Det pakkes for harde livet i pakkediskene om dagen. Trengte du egentlig å kjøpe både vase og kaffekrus til svigermor?

Kjøper du mer når det spilles julemusikk i butikkene?

– Vi er svært uvitende om hvordan musikken vi hører påvirker hva vi tenker og hvordan vi oppfører oss, sier forsker.

Om det er en koselig del av julegavestresset kommer sikkert an på hvem du spør. 

Men alle som går på kjøpesentre og i butikker i løpet av desember hører tonene av gamle og nye juleslagere. 

Det finnes sikkert butikkansatte som trives godt i larmen fra julespillelistene. Selv om Vigleik M. Aas i Arbeidstilsynet sa dette til NRK i 2022:

– Vi har all mulig forståelse for at «All I Want For Christmas Is You» på repeat kan være en arbeidsmiljøutfordring for butikkansatte.

Det er nok grunn til å tro at julemusikken først og fremst spilles for noen andre. 

– Ikke klar over hvordan musikk påvirker oss

Forskeren Tom Garner har blant annet forsket på hvordan folk påvirkes av lyd og musikk. 

Han forteller at julemusikken er et genialt salgstriks. 

– Vi er svært uvitende om hvordan musikken vi hører påvirker hva vi tenker og hvordan vi oppfører oss. 

Det skriver han i et innlegg i The Conversation

Garner peker på en bestemt følelse som julen er proppfull av: nostalgi. Det er nettopp det julesangene som vi alltid har hørt, evner å få frem i oss.

Og denne følelsen er litt lunefull. 

– Drar oss mot impulsiv handling

– Nostalgi gjør vår higen etter penger mindre, skriver Garner. 

Samtidig øker ønsket om sosiale og empatiske opplevelser, skriver han. Med andre ord, du får kanskje mer lyst til å gjøre tante Gunvor ekstra glad ved å kjøpe en litt dyrere gave. 

Følelsen dytter og drar oss mot impulsiv handling, skriver han. 

Forskningen tyder på at nostalgifølelsen er kraftfull. 

Familie fremfor penger

I 2014 ble det publisert en studie i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Consumer Research på nettopp dette. 

Vi er villige til å bruke mer penger når noe minner oss om gode, gamle dager, skrev forskning.no den gangen

Forskerne bak denne studien mente at gamle minner og forgangne tider fremmer en følelse av sosial tilknytning.

– I gamle samfunn ble vennskap og familie sett på som viktigere enn å legge seg opp penger, skrev forfatterne. 

Nostalgi holder folk på Facebook

Denne følelsen av sosial tilknytning har sosiale medier som Facebook benyttet seg av. 

En studie som forskning.no skrev om i november 2023 viste at minne-oppdateringene er effektive for å holde brukerne på Facebook. Og for å få dem til å kommunisere med hverandre. 

Det er rett og slett bevisst strategi å mikse nostalgi inn, mente forskere.

Bekrefter og etablerer relasjoner

Nostalgifølelsen handler altså mye om samhold. Det gjør også julegavene, forklarte psykologiprofessor Svenn Torgersen til forskning.no i 2022

I artikkelen skrev vi om gaveteorien. Den handler om to ting. 

For det første bruker vi gaver for å bekrefte relasjoner. Vi viser noen at vennskapet står. 

Det andre handler om å etablere relasjoner. Nye venner, kjæreste eller et bedre forhold. 

– Vi bruker gaver for å bekrefte eller etablere en slags kontakt. Sånn har det vært til alle tider. Før tok de med gaver når de møtte høvdingen fra en nabostamme. Det var for å bekrefte eller etablere bånd, sier Svenn Torgersen, professor emeritus i psykologi ved universitetet i Oslo (UiO).

Da er det kanskje ikke så rart at vi smører litt tjukkere på når julenostalgien legger seg som et teppe over hjernen. 

Få med deg ny forskning:

Powered by Labrador CMS