Universitetet i Sørøst-NorgeUniversitetet iSørøst-Norge
Publisert
Du er midt i stormen. Bølgene
slår mot skroget. Vinden hyler, alarmen går og vann trenger inn i maskinrommet.
Du kjenner stresset i kroppen. Ett
feilgrep kan koste liv.
Du griper kontrollene, stenger ventiler og prøver å holde hodet kaldt. Alt må skje raskt.
Heldigvis står du i denne situasjonen trygt på land med VR-briller på hodet. Scenen fra skipet er simulert med virtuell virkelighet (VR).
Sikkerhet til sjøs angår oss alle
Slik kan sjøfolk trene for en ny tid der navigasjonen blir digital og maskiner styrer mer selv.
Mannskap må lære nye ferdigheter for å sikre trygghet til sjøs. Og dette angår oss alle. Vi reiser med ferger og cruiseskip, varer vi bestiller på nett fraktes sjøveien, og oljerigger må drives trygt for norsk økonomi.
Hvordan sikrer vi god nok opplæring for sjøfolk?
Ny forskning fra Universitetet i Sørøst-Norge peker på VR som en del av svaret.
Fremover vil maritime arbeidsplasser trenge betydelig kompetanseheving eller omskolering for å tilpasse seg ny teknologi.
God opplæring gir sikkerhet, effektivitet og pålitelighet i hele den maritime verdikjeden.
– I dag er utfordringen å tilby maritim utdanning og opplæring av høy kvalitet uten at det blir dyrt eller risikofylt. VR-simulatorer gir store muligheter til å møte disse kravene, sier forsker Hasan Mahbub Tusher.
I arbeidet med sin doktorgrad har han forsket på hvordan VR kan brukes i maritim opplæring.
Professor Salman Nazir (til venstre) leder COAST-senteret. Der forsker de på hvordan en kan forbedre opplæringen av sjøfolk. – Tushers arbeid bidrar til at vi kan gå bort fra en «én løsning passer for alle»-tilnærming, sier han.(Foto: Privat)
VR er mer enn spill
Mange kjenner VR fra spill og
underholdning. Men teknologien har lenge vært brukt til opplæring som ellers
ville vært dyr eller risikofylt, for eksempel i fly- og båtsimulatorer.
Den
brukes også i andre fagfelt, som medisin, der leger trener på kirurgi.
Etter hvert som maritime jobber blir mer
komplekse, øker behovet for ny opplæring også her.
– Både tradisjonelle simulatorer
og VR gjenskaper virkeligheten i trygge rammer. Men VR gir et ekstra lag med
sanseopplevelse. Brukerne får et fullstendig visuelt og sanselig miljø som gir
effektiv læring gjennom erfaring, forklarer Tusher.
VR gir elevene sanseopplevelser, og det gir bedre læring
Annonse
Med VR-brillene på hodet er brukeren i et virtuelt skip eller en maritim situasjon.
De ser alt rundt seg i 360
grader, som om de står på dekk eller inne i maskinrommet. De kan bevege hodet
og kroppen, og synsfeltet følger med.
Det gir en følelse av å være fysisk til
stede. VR krever dessuten lite utstyr. Alle ser det samme gjennom VR-brillene,
og treningen kan skje uten å måtte reise til laboratorium. Det sparer tid og
penger.
– Selv om mange fortsatt foretrekker
tradisjonelle simulatorer, viser studien min at VR kan fungere som et
supplement. Det dekker kompetansegap som før måtte læres på arbeidsplassen,
sier Tusher.
Forsker har utviklet en praktisk guide
Han har brukt flere ulike metoder for å
undersøke hvordan VR fungerer i maritim opplæring. Han har sett på teknologien,
snakket med både instruktører og studenter, og sammenlignet VR med andre typer
trening.
Resultatet er et rammeverk, en praktisk guide, som kan hjelpe
utdanningsinstitusjoner, instruktører og teknologiutviklere med å ta gode valg
om når og hvordan VR bør brukes.
– Vi vet ikke nøyaktig hvordan
skipsfarten blir. Men fremtidens maritime jobber vil trolig kreve mindre
menneskelig tilsyn og mer automatiserte beslutninger. Derfor må arbeidsstyrken
lære nye ferdigheter, sier Tusher.
Han har samarbeidet tett med forskere ved Senter
for kompetanse innen maritim simulatortrening og vurdering, COAST. Senteret jobber
med hvordan ny teknologi kan forbedre opplæringen av sjøfolk.
Med VR-briller på hodet blir brukerne «teleportert» inn i et virtuelt skip eller en maritim situasjon. De ser alt rundt deg i 360 grader, som om de står på dekk eller inne i maskinrommet.(Foto: Privat)
Ikke én løsning for alle
Senterleder og professor Salman Nazir sier
at doktorgradsprosjektet til Tusher er ett av få som handler om VR i maritim utdanning.
– Arbeidet hans bidrar til at vi
kan gå bort fra en «én løsning passer for alle»-tilnærming. Isteden kan vi bruke
simulatorer og VR på en måte som passer situasjonen, sier han.
Annonse
Rammeverket hans gir oss
et bedre grunnlag for å vurdere når VR fungerer best, og når andre verktøy er
mer egnet, utdyper Nazir.
Tusher understreker at forskning alene
ikke endrer utdanningen til sjøfolk.
– Like viktig er det at vi må erkjenne behovet for
endring, involvere riktige aktører og åpne for nye løsninger. Jeg håper
forskningen min er et første steg, sier han.