Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
KI kan gjøre dataspill mer realistiske enn tv-serier
– Med kunstig intelligens kan du snakke med personene du ser på skjermen og samarbeide med dem om å utvikle historien, sier forskeren Per-Arne Andersen.
KI kan gjøre at spilleren får en forsterket følelse av selv å skape spillets historie.(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
–
Tv-titting er passive greier. Spiller du spill, kan du selv involvere deg. Du
kan styre historiens utvikling. Etter hvert kan du også ha dype samtaler med
figurene i spillet.
Det sier Per-Arne
Andersen. Han forsker på kunstig intelligens og cybersikkerhet ved
Universitetet i Agder (UiA).
Han har
spilt dataspill siden gutteårene.
Nå venter han
og andre gamere på sjette utgave av dataspillet Grand Theft Auto (GTA). Første
utgave kom i 1997. GTA 6 blir lansert 26. mai 2026.
Med bruk av det siste innen kunstig intelligens vil dataspill bli mer realistiske enn tv-serier, tror forsker Per-Arne Andersen.(Foto: UiA)
Kjennere
forventer at den nye GTA vil revolusjonere spillverdenen slik serien har gjort
flere ganger før.
Begreper i spillets verden
Men før vi
slipper Andersen til med å spå om det som kan bli nytt, lar vi ham forklare
noen av nøkkelordene han bruker:
NPC
(Non-Player Character)
er en karakter i dataspill. Den styres av dataprogrammet, ikke spilleren.
Slike
NPC-er kan være folkemengder. Det kan være en butikkeier, en vakt som
patruljerer et område, eller en karakter som gir spilleren oppdrag eller
informasjon.
NPC-ene er på forhånd stilt inn med et visst antall fastlagte måter
å reagere og svare på, omtrent slik Siri-appen på Iphone er.
NPC
med KI-styring
betyr at karakterene i spillet styres av kunstig intelligens (KI).
Det gir nye
muligheter for å samarbeide med en butikkeier eller folkemengde.
Med KI-styring
fremstår NPC-ene i større grad som realistiske figurer. De reagerer mer variert
og realistisk på det spilleren gjør.
En
simulering eller det å simulere innebærer
å etterlikne eller gjenskape en hendelse eller et utsnitt av virkeligheten.
I
spillets verden innebærer det ulike tekniske løsninger som tar sikte på å etterlikne
situasjoner og hendelser fra den virkeligheten vi alle kjenner.
Eksempler på
dette er når spillet gjenskaper folkemengder, trafikk og værforhold. Målet er
ofte at spillets verden skal fremstå realistisk og ligne på den virkeligheten
vi kjenner fra før.
Kunstig
intelligens (KI) innebærer
for dataspill at spillet utvikler seg mer etter kommandoer og styring fra
spilleren enn dataprogrammet i spillet.
KI gir spilleren en forsterket følelse
av selv å skape spillets historie og hendelser. Ved bruk av avansert KI
fremstår spillets verden enda mer realistisk og virkelighetsnært.
Annonse
Dataspillet
Grand Theft Auto (GTA) fra Rockstar Games har
siden 1997 imponert spillverdenen med nyskapende teknologi og
historiefortelling.
Venter
nye teknologiske gjennombrudd
Det er
gått 12 år siden GTA 5 kom i 2013.
Nå knyttes
det stor spenning til neste utgave. Spenningen skyldes at Rockstar Games går
langt i bruken av vold og sex. Men det skyldes også at selskapet er kjent for å
være nyskapende når det gjelder historiefortelling og teknologi.
Ifølge vår
ekspert har GTA-spillene til nå brukt ganske tradisjonelle og enkle KI-systemer.
Både NPC-karakterer og simulering av trafikk og hendelser har vært basert på enkle
mønstre.
Han
forventer nye teknologiske gjennombrudd med GTA 6 eller ved andre nye spill
som nå er under utvikling.
Forskeren
tror KI-teknologi blant annet kan bidra til at spilleren kan føre mer naturlige
samtaler med karakterene i spillet.
– NPC-ene
vil samarbeide mer med spilleren. Karakterene får bedre hukommelse. De kan
huske tidligere samtaler og hendelser. Slik vil spillet bli enda mer realistisk,
sier Andersen.
Spilleren
utvikler historien
Ny KI kan
også bidra til at karakterer i folkemengder får et mer individuelt preg.
– Med bruk
av ny KI kan de får en mer personlig atferd. Spilleren kan snakke og samarbeide
med dem. Det gjør dataspillet mer realistiske enn tv-serier. I spillet blir du
ikke bare en tv-titter, men en deltaker. Du preger selv utviklingen av
hendelser og historier, sier Andersen.
Med GTA 6
forventer forskeren også mer avanserte systemer for naturlig språkbehandling.
Annonse
– Du kan
etter hvert føre meningsfylte samtaler med karakterene i spillet. Mer naturlig
bruk av språket, gir også bedre emosjonelle reaksjoner hos NPC-karakterene. Etter
hvert vil alt i spillets verden reagere mer i tråd med spillerens handlinger.
Vi kan forvente oppdrag og historier som tilpasser seg spillestilen til den
enkelte gameren, sier Andersen.
Forskeren
understreker at han ikke er sikker på at GTA 6 vil bidra med disse
nyvinningene.
– Mitt
poeng er at kunstig intelligens er i stand til å bidra med dette i nye
dataspill. Og Rockstar Games er en aktør
som er i stand til bruke KI på denne måten, sier han.
Ulønnsomt
med spill som aldri tar slutt
– Kan vi
nå se for oss en fremtid der spill aldri tar slutt fordi KI bidrar til at nye
historier bare fortsetter etter hvert som du spiller?
– Ja, det
er en reell mulighet. KI-teknologi gjør det mulig å skape nytt innhold hele
tiden. Det kan skapes nye oppdrag og ny utvikling av historien. Alt blir basert
på spillerens handlinger og ønsker. Det kan skape et spill som bare fortsetter å
tilby stadig nye og meningsfulle opplevelser. Da tar spillet aldri tar slutt,
sier Andersen.
Han tror
derimot ikke at det skjer. Han tror ikke bransjen er interessert.
Spillutviklerne vil unngå å lage spill som varer evig.
–
Spillutviklerne skal tjene penger på å utvikle stadig nye konsepter og nye
utgaver av etablerte spill. Derfor tror jeg alle spillutviklerne er interessert
i å lage en naturlig slutt for alle sine spill. Da får de også sjansen til å
fornye seg, lage nye spill og selge mer, sier Andersen.