukt flere ulike metoder for å undersøke hvordan VR fungerer i maritim opplæring. Han har sett på teknologien, snakket med både instruktører og studenter, og sammenlignet VR med andre typer trening. 

Resultatet er et rammeverk, en praktisk guide, som kan hjelpe utdanningsinstitusjoner, instruktører og teknologiutviklere med å ta gode valg om når og hvordan VR bør brukes.

– Vi vet ikke nøyaktig hvordan skipsfarten blir. Men fremtidens maritime jobber vil trolig kreve mindre menneskelig tilsyn og mer automatiserte beslutninger. Derfor må arbeidsstyrken lære nye ferdigheter, sier Tusher.

Han har samarbeidet tett med forskere ved Senter for kompetanse innen maritim simulatortrening og vurdering, COAST. Senteret jobber med hvordan ny teknologi kan forbedre opplæringen av sjøfolk.

Med VR-briller på hodet blir brukerne «teleportert» inn i et virtuelt skip eller en maritim situasjon. De ser alt rundt deg i 360 grader, som om de står på dekk eller inne i maskinrommet.

Ikke én løsning for alle

Senterleder og professor Salman Nazir sier at doktorgradsprosjektet til Tusher er ett av få som handler om VR i maritim utdanning.

– Arbeidet hans bidrar til at vi kan gå bort fra en «én løsning passer for alle»-tilnærming. Isteden kan vi bruke simulatorer og VR på en måte som passer situasjonen, sier han. 

Rammeverket hans gir oss et bedre grunnlag for å vurdere når VR fungerer best, og når andre verktøy er mer egnet, utdyper Nazir.

Tusher understreker at forskning alene ikke endrer utdanningen til sjøfolk.

– Like viktig er det at vi må erkjenne behovet for endring, involvere riktige aktører og åpne for nye løsninger. Jeg håper forskningen min er et første steg, sier han.

Referanse:

Hasan Mahbub Tusher: Virtuell virkelighet (VR) i maritim simulatoropplæring og -vurdering: Navigering av teknologi, praksis og brukeroppfatninger for effektiv læring. Doktorgradsavhandling ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), 2025.

Powered by Labrador CMS