Forbruket av svineprodukter falt etter en Brennpunkt-dokumentar som avdekket dårlig dyrevelferd i 2019, men fallet ble kortvarig.
Forbruket av svineprodukter falt etter en Brennpunkt-dokumentar som avdekket dårlig dyrevelferd i 2019, men fallet ble kortvarig.

Skandaler går utover kjøttsalget, men det går fort over

Dagligvarekjeder og forskere sier det samme: Dårlig dyrevelferd fører til nedgang i salget, men det varer ikke lenge.

– Det er opplagt at skandaler påvirker folks forbruk. Forbruket av for eksempel fisk går for tiden ikke opp, og det kan forklares med folks skepsis til miljø og helse, men også dyre- og fiskevelferd, sier Annechen Bahr Bugge, seniorforsker på Forbruksforskningsinstituttet SIFO, til Nationen.

Men selv om forbruket faller når mediene dekker skandaler knyttet til velferden blant dyr og fisk, går salget etter kort tid opp igjen til normalnivået, ifølge Bugge.

Da Brennpunkt-dokumentaren « Griseindustriens hemmeligheter » på NRK avdekket dårlig velferd på norske svinegårder i 2019, merket Norgesgruppen at etterspørselen etter pølser og andre produkter laget av svinekjøtt gikk ned. Men nedgangen varte ikke lenge.

– Generelt ser vi at man på kort tid lar seg påvirke, men at folk fort glemmer, og går tilbake til gamle vaner, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Sifo-forskeren er ikke overrasket over at salget av svineprodukter gikk opp igjen.

– I dag snakkes det ofte om at vi lever i et «krisesamfunn» – at vi går fra krise til krise. Svinekrisen som ble vist fram av Brennpunkt drukner nok i alle de andre krisene som trekkes fram, sier Bugge.

Få med deg ny forskning:

Powered by Labrador CMS