En notis fra Universitetet i Oslo - les mer.

Kunstig intelligens bidrar til trendene
Motebransjen bruker kunstig intelligens for å analysere data fra nettsteder og sosiale medieplattformer. Slik skal de spå nye trender.
– Trend forecasting handler om å prøve å forutsi hvilke trender det er verd å satse på. Tradisjonelt gjøres det av kunnskapsrike og erfarne fagfolk som ofte støtter seg på sin intuisjon. Nå brukes i økende grad digitale verktøy og analyser, forteller Camilla Grindheim Larsen. Hun har skrevet masteroppgave om bruk av kunstig intelligens i trendforskning.
Mediebrukernes innflytelse vokser
Den digitale utviklingen gir moteindustrien nye muligheter til å kartlegge, forutsi og legge føringer for hva som kan bli trender. Dette sparer tid, og resultatene skal gi mer presise prognoser for hva som vil slå an hos forbrukerne.
– En stor del av informasjon om mote som er å finne på nettet kommer fra entusiastiske mediebrukere, sier Larsen. Både motebedrifter og forbrukere uttrykker sin sans for mote i den digitale sfære.
Larsen har dybdeintervjuet seks personer som jobber i trend- og motebedrifter. Hun har også analysert nettsidene til tre profesjonelle aktører innen trend forecasting.
– Funnene viser hvordan det oppleves å jobbe med trendutvikling i en tid hvor det digitale står sentralt. Studien avdekker temaer som bør ses nærmere på i forskning og i bransjen i tiden fremover, sier Larsen.
Les mer om masteroppgaven til Camilla Grindheim Larsen på UiOs nettsider
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
-
Hjerneforsker advarer mot ukritisk bruk av smertestillende opioider
-
Kvinner isoleres oftere enn menn under fengsling i Norge
-
Forskning møter barrierer: – Jeg er ganske bekymret over utviklingen
-
Slik kan sensorer fra smarttelefoner brukes til å ta bilde av antimaterie
-
Jordskjelv, snøskred og glass som knuser, har noe til felles
-
Digitale verktøy kan gi lærerstudenter bedre veiledning